Permalänk
Medlem

Bra arbetsdator. Max 9000kr

Tjejen håller på starta upp ett företag så jag tänkte köpa en bärbar dator åt henne som hon även kan använda till sitt företag och även till privat bruk.

Det kommer att ligga ett kassasystem på datorn, så det är väl inte märkvärdigt antar jag att den ska kunna klara av, tror inte det är så krävande i sig.

Hon är väldigt mycket inne på sin blogg, redigerar bilder i photoshop (ingen rendering, men hon förminskar, lägger till lite kanter , text etc), facebook samt msn.

Sen gillar hon att kolla på filmer.

Så det ska inte vara ett alldeles för kasst grafikkort heller och gärna en 4gig minne.

Max pris, säg kring 9-10k.

Tacksam för alla tips.

Permalänk
Medlem

Jag var inne på Mediamarkt i skövde idag och snacka om okunnig tjej jag fick som "hjälpte" mig. Jag sa ett pris, runt 9000kr, hon visar mig en hp för 14k. Jag pratar om i3 och i5 och hon frågar vilket märke det är.

Så jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig direkt för att få hjälp med exakt VAD jag ska välja.

Det finns så många laptops där ute och det finns säkert inget "fel val". Men jag vill ändå vara på den säkra sidan att jag gör ett bra val.

Det som tilläggas skall är att det gärna får vara en hög upplösning också. gillar inte att ha halva skärmen täckt av en bokstav.

// Romeo

Permalänk

SONY VAIO EB1M1E

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Deviltech Fire DTX. Den kan du konfigurera med en i5 520, ati 5650-grafikkort full HD-skärm, 4GB m.m.a... du kan även ha en i7 om du känner för det:P

Visa signatur

Clevo P150HM: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz, 8 GB DDR3 1333 MHZ, 15,6" 1920x1080, ATI Radeon 6970M, Corsair Force 3 180GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
SONY VAIO EB1M1E

+1

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555614

Permalänk

Samsung R580, som Sonyn men med ett bra nVidia grafikkort!
OnOff 7989 kr

Processor Intel i3 330M
Internminne 4GB
Minnestyp DDR3
Hårddisk 500GB
Grafikkort nVIDIA GT 330M
Grafmin eget-Ink del 1Gb
Ut-gångar grafikkort HDMI & VGA
Skärm 15,6

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

GT330m är i praktiken ett gt240m(relabel ala nvidia) med lite högre klock, snittar under 6,5k i 3dmark06 och saknar dx11 stöd. Betydligt långsammare än 5650, så mitt råd är kör på sonyn.

Permalänk
Medlem

ursäkta men varför i allsin dar skulle hon vilja ha ett bra grafikkort i datorn. Datorn ska inte användas till spel, ett "bra" grafikkort kommer bara öka värmeutveckling och minska batteritiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zappox
ursäkta men varför i allsin dar skulle hon vilja ha ett bra grafikkort i datorn. Datorn ska inte användas till spel, ett "bra" grafikkort kommer bara öka värmeutveckling och minska batteritiden.

Då passar en netbook bättre till henne tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
Då passar en netbook bättre till henne tycker jag.

Har du testat photoshop på en netbook någon gång?

Några frågor till TS.
Vilka är önskemålen angående vikt, batteritid och skärmstorlek?

Skall hon släpa runt datorn varje dag i en väska så är ju vikt av hög relevans. Även batteritid såklart. Skall hon använda datorn mer på en plats så lutar det ju snarare åt en tyngre dator med mer skärmyta.

Bra att veta hur hon använder datorn för att ge bra alternativ.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Nåt sånthär kanske?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=576608

Bra batteritid och vass processor, inget grafikkort att hurra för men behövs ju inte om det aldrig blir spelande.

Ett par andra alternativ

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=560460

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=521883