Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim
Haha får väl hoppas att dom vännerna han menar inte är killar.

han gillar ju kulorna så......

OT
Var så glad när jag köpte min första lasermus, man slapp pela ut damm från den lille fan:P kommer aldrig att gå tillbaka till dom gammla mössen igen.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Jag satt och spelade CS för 2-3 år sedan med en standardmus från Fujitsu-Siemens, den funkade väldigt bra Sen bytte jag upp mig till en Microsoft Sidewinder(http://www.inet.se/artikel/6102050/microsoft-sidewinder-mouse) , rekommenderas!

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mordecaih
Det handlar om att kunna lita på sin mus. Långt ifrån vad man kan göra med pewpewmöss. Hur ofta har jag inte knivat(ingame) en polare då hans "imbamus" har fått slut på batterier eller att den (relativt)komplexa elektroniken failat? Stup i kvarten hörs klagomålen.

Jag har haft min kulmus i över 10 år och den tjänar mig lika väl idag som när jag först fick den, helt problemfritt i 10 år alltså. Slå det om du kan!

Finns det folk som spelar med trådlösa möss? Hah! Värsta jag hört.

Själv har jag i snart fem år använt en optisk mus för ~99kr som än idag lever som extramus för laptopen. Dess förr innan såg vi till att ha väck alla gamla skräpiga kulmöss för deras bristande precision och tendens att kräva städning då och då. Det finns helt enkelt ingenting som talar för kulmöss utöver en nostalgisk förtjusning.

Det är ju som att börja gå tillbaka och predika om hur 4:3-monitorer äger 16:9 och 16:10 för att man själv varit för långsam för att rusta upp sig. Och sedan hur AGP äger PCIE.

Permalänk
Medlem

[SKE] Svenska Kulmus Eliten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mordecaih
Jag blir ständigt antastad av mina kära vänner pga att jag gejmar på min underbara kulmus som jag inte skulle ge upp för allt wow-guld i världen. Jag har aldrig stött på någon annan seriös gamer än mig själv som spelar med kulmus och undrar om det finns någon gamer där ute som jag kan dela min ensamhet med?

Länge leve kulmöss!

Slutade försöka spela CS seriöst när min underbara kulmus dog!
Detta var väl iofs för 5-6 år sedan

Permalänk
Medlem

Jag kör kulmus än och kan inte tänka mej att byta. Den har i stort sett aldrig några problem med att pekaren fastnar eller att jag behöver göra rent den. Den är väldigt exakt för att ha kula Går väl ca två år mellan rengöringar och fast det smattrar i rullarna av lort så går den perfekt.

Dessutom är den väldigt ergonomisk och passar min hand perfekt (eller så är det att jag haft den i 10 år så handen har anpassats ) Och jag har inte använt musmatta på över 5 år nu. Den går lätt och fint över bordet.

Har hittat andra som haft den här modellen och de kan inte byta då det inte finns någon direkt ersättare med knapplacering, ergonomi mm. Dessutom sitter tumknappen på nederdelen där tummen vilar så man behöver aldrig flytta den.

Logitech M-BA47

Snygg är den väl inte med sina snorgröna greppytor men den gör sitt jobb. Den här tillsammans med ett IBM model M är den lyckade kombinationen för mej

edit: Och den 200 år gamla programvaran till den fungerar fortfarande så det går att ställa in vad man vill knapparna ska göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpplet
Jag kör kulmus än och kan inte tänka mej att byta. Den har i stort sett aldrig några problem med att pekaren fastnar eller att jag behöver göra rent den. Den är väldigt exakt för att ha kula Går väl ca två år mellan rengöringar och fast det smattrar i rullarna av lort så går den perfekt.

Dessutom är den väldigt ergonomisk och passar min hand perfekt (eller så är det att jag haft den i 10 år så handen har anpassats ) Och jag har inte använt musmatta på över 5 år nu. Den går lätt och fint över bordet.

Har hittat andra som haft den här modellen och de kan inte byta då det inte finns någon direkt ersättare med knapplacering, ergonomi mm. Dessutom sitter tumknappen på nederdelen där tummen vilar så man behöver aldrig flytta den.

Logitech M-BA47
http://www.tcocd.de/Pictures/Peripheral/Logitech/mba47-1.jpg

Snygg är den väl inte med sina snorgröna greppytor men den gör sitt jobb. Den här tillsammans med ett IBM model M är den lyckade kombinationen för mej

edit: Och den 200 år gamla programvaran till den fungerar fortfarande så det går att ställa in vad man vill knapparna ska göra

:D:D

Tänkte PRECIS slänga in en bild på samma mus. Körde den väldigt väldigt länge, den fungerade som du sa helt perfekt även fast det var en kulmus
Dock så blev gummigreppet så slitet att jag var tvungen att byta, och då blev det en Intellimouse 3.0 Explorer. Sen dess är jag fast, även fast jag inte hittat någon mus än som är lika skön som Logitech-musen. Älskade verkligen ergonomin!

