Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

problemet med wlan'et gäller det på båda korten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lagzor
Tack för det snabba svaret, pratade precis med supporten.
Det ända svaret han kunde ge mig var att "vi rekommenderar att sätta tillbaka den gamla hårddisken". Sen kunde han inte svara på vilka hårddiskar som datorn stöder. Vilket inte hjälpte mig direkt... Borde ju stödja en Intell SSD.

Kan man inte bara slänga med en recovery skiva när man köper en dator?

Något mer tips?

Vet inte exakt hur du gjort med recoveryskivor, etc. Men jag har tog ut den gamla disken innan jag ens startat datorn, satte in en intel SSD och bootade från USB-minne med win7-pro på (en annan än den som var med datorn). Installationsprogrammet startade, installerade utan några som helst error.

Så det lär inte vara nåt kompabilitetsproblem med intels SSD och datorn iaf.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ringt Asus samt Webhallen, ingen av dem kan hjälpa till.
Har även pratat med Intel och jag måste säga att deras support är riktigt bra, tyvärr har det inte hjälpt något, dom tror att det är fel på HDD men den fungerar om jag kör den med usb.

Någon som vet om man kan lägga över windows installationen på SSD när jag har den som "pocketdrive" och få igång det på något sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke332

Tror bara det gäller intel kortet från vad jag har läst

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon som vet om man kan lägga över windows installationen på SSD när jag har den som "pocketdrive" och få igång det på något sätt?

Jag stoppade också i en Intel SSD i min, körde en Win7 ultimate från ett USB minne utan några problem. Hur har du det inställt i BIOS för SATA, AHCI eller Compability mode?

Permalänk
Medlem

Innan har jag prövat att installera via USB-DVD, har nu köpt ett USB-minne på 16-gig. Verkar som att det fungerar för alla som använt USB-minne, skriver så fort jag vet om det fungerar.

Permalänk

Är det någon som spelar spel på den med extern skärm (22-23 tum) och har någon uppfattning om hur detta påverkar prestandan?

Undrar också om det går att koppla den till en skärm med enbart DVI ingång (via datorns HDMI port)?

Permalänk
Medlem

Såg att det kommit en ny drivrutin som tar bort intel kortet i den för en stund så man ska kunna uppdatera nvidia kortet i den ,med nvidias drivers. Jag får det dock inte att fungera. Är det någon mer som testat detta ? och om det funkat för er , hur gör man ?

mvh

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet ifall datorn måste vara i något speciellt "läge" eller liknande för att bytet mellan det integrerade gfx kortet och nvidia kortet ska kunna ske?

Vi sitter här med min brors dator och den byter fan inte mellan korten hur mycket vi än trycker...?

Blir jävligt lack och tacksam för svar.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liath
Är det någon som vet ifall datorn måste vara i något speciellt "läge" eller liknande för att bytet mellan det integrerade gfx kortet och nvidia kortet ska kunna ske?

Vi sitter här med min brors dator och den byter fan inte mellan korten hur mycket vi än trycker...?

Testat FN + SPACE?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamrlundqvist
Är det någon som spelar spel på den med extern skärm (22-23 tum) och har någon uppfattning om hur detta påverkar prestandan?

Undrar också om det går att koppla den till en skärm med enbart DVI ingång (via datorns HDMI port)?

Jag har testat och prestandan i ett 3D-spel påverkar ju självklart av upplösningen. Du ska ha klart för dig att detta inte är någon tung spelmaskin.

En kabel med HDMI i ena änden och DVI i den andra bör fungera utmärkt om din skärm saknar HDMI-ingång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emojohan
Testat FN + SPACE?

Japp har testat. Det har fungerat bra... en gång i tiden. Men nu ändrar den i princip inte alls mellan korten... Kanske är pajj?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Citat:

I princip måste du stänga ner alla program innan den tillåter att du skiftar mellan korten. Vissa småprogram spelar ingen roll, men stäng ner alla för att vara på den säkra sidan.

Dyker det upp grafik när du trycker på knappen uppe till vänster? Om det gör det och det ändå inte byter kort (och du har stäng ner alla program) så kan det vara så att programmet som sköter bytet har låsts. I mitt fall så trodde Malwarebytes (ett gratisprogram för spyware) att det var skadligt och satte filen i karantän och låste alltså datorn i ett läge. När jag tog bort filer ur karantän så fungerade bytet igen.

