Permalänk
Inaktiv

OM jag klockar mitt grafikkort bara lite verkar det hänga sig.

Då tjänar man väl inte på att låsa upp ?

Permalänk
Medlem

I och med att flasha in ett upplåst BIOS kan du ju höja volten för att nå en högre klock. Om du varken kan överklocka med eller utan volt-höjningar är det ganska meningslöst att flasha ja.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Inaktiv

Aha. Jag trodde det inte gick pga överhettning.

Permalänk
Inaktiv

nu har jag överklockat mitt 5870 i msi afterburner

Kunde höja både volt och klock rätt mycket.

Testade volt 1.3+ men kunde inte klocka högre trots att jag höjde volten mer.

Jag maxade vid 970 och 1330 och kunde köra det någorlunda stabilt med
volt 1.225 (1225)
Man måste aktivera voltage i settings för att kunna höja volten.

Slutligen kan jag nu köra kortet stabilt i 965 och 1325 med 1225 i volt (1162 original volt samt orginal klock på 850 och 1200).

Fps höjning: ca 10 fps extra i FurMark prestanda testet (gratis nedladdning precis som msi afterburner överklockningsprogrammet).

Permalänk

Tack för denna guide Mitt kort dog hela tiden under tyngre belastning, nu verkar allt flyta på som det ska! Tack

Visa signatur

Nätagg: Corsair 450 W | Moderkort: Asus P5Q-E | Processor: i5 2500k @ 3.3GHz | Grafikkort: HD 4870 1024 MB | Minnen: Corsair Classic 8GB 1600MHz | Skärm: Samsung T220 @ 1680x1050
En datorspelsklubb för vuxna! www.oldswedishgunners.se

Permalänk

Jag har köpt mitt grafikkort på inet.
Vet ni om det påverkar garantin om man flashar sitt kort?

Permalänk

hej.
jag undrar hur man ska bära sej åt om man vill använda sitt egna bios men bara vill låsa upp clocken och memory så man kan dra upp den mera?kanske volten också om det går.
så här långt har jag kommit:

jag har kopierat mitt bios med gpu-z
har laddat ner programmet radeon bios editor
men vad ska jag ändra på där?
tror att det är två st spakar men är inte 100 på de.sen undrar jag när man har ändrat allt man ska i editorn ska man då klicka på save bios??
har testat de men de blir en rom fil istället för en bin fil...är de nåt fel??

sen när man har sparat alla inställningar i de nya bioset ska man då flasha det på vanligt sätt eller ändras det automatiskt?
sen vill jag veta fall det blir nå defekter på kortet..kommer kortet inte funka som de skulle ha gjort innan flash?
typ att man får nå felmedelanden å så?
eller kommer det bli nå fel i ccc?
vill veta allt...cred till den som vill hjälpa mej med detta, för jag vill verkligen klocka mitt kort.

Permalänk
Medlem

Hej, vänder mig till den här tråden.

Flashade mitt 4850 i tron om att det skulle gå att klocka bättre.
Jag flashade det i ATIwinflash.
Dock så fungerade inte flashen och datorn startar inte.

Jag har startat datorn med ett 7900gt och har 4850it i den andra pciexpress platsen.

Jag har även sparat standard biosen, men hur ska jag få tillbaka allt till standard igen?

Jag försökte med att boota från usb minnet enligt guiden men de kommer bara ett litet vitt streck och inget händer.

går de att få det till standard inne i windows?

Edit, kan boota från USB minnet nu, men när jag skriver in alla kommandon så säger den att den inte hittar grafikkortet.
vad göra?

edit igen.

ändrade primary pci plats i bios och bytte plats på korten, då fick jag till det perfekt

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk

Tråkigt för mig.

Hade tydligen redan senaste versionen utan att tidigare ha flashat.

Permalänk
Medlem

Måste det vara FAT? Mitt minne är för stort för det verkar det som

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem

tjenare.
nån som vet om jag förstört ena mitt grafikkort? flashade om biosen på mitt första 5850 för att kunna överklocka.
nu skulle jag flasha det andra kortet till samma bios.

det som hänt e att jag kan inte ha båda inkopplade på crossfire nu datorn hänger sig precis innan det ska in i windows, jag får inte nån bild på det nya kortet lr nånting det gammla kortet funkar fint fortfarande.

nån som vet vad det kan vara för fel? hjälp!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyffhunt
tjenare.
nån som vet om jag förstört ena mitt grafikkort? flashade om biosen på mitt första 5850 för att kunna överklocka.
nu skulle jag flasha det andra kortet till samma bios.

det som hänt e att jag kan inte ha båda inkopplade på crossfire nu datorn hänger sig precis innan det ska in i windows, jag får inte nån bild på det nya kortet lr nånting det gammla kortet funkar fint fortfarande.

nån som vet vad det kan vara för fel? hjälp!!!!

Det som kan hända mig veterligen är att den vägrar starta bara om nånting är fel med bioset. Bara till att flasha om har varit ett fall där det inte funkade att flasha med bioset som .bin fil, men när han döpte om bioset till .rom så gick det.

Vilka två 5850 är det vi talar om, är de av samma "sort"?

Vilket bios är det du vill använda? Du kanske ska testa att ladda hem något nyare bios och modifiera volten på det.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

jag har ett powercolor och ett xfx black edition.

körde med msi biosen som jag körde på första kortet och som funka bra då.
har du nån annan bios att rekomendera så jätte gärna för min del ?

va väl iofs bara msi och asus man kunde välja mellan som låste upp lr hur funkade de där ??