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Jag har en till i reserv till den dagen (hemska tanke) min nuvarande ger upp

Permalänk
Medlem

mysteriet är löst. Det är tack vare dig moderkorts tillverkare fortfarande inkluderar den gamla ps/2 porten! usch säger jag bara!

Visa signatur

i5 750 2.66 @ 4.0ghz /Corsair H50/ XFX HD5870 / Cooler master Storm scout/ Cooler master silent pro 1000w/ 2x1tb Raid0 +1tb Wd green

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort har ingen ps/2 port för musen och min kulråtta har ju USB så mitt fel är det inte

Varför denna aggression mot en liten oskyldig kontakt

Okej tangentbordet kan vara delvis mitt fel......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Finns det folk som spelar med trådlösa möss? Hah! Värsta jag hört.

Själv har jag i snart fem år använt en optisk mus för ~99kr som än idag lever som extramus för laptopen. Dess förr innan såg vi till att ha väck alla gamla skräpiga kulmöss för deras bristande precision och tendens att kräva städning då och då. Det finns helt enkelt ingenting som talar för kulmöss utöver en nostalgisk förtjusning.

Det är ju som att börja gå tillbaka och predika om hur 4:3-monitorer äger 16:9 och 16:10 för att man själv varit för långsam för att rusta upp sig. Och sedan hur AGP äger PCIE.

Jag gillar 4:3 bättre än alla andra bredd:höjd-förhållanden (ok 1.1 vore bäst).
Detta betyder inte att AGP är bättre än PCIe.

Det enda dåliga med kulmöss är väl ändå att när de blir smutsiga blir precisionen nästan noll? (nej jag använder inte kulmus, när det går att undvika).

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
han gillar ju kulorna så......

Skulle du gilla dom ifall man bytte ut kulorna mot bjällror?

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|

Permalänk
Medlem

Trodde alla kulmöss var utrotade. Faktum är att anticimex tog död på min sista då dom var här för ett par år sedan och råkade trampa på den då den låg slängd i ett hörn.

Permalänk
Medlem

Minns de gamla tiderna, körde med min GaminMouse och Everglide matta in i det sista. Men sen blev fjädern sliten så att kulan inte låg ann mopinnarna ordåntligt. Men man var altid tvungen att klocka ps2 porten till 200hz. Och jag tror jag är en av de få som klockat sönder en ps2 mus ihopp med några polare på ett CS lan, den höll nästan ett helt dygn. Men spela CS med kula var inga problem under tiden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem

Min absoluta favoritmus genom alla tider är en kulmus: Logitech Mouseman+: http://www.allisio.it/images/in_vendita/logitech_mouse_man+.j...
Använder en dagligen och har fortfarande två oanvända liggandes.:p

Otroligt gedigen mus med extrem kvalitet. Fortfarande snäppet över MX518 imho. Dock kostade den runt 600kr när jag köpte den för 10 år sedan ungefär, så den ska icke jämföras med budgetskräp.

Ser ut som samma någon lagt bild på ovan, men den hette Mouseman+ iaf som retail.

Kom på att den är ännu äldre och den första i sitt slag med den designen från Logitech. Sidorna var inte gummi utan räfflad grå plast på mousman+, så den ser ut som ny fortfarande. Efterföljarna fick nog gummisidor och annat namn.

Kör den på den fantastiska, supertunna 3M-mattan för kulmöss med små pyramider i ytan som greppar otroligt bra. http://img.zdnet.com/techDirectory/_MOUSEPD.GIF
Också den svindyr för sin tid, men mycket bra.;)
Som ny efter 10år, bara att diska av ibland.

Edit: Bild på underverket med en "riktig" skärm i bakgrunden.:D

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

har fortfarande kvar min gamla kulmus från den första datorn vi hade hemma, typ 12 år eller nått nu, och den fungerar utan problem än så länge det inte blir skit runt kulan och musen går inte rakt xD kommer ihåg det problem får när jag va liten och spelade WC3 med polarna, försöker klicka på en sak men missar och klickar på nå annat xD

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Vad är det tycker är så mycket bättre med kul mus än infraröd (steget bättre) och laser mus (ännu ett steg bättre)?
Är det den allmänt dåliga precitionen av kulans rörelse?
Är det det dammet som samlas inne där kulan ligger?
Är det den oergonomiska formen på mössen?
Är det sladden som aldrig slutar vara ivägen?
Är det den höga friktionen den har mot musmattan?
Är det den dåliga responstiden på 8 ms?

