Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle
Fan också, det stod inte i supportens manus. Vet du varför det hände? Hoppas rep kollar det innan man skruvar sönder datorn. Jäkligt svagt av supporten, om det är lite standardfelsvarning.

Jag har fått för mig att felet uppstår när datorn går på batteri och sedan går ner i sömnläge, men jag kan inte säkert säga att det är så, då det bara hänt en gång. Jag trodde att felet härstammade från att jag kör med moddad drivrutin till grafikkortet, men jag vet inte.

För övrigt så var det supporten som upplyste mig om att "resetta" datorn på detta viset.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TordaTorda1971
Jag har fått för mig att felet uppstår när datorn går på batteri och sedan går ner i sömnläge, men jag kan inte säkert säga att det är så, då det bara hänt en gång. Jag trodde att felet härstammade från att jag kör med moddad drivrutin till grafikkortet, men jag vet inte.

För övrigt så var det supporten som upplyste mig om att "resetta" datorn på detta viset.

Din förklaring låter helt korrekt. Det var så läget var för mig, glömde den på batteri. Vore ju bra om alla på supporten fick utbildning.
Lite svårt med batteriet. Datorn går inte många minuter utan 230 V. Likaså håller adaptern på att smälta, blir så het att jag inte törs ha den på en matta.
Nu när jag kör med min gamla 5100, märker jag hur snabb xps:en är. Däremot blev den betydligt snabbare när jag tog bort Adobe Master Collection CS4. Det verkade vara för mycket.
Tänker också på fläktarna. Min gamla 5100 låter avsevärt mycket mer, och oftare, än xps:en, oavsett vad jag kör.
Jag skall spara ditt förslag till reset, om det händer igen och fel man svarar på supporten. Aj vad surt om det hade varit så enkelt. Hoppas att rep är utbildade.

Permalänk

Fått tillbaka datorn, kanonservice. Skärmen var så inplastad, som skärmen på en ny mobil, att de antagligen bytt den. Bytt lcd, står det.
Visst får jag hålla med er, vilken skärmskillnad mot min reserv, 5100. Men, nästa gång väljer jag en lap med något högre skärm. Eller så köper jag en ny stationär istället. Man kan inte ha allt.
Jag har uppnått den åldern då man börjar göra sig av med grejer. Flest grejer när man dör, är INTE den som vinner. Sista skjortan har inga fickor.

Permalänk

Sitter o läser en blogg. Texten har svag rödtoning. Kan man ändra? Här på forumet är texten svart. Kan man ställa in datorn så att texten alltid är lite fetare? Har gjort det i dokument, men har bara funkat just då.

edit: Jo, jag vet hur man ändrar färgbalansen, men det hjälper inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle
Sitter o läser en blogg. Texten har svag rödtoning. Kan man ändra? Här på forumet är texten svart. Kan man ställa in datorn så att texten alltid är lite fetare? Har gjort det i dokument, men har bara funkat just då.

edit: Jo, jag vet hur man ändrar färgbalansen, men det hjälper inte.

Kanske bloggen är gjord med svag rödtoning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yohan12
Kanske bloggen är gjord med svag rödtoning?

Kan ju vara så. Är svagt färgblind. Vet inte hur det spelar in. På min 5100 har jag aldrig upplevt problemet. På bilder är det inte så.

Permalänk

Nu behöver jag nog hjälp. När man tittar "fel" på min skärm, vinklar den lite, så har jag svagt lila toning. Inte som trasig, men så här var den inte som ny.

Tar gärna emot tips hur jag skall kunna kolla färgsättningen. Finns det något program som automatiskt ställer in färgerna i nåt normalläge?

Mina bilder har inte samma återgivning längre. Eller så bökar trollen i skallen på mig.

Permalänk

Någon som testat nya badcompany 2 på sin burk ? , i så fall hur funkar spelet för er ? , jag får sänka grafiken ganska rejält för att det ska flyta på rejält. åtminstone i multiplayer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusSWE87
Någon som testat nya badcompany 2 på sin burk ? , i så fall hur funkar spelet för er ? , jag får sänka grafiken ganska rejält för att det ska flyta på rejält. åtminstone i multiplayer...

Ja samma här faktiskt.

Permalänk

vet inte om jag gjort rätt men testade för första gången FRAPS och om jag förstår rätt så pendlar de gula i sfrorrna under spelets gång på mellan 30-40 , o då kör jag medium på grafiken och snäppet nedanför 1920/1080. är detta acceptabelt eller kan det vara någon inställning med kortet ??