Om det inte dyker upp nån grafik alls så är det nog läge att installera om ATK-driversarna och P4GH. Du kan testa en rollback/system restore också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kurai
Såg att det kommit en ny drivrutin som tar bort intel kortet i den för en stund så man ska kunna uppdatera nvidia kortet i den ,med nvidias drivers. Jag får det dock inte att fungera. Är det någon mer som testat detta ? och om det funkat för er , hur gör man ?

mvh

Är det det den gör? Det är jag också intresserad av. Informationen på sidan där man laddar ner det är alldeles för knapp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Innan har jag prövat att installera via USB-DVD, har nu köpt ett USB-minne på 16-gig. Verkar som att det fungerar för alla som använt USB-minne, skriver så fort jag vet om det fungerar.

Nu har jag även testat med USB-sticka, samma problem ingen HDD dyker upp.
Blir väll att lämna tillbaka den och få en ny.

Permalänk
Medlem

Har ännu ett problem....
Har gjort som många andra och installerat en "ren" Win 7 HP och sen tog jag Asus skivan som medföljer och installera

ASUS ATKOSD2
ATK Hotkey
ATK Generic Function Service
ATKACPI Driver
Power4Gear Hybrid Utility
ASUS Wireless Switch (Wireless Console3) Utility

som "nubbe" skrev tidigare.

Nu har jag inga drivrutiner till grafikkorten installerade, ladda även hem grafikdrivrutinerna från Asus hemsida och det gjorde ingen skillnad.

Någon som har gjort detta innan och fått allt att fungera skriva en lite mer utförlig installation, om man tex måste ta vissa drivrutiner i en viss ordning?
Tror det skulle vara uppskattat

Permalänk
Medlem
Citat:

Har ännu ett problem....
Har gjort som många andra och installerat en "ren" Win 7 HP och sen tog jag Asus skivan som medföljer och installera

ASUS ATKOSD2
ATK Hotkey
ATK Generic Function Service
ATKACPI Driver
Power4Gear Hybrid Utility
ASUS Wireless Switch (Wireless Console3) Utility

som "nubbe" skrev tidigare.

Nu har jag inga drivrutiner till grafikkorten installerade, ladda även hem grafikdrivrutinerna från Asus hemsida och det gjorde ingen skillnad.

Någon som har gjort detta innan och fått allt att fungera skriva en lite mer utförlig installation, om man tex måste ta vissa drivrutiner i en viss ordning?
Tror det skulle vara uppskattat

Testa att ta bort eventuella grafikkort i enhetshanteraren och låt inte windows installera om dem självt. När du gjort det, testa då att installera asus grafikkorts drivers.
Så fick jag göra när jag höll på att fippla med deras nya konstiga drivrutin som de släppt på deras hemsida.

Pacman5:
Det kan även vara så att den bara tar bort intelkortet för att uppdatera inteldrivrutinen i datorn. För det enda som hände när jag gjorde det var att det började installeras nya drivers för intelkortet. Men det står ju något om nvidia hybrid drivers där ocskå , men har inte hittat något , nånstans där det finns nvidia hybrid drivers...

Jävligt irriterande, inte för att jag spelar på denna datorn ändå. Men hade varit gött att kunna uppgradera grafikkorts drivrutinerna utan problem ...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Testa att ta bort eventuella grafikkort i enhetshanteraren och låt inte windows installera om dem självt. När du gjort det, testa då att installera asus grafikkorts drivers.
Så fick jag göra när jag höll på att fippla med deras nya konstiga drivrutin som de släppt på deras hemsida.

Pacman5:
Det kan även vara så att den bara tar bort intelkortet för att uppdatera inteldrivrutinen i datorn. För det enda som hände när jag gjorde det var att det började installeras nya drivers för intelkortet. Men det står ju något om nvidia hybrid drivers där ocskå , men har inte hittat något , nånstans där det finns nvidia hybrid drivers...

Jävligt irriterande, inte för att jag spelar på denna datorn ändå. Men hade varit gött att kunna uppgradera grafikkorts drivrutinerna utan problem ...

Jag hittade den här på ett annat forum:

Citat:

I don't know whether this method has been posted before.
Just share this method I read from a Taiwan forum. I followed the steps and successfully installed the driver (Win7 x64).