Va? Det är samma "dåliga responstid" på alla möss om du inte har ökat uppdateringsfrekvensen på din usb-port med tredjepartsmjukvara (jag talar om windows nu och standardinställningen 125Hz). 1000ms/125=8 ms. Spelar ingen roll om du har en lasermus med "friggin sharks on the head" och 10000 Dpi, du har fortfarande 8ms responstid.

Också: trådlösa möss kan ta sig, de laggar än värre. Länge leve sladden, se bara till att du hänger upp den framför musmattan eller något liknande (som starcraft progamers i korea, etc)

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Va? Det är samma "dåliga responstid" på alla möss om du inte har ökat uppdateringsfrekvensen på din usb-port med tredjepartsmjukvara (jag talar om windows nu och standardinställningen 125Hz). 1000ms/125=8 ms. Spelar ingen roll om du har en lasermus med "friggin sharks on the head" och 10000 Dpi, du har fortfarande 8ms responstid.

Också: trådlösa möss kan ta sig, de laggar än värre. Länge leve sladden, se bara till att du hänger upp den framför musmattan eller något liknande (som starcraft progamers i korea, etc)

Va ?
Polling rate för min mus är 1000Hz och det klarar USB porten av utan någon extra mjukvara. Att det verkligen stämmer har jag också testat tex med programmet mouserate.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marsal
mysteriet är löst. Det är tack vare dig moderkorts tillverkare fortfarande inkluderar den gamla ps/2 porten! usch säger jag bara!

Även moderna möss trivs bra på ps/2-porten. Min ena MX1000 vill av någon anledning inte fungera bra med USB, men på ps/2 går den alldeles utmärkt.

Vad det gäller kulmöss så börjar de bli utrotningshotade här hos mig. Har dock en som reserv när batterierna är slut i nån av de trådlösa eller när det behövs en dator till av någon anledning. Microsofts gamla Intellimouse är fortfarande rätt så okej att använda, bortsett från att de äter upp allt som ligger på skrivbordet och kärvar ihop av det.

Vid närmare eftertanke så använder jag fortfarande en seriell microsoft mouse 2, första generationens ergonomiska microsoft-möss alltså. Den borde med ganska bra marginal ha passerat 15 år vid det här laget nu men används numera mycket sparsamt. Användningsområdet blir ju inte direkt större med dagens handikappade moderkort som saknar serieportar...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
...Vid närmare eftertanke så använder jag fortfarande en seriell microsoft mouse 2, första generationens ergonomiska microsoft-möss alltså. Den borde med ganska bra marginal ha passerat 15 år vid det här laget nu men används numera mycket sparsamt. Användningsområdet blir ju inte direkt större med dagens handikappade moderkort som saknar serieportar...

Har en sådan också, den i blankt utförande. Fantastisk kvalitet, klart bättre än de senare i matt plast.
Kulan som styr den hade utan problem fungerat som projektil vid Karl XII hädangång.;)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ja, man minns ju då man satt och kastade kulan på sin bror medans man bluse ur dammet i musen. Nä, men OnT: Chansen att försäljningen skulle gå bra för kulmöss om de började tillverkas är ju ytters minimal. Jag skulle inte tro att det skulle säljas så många kulmöss om de började tillverkas igen. Möjligen kanske till någon nostalgier.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beyorn
...Möjligen kanske till någon nostalgier.

Jag har ett flertal Microsoft kulmöss av den "klassiska" generationen fast med matt plast, som har olika tillverkningsland: Mexiko, Irland och Kina. Irland är klart över de andra i kvalitet, Kina sämst. De med grön PS/2-kontakt och tunnare kabel är detta Kina-skit som gjordes innan de lades ner.

Hur stor nörd är jag nu?

Edit: Allt detta beror troligen på att jag testade möss första gången hos Gylling Systemelektronik som sålde Apple på den gamla goda tiden. Fick pröva på Lisa:n långt innan den kom ut på marknaden i Sverige, mitten '82, början '83 nånstans. Enorm upplevelse som jag aldrig glömmer. Mina vänner satt och hamrade på IBM PC, snacka om att Apple var före sin tid för vanliga konsumenter.

