Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prick
Råkade även få skärmen helt svart. Är det något kommando som gör att skrärmen stängs av och hur återställer jag det?

fn + F7 stänger av skärmen, kanske den kombinationen du kom åt?

Mvh / Johan

Permalänk
Medlem

Det är möjligt men borde inte skärmen fungera igen efter jag trycker fn f7 igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prick
Det är möjligt men borde inte skärmen fungera igen efter jag trycker fn f7 igen?

Jo absolut, fn + F7 ska växla mellan skärm på - skärm av

Permalänk

Har beställt en UL30VT-QX030V från Webhallen. Undrar nu vad som menas med "2 år Global Pick-up-Return". Killen i butiken hade lite svårt att förklara vad som inkluderades i denna garanti och jag lyckas inte riktigt hitta någon information kring detta...

Hur gör man om något i datorn har gått sönder? Måste man skicka iväg den till Tyskland/Indien/Kina och sitta utan dator i 3-6 veckor eller kan man få den reparerad hos återförsäljaren eller kanske t.o.m. i hemmet som i fallet med Dell's "Next Business Day Repair"? Ja... vad ingår i garantin helt enkelt?

Permalänk
Medlem

Suck. Warcraft 3 bluescreenar när jag startar det, det funkade första gången, men efter det så går det inte igång. Varken med Nvidia-kortet eller intel-kortet inkopplat. Jag misstänker att det är något strul med grafikdrivarna så jag hade tänkt uppdatera 210M-kortet, men frågan är nu om det kommer att funka om jag tar drivarna från nvidias egen sida, eller kommer det att fuck upp switchningen och datorn på något vis? Måste det vara UL30VT anpassade drivare för att det ska funka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chucknorris
Har beställt en UL30VT-QX030V från Webhallen. Undrar nu vad som menas med "2 år Global Pick-up-Return". Killen i butiken hade lite svårt att förklara vad som inkluderades i denna garanti och jag lyckas inte riktigt hitta någon information kring detta...

Hur gör man om något i datorn har gått sönder? Måste man skicka iväg den till Tyskland/Indien/Kina och sitta utan dator i 3-6 veckor eller kan man få den reparerad hos återförsäljaren eller kanske t.o.m. i hemmet som i fallet med Dell's "Next Business Day Repair"? Ja... vad ingår i garantin helt enkelt?

Kan inte uttala mig om allt som ingår men fick precis tillbaka datorn efter att den varit på service så jag kan i alla fall säga hur det gick till i mitt fall.

1/3: Felanmälde till Asus support. Tog ett par dagar, flera samtal och ett avslaget ärende innan de ansåg att felanmälan var befogad. Men när de väl gjorde det så tog det inte många timmar innan jag fick en fraktsedel från Let Me Repair.
3/3: Kontaktade UPS och de hämtade datorn samma dag. Den skulle till Let Me Repair i Uppsala.
11/3: UPS leverade datorn till mig.

Hör om att service ska ta en vecka i vanliga fall men att det på sistone ligger på två-tre veckor så jag känner att jag inte kan klaga över ovanstående. Enligt statusbevakningen så tog Let Me Repair emot datorn 5/3 och var färdiga med den 9/3. Och med tanke på att 5/3 var en fredag så tog de inte många dagar på sig.

Om min felanmälan var befogad? Ja, jag fick en ny hårddisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sundin
Suck. Warcraft 3 bluescreenar när jag startar det, det funkade första gången, men efter det så går det inte igång. Varken med Nvidia-kortet eller intel-kortet inkopplat. Jag misstänker att det är något strul med grafikdrivarna så jag hade tänkt uppdatera 210M-kortet, men frågan är nu om det kommer att funka om jag tar drivarna från nvidias egen sida, eller kommer det att fuck upp switchningen och datorn på något vis? Måste det vara UL30VT anpassade drivare för att det ska funka?

Egentligen är det bara drivisar från Asus som funkar, och de enda som finns är från september 2009. Här är ett par trådar jag hittade (har inte testat själv!) om att gå runt det:
http://forums.laptopvideo2go.com/topic/24041-install-procedur...
http://forums.laptopvideo2go.com/topic/26002-forceware-19562/

Testa på eget ansvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marty3d
Egentligen är det bara drivisar från Asus som funkar, och de enda som finns är från september 2009. Här är ett par trådar jag hittade (har inte testat själv!) om att gå runt det:
http://forums.laptopvideo2go.com/topic/24041-install-procedur...
http://forums.laptopvideo2go.com/topic/26002-forceware-19562/

Testa på eget ansvar!