To install the latest Nvidia Driver (The latest one: 197.16, released on 29Mar):

Things to prepared:

From ASUS website:
VGA Patch V1.0.0.1, original VGA driver (V8.15.11.8688), BIOS 210

From Nvidia driver download page:
The latest driver (currently it is 197.16)

Steps:
1.Update the BIOS to 210

2.Uninstall all the Nvidia Drivers and Display Control Panel

3.Install the VGA Patch V1.0.0.1

4.Unzip the original VGA driver (V8.15.11.8688).

5.Unzip also the latest Nvidia driver, copy all the files to the "Display" folder in the location where the original VGA driver (V8.15.11.8688) is unzipped.

6. Install the modified driver. (The setup.exe in the main directory of the extracted ASUS driver)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke332

Jag har aldrig haft problem med wlanet. Haft datorn i en månad. Har en UL30Vt med Atheros-kortet sitter i. Jag har kört mycket utorrent med flera torrents samtidigt och måga andra program igång. Överföringshastigheten brukar ligga på 1.2-1.3 Mb/sec

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pacman5
Jag hittade den här på ett annat forum:

Har du testat det ? jag ska nog ge mig på det på en gång

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

ingen ide att göra det där. Står att det fortfarande är de gamla drivrutinerna enligt nvidias system information ><

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

I princip måste du stänga ner alla program innan den tillåter att du skiftar mellan korten. Vissa småprogram spelar ingen roll, men stäng ner alla för att vara på den säkra sidan.

Dyker det upp grafik när du trycker på knappen uppe till vänster? Om det gör det och det ändå inte byter kort (och du har stäng ner alla program) så kan det vara så att programmet som sköter bytet har låsts. I mitt fall så trodde Malwarebytes (ett gratisprogram för spyware) att det var skadligt och satte filen i karantän och låste alltså datorn i ett läge. När jag tog bort filer ur karantän så fungerade bytet igen.

Om det inte dyker upp nån grafik alls så är det nog läge att installera om ATK-driversarna och P4GH. Du kan testa en rollback/system restore också.

Tjena och tackar för ditt svar. Ja, när knappen upp i vänstra hörnet trycks ner cirklar datorn mellan Power Switch, Integrated och Discrete. Dock byter inte datorn mellan korten trots att jag valt att köra ett annat läge. Ska pröva ditt tips med att stänga ner allt. Tror dock endast MSN var igång sist vi prövade...

Hur hänger dessa 3 lägen som jag kan byta emellan om jag trycker på knappen uppe till vänster ihop med de lägen som jag kan växla mellan om jag trycker FN+Space?

Tack för svaret ännu en gång :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Citat:

ingen ide att göra det där. Står att det fortfarande är de gamla drivrutinerna enligt nvidias system information ><

Ja, kollar man drivern i Device Manager så är det den gamla, men kollar man drivern i Nvidia Control Panel så står det 197.16.

Enligt en annan på ett annat forum så installeras dock inte drivrutinen fullt ut. Man kan fixa det med metoden som står tidigare här i tråden, med en modifierad nvmvam.inf-fil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tjena och tackar för ditt svar. Ja, när knappen upp i vänstra hörnet trycks ner cirklar datorn mellan Power Switch, Integrated och Discrete. Dock byter inte datorn mellan korten trots att jag valt att köra ett annat läge. Ska pröva ditt tips med att stänga ner allt. Tror dock endast MSN var igång sist vi prövade...

Hur hänger dessa 3 lägen som jag kan byta emellan om jag trycker på knappen uppe till vänster ihop med de lägen som jag kan växla mellan om jag trycker FN+Space?

Tack för svaret ännu en gång :).

Tidigare idag så hade jag ett liknande problem, fast jag fick varken grafik eller byte av grafikkort. Det löstes av att jag satte datorn i Hibernate och sedan gick ur det igen.

De tre lägena du har på Boost-knappen är för nvidia-kortet, intel-kortet och ett som anpassar sig efter P4GH. Det senare kan slå på intelkortet för t ex Quiet Office eller Nvidia-kortet när du växlar till High Performance. De två andra "tvingar" fram och låser sig vid respektive grafikfkort oavsett vilket läge du växlar till med P4GH (Fn+Space). Iaf tror jag att det är så

Permalänk
VR-fantast

Någon som vet hur väl Oblivion (Elder Scrolls 4) flyter på denna burk?
Funkar high settings helt flytande?