Underbara galningar som jobbade med Apple på den tiden, kommer aldrig glömma dem. Vilka historier det finns att berätta om man skulle vilja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Jag har ett flertal Microsoft kulmöss av den "klassiska" generationen fast med matt plast, som har olika tillverkningsland: Mexiko, Irland och Kina. Irland är klart över de andra i kvalitet, Kina sämst. De med grön PS/2-kontakt och tunnare kabel är detta Kina-skit som gjordes innan de lades ner.

Hur stor nörd är jag nu?

Edit: Allt detta beror troligen på att jag testade möss första gången hos Gylling Systemelektronik som sålde Apple på den gamla goda tiden. Fick pröva på Lisa:n långt innan den kom ut på marknaden i Sverige, mitten '82, början '83 nånstans. Enorm upplevelse som jag aldrig glömmer. Mina vänner satt och hamrade på IBM PC, snacka om att Apple var före sin tid för vanliga konsumenter.

Underbara galningar som jobbade med Apple på den tiden, kommer aldrig glömma dem. Vilka historier det finns att berätta om man skulle vilja.

Haha, inte kan jag kalla dig nörd. Jag var ju nu inte född då datorn kom, men kulmöss har man ju varit med om. Förresten så är det väl som att samla frimärken. Det är ju fortfarande ett intresse..

EDIT: Det är ju också kul för en gröngöling som mig att höra om "den äldre generationens" maskiner osv osv..
Farsan har ju snackat om sin gamla Amiga om hur fräsigt det var..

Permalänk
Medlem

Tack och lov så slipper man kulan !
Jag var för snabb för min logitech kulmus så kulan "slirade" mot rullarna och muspekaren stod nästan stilla när jag ryckte för ett hs i cs
Trivs bättre med min mx518 och ökad polling rate !

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Vad är det tycker är så mycket bättre med kul mus än infraröd (steget bättre) och laser mus (ännu ett steg bättre)?
Är det den allmänt dåliga precitionen av kulans rörelse?
Är det det dammet som samlas inne där kulan ligger?
Är det den oergonomiska formen på mössen?
Är det sladden som aldrig slutar vara ivägen?
Är det den höga friktionen den har mot musmattan?
Är det den dåliga responstiden på 8 ms?

Snälla nån, alla vet att lasermöss är sämst. Det är optiskt som gäller!

Eller kanske kulmöss, jag tror inte jag minns senast jag använde en det var så längesen :\

Permalänk
Medlem

Har faktiskt min gamla hederliga kulmus brevid mig. Gått upp till en Diamondback och vidare till Lachechis nu visserligen

Permalänk
Avstängd

Seriös gamer och kulmus går inte ihop sorry.
Finns bara en goding kulmus också. Mouseman wheel, bästa kulmusen ever.

Failslang köpte jag också på den tiden, jävla tegelsten ;O.

"Snälla nån, alla vet att lasermöss är sämst. Det är optiskt som gäller!"

Sämst är dom inte nej, verkar som du levar kvar i tiden när dom första lasermössen kom.

Och kulmöss lol. Malfunction speed på 0.1m/s ungefär (överdrivet för alla som inte fattar ironi, men ja inte så långt ifrån lolz)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Seriös gamer och kulmus går inte ihop sorry.
Finns bara en goding kulmus också. Mouseman wheel, bästa kulmusen ever.

Failslang köpte jag också på den tiden, jävla tegelsten ;O.

"Snälla nån, alla vet att lasermöss är sämst. Det är optiskt som gäller!"

Sämst är dom inte nej, verkar som du levar kvar i tiden när dom första lasermössen kom.

Och kulmöss lol. Malfunction speed på 0.1m/s ungefär (överdrivet för alla som inte fattar ironi, men ja inte så långt ifrån lolz)

Jag har en Logitech G500 som har den absolut nyaste/mest "high-end" lasersensorn från Avago. Den är sämst, precis som alla andra möss med samma sensor (vilket är alla 5000+DPI möss förutom de från razer)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeHaggarKJ
Jag har en Logitech G500 som har den absolut nyaste/mest "high-end" lasersensorn från Avago. Den är sämst, precis som alla andra möss med samma sensor (vilket är alla 5000+DPI möss förutom de från razer)

du menar att du inte kan skylla på musen när du missar ett lätt hs? inte för att vara elak, men en bra lasermus är bättre än en optisk. dock kostar bra lasermöss närmare 1k, och en bra optisk 275 (vad jag gav för min andra intellimouse 3.0)

att kulmöss skulle vara bättre än optisk/laser är ju bara dumt att påstå. men trivs man med sin mus finns det ingen anledning att byta

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig byta ut en mus mot något!!!