Vette fan om jag vågar prova, ska kolla runt lite och se om jag kan fixa det på något annat sätt.

Sitter annars någon på en uppdaterad drivare till hd4500-kortet som fungerar med ul30vt? Hittade inget på asus hemsida.

Permalänk
Medlem

Fick denna dator igår och jag är supernöjd med den

Men jag märkte en sak, om jag inte har batteriet i så ger den ifrån sig en "bzzzzzz" ljud från det övre vänstra hörnet av tangentbordet, någon som vet hur man fixar detta? Någon som har samma problem?

Permalänk
Medlem

Jag har problem när jag ska koppla in min externa skärm. Kopplar jag via HDMI får den ingen kontakt. Kopplar jag via dvi får den kontakt men går inte alltid över i full upplösning dvs 1900*1200 trots jag har ställt in high performanceläget. Hur kan jag lösa detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sundin
Suck. Warcraft 3 bluescreenar när jag startar det, det funkade första gången, men efter det så går det inte igång. Varken med Nvidia-kortet eller intel-kortet inkopplat. Jag misstänker att det är något strul med grafikdrivarna så jag hade tänkt uppdatera 210M-kortet, men frågan är nu om det kommer att funka om jag tar drivarna från nvidias egen sida, eller kommer det att fuck upp switchningen och datorn på något vis? Måste det vara UL30VT anpassade drivare för att det ska funka?

Hittade felet. Var inte något skit med drivarna, utan det var senaste versionen utan outpost x64 versionen som buggade.

Nu vet alla det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prick
Jag har problem när jag ska koppla in min externa skärm. Kopplar jag via HDMI får den ingen kontakt. Kopplar jag via dvi får den kontakt men går inte alltid över i full upplösning dvs 1900*1200 trots jag har ställt in high performanceläget. Hur kan jag lösa detta?

Byt upplösning själv?

Permalänk
Medlem

Det gick dock inte att ändra eftersom 1366*766 var max. Det löste sig dock när jag stängde locket.

Permalänk
Medlem

Klarar den av att spela upp full-HD mkv-filer? Utan något som helst lagg eller osynkat ljud?
Man måste växla över till högprestanda grafikkortet för det isf eller?

Hur är ljudvolymen? Tyst och bra eller hör man något störande fläktljud? Tyst även vid hög belastning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marysia
Kan inte uttala mig om allt som ingår men fick precis tillbaka datorn efter att den varit på service så jag kan i alla fall säga hur det gick till i mitt fall.

1/3: Felanmälde till Asus support. Tog ett par dagar, flera samtal och ett avslaget ärende innan de ansåg att felanmälan var befogad. Men när de väl gjorde det så tog det inte många timmar innan jag fick en fraktsedel från Let Me Repair.
3/3: Kontaktade UPS och de hämtade datorn samma dag. Den skulle till Let Me Repair i Uppsala.
11/3: UPS leverade datorn till mig.

Hör om att service ska ta en vecka i vanliga fall men att det på sistone ligger på två-tre veckor så jag känner att jag inte kan klaga över ovanstående. Enligt statusbevakningen så tog Let Me Repair emot datorn 5/3 och var färdiga med den 9/3. Och med tanke på att 5/3 var en fredag så tog de inte många dagar på sig.

Om min felanmälan var befogad? Ja, jag fick en ny hårddisk.

Tack för utförligt svar! Skönt att höra att det åtminstone inte måste fraktas till andra sidan jordklotet. Med tanke på att jag bor i Uppsala för tillfället kanske det t.o.m. kan gå någon dag eller två snabbare när hårdvaran börjar spöka... för utifrån egna erfarenheter lär det ju säkert ske förr eller senare.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marty3d
Egentligen är det bara drivisar från Asus som funkar, och de enda som finns är från september 2009. Här är ett par trådar jag hittade (har inte testat själv!) om att gå runt det:
http://forums.laptopvideo2go.com/topic/24041-install-procedur...
http://forums.laptopvideo2go.com/topic/26002-forceware-19562/

Testa på eget ansvar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sundin
Vette fan om jag vågar prova, ska kolla runt lite och se om jag kan fixa det på något annat sätt.

Sitter annars någon på en uppdaterad drivare till hd4500-kortet som fungerar med ul30vt? Hittade inget på asus hemsida.