Man funderar lite på spelprestandan, om t.ex Diablo 3 kan tänkas fungera på den.

Permalänk
Medlem

Jag har två problem med min nyinköpta UL30VT..

1. När jag surfar med Firefox, IE eller Chrome så låser sig datorn ibland.. jag kan flytta musen men inte göra något annat (det står (svarar inte) ) på webbrowsern. Nyss när jag försökte surfa så öppnade jag chrome men stängde ner det efter 10s och startade "Kör".. då låste sig datorn. Jag har försökt installera WoW, det gick bra men när jag loggar in och ska patcha så låser sig datorn. Jag har bara kört på trådlöst.
Väldigt irriterande och jag börjar ångra mitt köp.
Någon som vet vad som kan vara fel?

2. Det har förvisso bara hänt en gång men helt plötsligt började datorn knacka högt.. lät ungefär som något i HD strulade. Datorn låstes och jag kunde inte göra något.. när jag startade om så verkade datorn normal (förutom att den fortfarande låser sig när man surfar)

Vad kan jag göra? Försökt googla på problemet men inte hittat någon lösning som fungerat. Uppdaterat senaste flash playern, nya WiFi drivare, försökt installera nya NVIDIA drivare ifrån deras hemsida men som någon skrev på tidigare sidor så stödjer inte dessa dubbla grafikkort.

Jag har startat om datorn kanske ~50ggr senaste 2 dagarna pga den låser sig. Jag har kört viruskontroll utan resultat. Program jag installerat sedan jag plockade ur den ur förpackningen är: utorrent, AVG Virus, Digsby, WoW och VLC.

Permalänk
Medlem

Xepp, det låter väldigt konstigt. Jag har aldrig råkat ut för det och jag kan inte minnas att jag har läst om någon annan som har samma problem (med den här datorn).

Testa att installera om windows och se om du har samma problem med en helt ren installation. Om du fortfarande har det får du höra av dig till Asus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Xepp, det låter väldigt konstigt. Jag har aldrig råkat ut för det och jag kan inte minnas att jag har läst om någon annan som har samma problem (med den här datorn).

Testa att installera om windows och se om du har samma problem med en helt ren installation. Om du fortfarande har det får du höra av dig till Asus.

Tack för svar!
Nej jag har inte heller sett det om just denna dator. Dock så när jag googlat har jag sett att folk haft dessa problem med IE och Firefox, dock ingen konkret lösning på problemet. Har aldrig stött på det tidigare.
Men säg att jag ska installera om Win7, måste jag då försöka få över Win7 ifrån medföljande CD-skivan till en USB sticka och boota ifrån den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Någon som vet hur väl Oblivion (Elder Scrolls 4) flyter på denna burk?
Funkar high settings helt flytande?

Man funderar lite på spelprestandan, om t.ex Diablo 3 kan tänkas fungera på den.

Jag har inte testat Oblivion, men kan inte tänka mig annat än att det flyter på utmärkt då jag körde Dragon Age utan några som helst problem.

Här är en länk till en video på youtube som visar en kille som kör DAO på sin ul30vt. Han har lite andra videor också, bl a StarCraft 2.
Video

Skulle det inte räcka så är det lätt att överklocka datorn. Jag överklockar GPUn med EVGA Precision (ca 100mhz till) och CPUn med SetFSB (till 1,9Ghz). Jag kör oftast datorn i Office-settings då det är viktigare för mig att den är helt tyst, men det är trevligt att ha möjligheten att spela spel som DAO osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xepp
Tack för svar!
Nej jag har inte heller sett det om just denna dator. Dock så när jag googlat har jag sett att folk haft dessa problem med IE och Firefox, dock ingen konkret lösning på problemet. Har aldrig stött på det tidigare.
Men säg att jag ska installera om Win7, måste jag då försöka få över Win7 ifrån medföljande CD-skivan till en USB sticka och boota ifrån den?

Du kan ju kolla runt innan och se om du hittar en annan lösning. Du kan också testa att köra en rollback till innan du har installerat något (kontrollpanelen -> recovery) och se om det fungerar som det ska då. Annars så är det nog lättast att göra som du säger och installera från USB. Allra lättast är väl om du kan låna en extern CD-drive iofs.

Du kan också testa att ringa Asus support och fråga dom. Jag ringde en gång och de var väldigt hjälpsamma.