Permalänk
Medlem

nu har jag testat att flasha om med 3 olika bios och jag får det fan inte att funka, mitt gammla xfx kort funkar med vilken bios som helst, men mitt nya powercolor kort får jag fan inte igång alltså.
det hänger sig precis när det ska gå in i windows har jag verkligen lyckats paja det helt och hållet ? lr ska jag testa på en annan dator ?

Permalänk
Medlem

ingen som kan hjälpa? tycker det är konstigt eftersom alla bios jag testat med har funkat på mitt xfx men jag får fan inte igång powercolor kortet :/ va e de som kan ha hänt ? har tom installerat orginal bios utan att det funkar
mvh j

Permalänk
Inaktiv

ni som har haft problem med Fat på större diskar kolla in den här http://www.vistax64.com/tutorials/191416-dos-usb-boot-drive.h...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyffhunt
ingen som kan hjälpa? tycker det är konstigt eftersom alla bios jag testat med har funkat på mitt xfx men jag får fan inte igång powercolor kortet :/ va e de som kan ha hänt ? har tom installerat orginal bios utan att det funkar
mvh j

testat att starta upp windows i felsäkert läge med bara den "felande" Kortet? Vet att jag hade liknande problem när jag flshade om mina men det visade sig vara drivrutiner.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ceogar
testat att starta upp windows i felsäkert läge med bara den "felande" Kortet? Vet att jag hade liknande problem när jag flshade om mina men det visade sig vara drivrutiner.

jag kommer in i windows så länge jag inte installerar drivrutinerna.
men så fort jag installerat drivisarna så låser det sig när jag ska in i windows.
kör jag bara det "felande" kortet själv får jag ingen bild överhuvudtaget, kommer inte ens in i bios.
blir lite orolig att man kastat bort 3 papp :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyffhunt
jag kommer in i windows så länge jag inte installerar drivrutinerna.
men så fort jag installerat drivisarna så låser det sig när jag ska in i windows.
kör jag bara det "felande" kortet själv får jag ingen bild överhuvudtaget, kommer inte ens in i bios.
blir lite orolig att man kastat bort 3 papp :/

En felaktig flash med andra ord, testa att döpa om bios filens ändelse till .rom istället för .bin och flasha, långsökt men vet att det fungerade för en jag hjälpte med bios flashning.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

ingen som råkar bo i västerås som e duktig på sånt här?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyffhunt
ingen som råkar bo i västerås som e duktig på sånt här?

har du testa en ren ATI orginal bios? testa olike biosar behöver itne vara för ditt märke eller så. men kolla runt på verje sak du ska lägga in om nån har inte lyckats med det. jag flasha om mittt kort en 15ggr innan jag fick det som jag ville, blev att jag gjorde en oc bios själv, som passade och fixa buggen med att oc man kortet så gick den ner i för låga varv på mhz så det klara inte av att dra 2 skärmar.
kan säga att jag fick uppdatare nästan alla saker dom står skriver här.

Permalänk

nu har jag inte läst allt men du flashar inte samma kort hela tiden?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

jag har som sagt testat ungefär 5 olika biosar inkl orignalbiosen och jag får det inte att funka med nån bios alls, antingen hänger sig datorn när det ska in i windows när jag installerat drivrutinerna i crossfire eller så får jag ingen bild överhuvudtaget om jag bara kör det kortet som singel.

Permalänk
Inaktiv

är det 2 olika märken på korten? kan det bli nå strul genom olika biosar. har du testa att byta plats med korten?

Permalänk
Medlem

har testat byta plats, kör jag mitt xfx som alltid funkat så funkar de på båda pci-e platserna.. det nya som felar funkar inte i nån av platserna, har testat olika biosar o så men får det inte att funka tror du man kan flasha tillbaka till orginal biosen och skicka den på felanmälan och hoppas att dom inte märker?

edit: konstiga jag tycker e att xfx funkar att flasha hur som helst och det funkar med alla biosar jag testat.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!!! fick kortet att funka igen haha, efter typ 10 olika försök med olika biosar så fick jag det äntligen att funka med orignal biosen Igen, har testat med den jäkla biosen flera ggr och nu har ja fått det att funka.

fyfan, lättad man blev

tack för alla råd o all hjälp.
Mvh J

Permalänk
Medlem

Grabbar, lyd ett gott råd och labba inte med flashning i Windows-miljö, speciellt inte med kritiska komponenter som grafikkort/moderkort, det kan straffa sig kapitalt.

1. Gör en bootbar USB-sticka.

2. Gör backup på original-BIOS

3. Gör en batchfil som gör själva flashningen och en till som flashar original-BIOSet

4. Skriv ner namnen på båda så ni kan göra flashningen "i blindo" om det behövs

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

det är så jag har gjort men ingen annan bios funkar på mitt powercolor kort, däremot kan man flasha mitt xfx kort med vilken jäkla bios som helst och det bara funkar.

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna ge mig en länk till ett upplåst bios för 5870? Har provat med flera och det verkar som om bios från MSI fungerar bäst men många av dom verkar inte vara upplåsta. Asus bios vill inte fungera på mina VTX3D.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Denna var bra

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//