Jag har testat, funkar kalas. Lite pill med att flytta filer bara, sedan går det som på räls!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daaal
Klarar den av att spela upp full-HD mkv-filer? Utan något som helst lagg eller osynkat ljud?
Man måste växla över till högprestanda grafikkortet för det isf eller?

Hur är ljudvolymen? Tyst och bra eller hör man något störande fläktljud? Tyst även vid hög belastning?

Jodå, jag har spelat upp HD filmer utan problem alls. Med Media player classic. Vad jag har uppfattat det som är det så att man måste använda nVidia kortet. men har inte testat/kan inte testa nu.

Jag är imponerad över att den är tyst som den är. Men jag är verkligen inte speciellt kräsen. Men ja, alltid tyst i stortsett.

Permalänk
Medlem

När man byter energisparläge så ändrar den även ett gäng inställningar i Windows.
Färgdjup, startmenyn sätter på autohide samt massa annat.

Nu vill jag att startmenyn ska autohida även i performance mode och det går ju att ställa in när man är där. Men växlar man läge igen så åtegår startmenyn till att inte autohida.

Detta gör mig galen och hittar inget ställe att redigera vilka windowsinställningar som ska ändras eller INTE ändras.

Någon som har hittat en lösning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daaal
Klarar den av att spela upp full-HD mkv-filer? Utan något som helst lagg eller osynkat ljud?
Man måste växla över till högprestanda grafikkortet för det isf eller?

Hur är ljudvolymen? Tyst och bra eller hör man något störande fläktljud? Tyst även vid hög belastning?

Full HD, inga problem! Prova med "vanliga" kortet. Blir det för trögt, byt kort, starta om filmen!

jag hör fan inte om min dator är på eller av. Totalt knäpptyst så vida man inte har knäpptyst i rummet, då kanske kanske man kan tyda ett litet ljud från den!

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar! Är onekligen sugen på att köpa den här. Men undrar samtidigt, ligger det någon återställningspartition på hårddisken? Förr eller senare kommer man ju behöva installera om Windows, när man säljer/ger bort den om inte annat. Och eftersom den inte har någon optisk läsare hade ju det varit smidigt. Så hur ligger det till?

Permalänk
Medlem

HDD'n är uppdelad i 2 partitioner, en med windows m.m. o en tom... Kommer inte ihåg storlekarna på dem nu o orkar inte kolla men det har säkert någon annan koll på... Skulle gissa ca 100/400

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daaal
Tack för snabba svar! Är onekligen sugen på att köpa den här. Men undrar samtidigt, ligger det någon återställningspartition på hårddisken? Förr eller senare kommer man ju behöva installera om Windows, när man säljer/ger bort den om inte annat. Och eftersom den inte har någon optisk läsare hade ju det varit smidigt. Så hur ligger det till?

Ja, den kommer med en återställningspartition och en skiva. Men åker den in på service och får hårddisken utbytt så får man tillbaka den utan återställningspartitionen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mejpel
HDD'n är uppdelad i 2 partitioner, en med windows m.m. o en tom... Kommer inte ihåg storlekarna på dem nu o orkar inte kolla men det har säkert någon annan koll på... Skulle gissa ca 100/400

Har för mig att det var uppdelat på två lika stora delar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Jag har testat, funkar kalas. Lite pill med att flytta filer bara, sedan går det som på räls!

Jag installerade det, men bluescreen:ade första gången och det krånglade på rätt bra. Gången efter så låste sig datorn vid omstart. Fick installationen att fungera gången efter, men upptäckte att jag var tvungen att signera drivern. Googlade det och konstaterade att jag inte orkade det. Installerade om den gamla originaldrivrutinen, men upptäckte att jag nu är fast i nvidia-kortets grafikläge oavsett om jag försöker byta till intel. Så jag avinstallerar allt igen, installerar om originalgrafikdrivrutinerna (och ATKna) men är fortfarande fast i nvidia-kortet.

Nån som vet vad som kan göras?

edit:
Systemåterställning verkar ha fixat det. Borde börjat med det...

Permalänk
Medlem

Som svar på frågor i tråden:

Hårdisken är uppdelar i en OS-partition på 116 GB och en DATA på 334 GB, väldigt bra fördelning tycker jag.

Datorn är extremt tyst, hör den inte, inte på något sätt störande, och även hårddisken är knäpptyst på min, trodde faktiskt inte en dator kunde vara så tyst. När jag spelar så väsnas den en hel del, men inget som är problem. Gillar också att datorn är sval, inga problem att ha den i knät. Snabb ut ur standby och viloläge.

Angående att spela upp HD-bild, så självklart det fungerar hur bra som helst, mitt och många andras tips är att ladda ner MPCHC, fungerar perfekt direkt, du behöver INGET annat, inga codec, några små inställningar så spelas filmer med stöd från grafikkortet och datorn behöver knappt arbeta, bra för batteritid och värme.

När det gäller energilägen så har jag ordnat det så här:

Använder tre lägen, battery saving, quiet office, high performance.

Quiet office är det vanligaste som jag använder när jag arbetar i skolan, surfar allt möjligt. Kör med Nvidiakortet, ger bättre bild, faktiskt märkbart stabilare sådan, gillar även att köra en del digital vibrance, eller vad det heter. Full ljusstyrka skärm, men dimmar ner efter 1 minut och stänger av efter 10, stänger av hårddisk efter 20 min utan aktivitet och går i viloläge efter 60min, bra för att sitta på föreläsningar med.

Battery saving är för att ha datorn stående för nedladdning odyl, alla energispar, men inget viloläge standby och så, går att stänga lock utan att något händer, intelkortet med extra strömsparläge.

High performance, allt på max, bara för att ha ett sådant läge, speciellt att skärmen hårddisk inte stängs av osv. Bra för att spela spel och kolla på film.

Räcker för mig med det. Det viktigaste med denna dator med hybrid, är för mig att se till att under varje läge används samma grafikkort oavsett om nätsladden är i eller ej, sen är det bara att skifta läge med Fn+Space. På så sätt använder jag aldrig knappen för att byta grafikkort utan låter energilägena sköta detta. smidigt.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Ny Optimus-drivrutin

Verkar som om det till slut kommit en ny Optimus-drivrutin från Nvidia, som stöder Intels senaste drivrutin med.

http://www.nordichardware.com/en/component/content/article/85...

Visa signatur

Salamandern

Permalänk
Medlem

fick hem min ul30vt från webhallen igår och är supernöjd men...
som jag läst på lite poster innan så har även jag drabbats av det "tickande" ljudet från hårddisken, det är inte det ljudet som blir när man lyfter den. Det ljudet som jag hör påminner mer om när en cd/dvd försöker läsas men skivan är trasig om ni förstår vad jag menar...

Såg att några kört seatools ldst den fick jag pass på, men hur lång tid tog det för er att köra den? Tog säkert 3-4 timmar för mig, kanske normalt?

Finns det inget annat test vi kan köra här på forumet för att jämföra "tickande" hds mot "normala" för att se om det kan skilja något i prestanda.

Permalänk

Re: Ny Optimus-drivrutin

Citat:

Ursprungligen inskrivet av salamandern
Verkar som om det till slut kommit en ny Optimus-drivrutin från Nvidia, som stöder Intels senaste drivrutin med.

http://www.nordichardware.com/en/component/content/article/85...

Denna funkar alltså på UL30VT?

Permalänk
Relik 📜

UL30VT har inte Optimus, tyvärr.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Någon som kan berätta om det finns någon enda anledning att köpa UL30A, nu när UL30VT finns, och kostar exakt lika mycket?

Och tangentbordet, är det som en Macbook ungefär? Jag är ute efter en dator med bra batteritid, hyfsad skärm och riktigt bra tangentbord, så jag kan jobba på den (översättningar, artiklar etc), och jag gillar macbook Pro-tangentbordet, men en sån tänker jag fan inte köpa :).

Visa signatur

__________
Rickenbacker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickenbacker
Och tangentbordet, är det som en Macbook ungefär? Jag är ute efter en dator med bra batteritid, hyfsad skärm och riktigt bra tangentbord, så jag kan jobba på den (översättningar, artiklar etc), och jag gillar macbook Pro-tangentbordet, men en sån tänker jag fan inte köpa :).

Tagentbordet är inte lika bra som en MBP:s. Faktum är att inget är lika bra som på en MBP. Det gäller skärm, tangentbord och inte minst pekplattan (finns iofs ingen dator i världen som slår mac där). Men den kostar inte ens hälften heller så det kan man knappast förvänta sig.

Jag är nöjd med maskinen och skulle vilja kalla den fattigmans-mackbookpro