Permalänk

Såg att de hade en deal på Dell nu där man får 3350 SEK rabatt på SXPS16. Det här innebär att man skulle kunna få riggen nedan för runt 25k, i stort sett det värsta man kan beställa hårdvarumässigt nu.

Det jag undrar är om den här rabatten är något särskilt eller har Dell ofta bättre rabatter än så här? Har sett att det ibland dyker upp kuponger som ger 10% rabatt osv också, hur vanligt är det? Googlade lite som snabbast och det bästa jag hittade var 5%. Verkar det vara en bra affär enligt er som har lite koll eller dyker det oftast upp bättre erbjudanden?

Ser dessutom ut som de fortfarande skeppar dem med 90W strömadapter, var det inget problem med dem som jag förstår det på den här tråden?

STUDIO XPS 16 (N00X6502)
Base:
Intel® Core™ i7 Processor 820QM (1.73Ghz, 8MB cache) 307058 1 [210-29982] 1
LCD:
White Leather back cover : 16" (inch) Truelife 1080p Full HD RGBLED Edge to Edge Display (Enhanced c 307074 1 [230-11143] 760
Memory:
8 192 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 4 096] 254778 1 [370-15261] 3
Hard Drive:
256 GB Solid State SATA-enhet 193724 1 [400-15776] 8
Video Card:
1GB ATI® Radeon™ HD 4670 graphics card 288759 1 [490-11634] 6
Optical Devices:
DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD) with Roxio Easy CD and DVD Burn software 307091 1 [429-14488] 16
Primary Battery:
9-cell 85Whr Lithium Ion battery 307061 1 [451-11164] 112
Power Supply:
90W AC Adaptor 180937 1 [450-14800] 1015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roberteriksson

Det jag undrar är om den här rabatten är något särskilt eller har Dell ofta bättre rabatter än så här? Har sett att det ibland dyker upp kuponger som ger 10% rabatt osv också, hur vanligt är det? Googlade lite som snabbast och det bästa jag hittade var 5%. Verkar det vara en bra affär enligt er som har lite koll eller dyker det oftast upp bättre erbjudanden?

Ser dessutom ut som de fortfarande skeppar dem med 90W strömadapter, var det inget problem med dem som jag förstår det på den här tråden?

Dell håller på så där hela tiden, det är ganska mycket dagspris på processor och minne, så det gäller att passa på när det är bra pris.

Samtidigt kommer nog priset på SSD minska rätt snabbt så det kommer nog att påverka också.

Throttling-problemet är fortfarande kvar, framförallt med RGBLED.
90W adapter har jag och det funkar bra, men jag använder ju inte den som spelmaskin. Jag har en gammal 130W-adapter till Dell som ligger och skräpar och har uppdaterat till BIOS ver A07, men inte testat ännu.

Permalänk

Antar att det är värt att köpa standard-uppsättningen från Dell (t.ex. 4GB ram och utan solid state disk) och sen uppgradera själv? De tar ju t.ex. 4350 spänn för att gå upp till 8GB ram, och 3800 sek för att trycka in en 256GB SSD.

När jag köpte min macbook tidigare gick det iaf att komma ned bra mycket i pris genom att slänga in grejerna själv, gissar att det är samma här?

Edit: Vet iofs inte hur svårt det är att byta hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roberteriksson
Antar att det är värt att köpa standard-uppsättningen från Dell (t.ex. 4GB ram och utan solid state disk) och sen uppgradera själv? De tar ju t.ex. 4350 spänn för att gå upp till 8GB ram, och 3800 sek för att trycka in en 256GB SSD.

När jag köpte min macbook tidigare gick det iaf att komma ned bra mycket i pris genom att slänga in grejerna själv, gissar att det är samma här?

Edit: Vet iofs inte hur svårt det är att byta hårddisken

Byta hårddisken ska inte vara något större problem. Det finns många bra guider på nätet som du kan kolla upp.

Det du ska göra innan du fattar några beslut är att kolla så att det verkligen är billigare! Prisjakt.nu är din bästa vän! Leta upp de prylar du ska sätta in istället och kolla om det är billigare, alternativt att de är lite bättre o lite dyrare för annars kan du ju lika gärna ta de som Dell erbjuder och slippa arbetet att byta! Tänk på att de du köper på eftermarknaden får du ingen rabatt på, vilket du får om du köper de på Dell insatta i datorn.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

Ja sant, men SSD diskar kan man ju tänka sig sjunker lite i pris framöver, och behöver man inte en direkt kan man ju dels få den billigare, samtidigt som man även får en vanligt 500GB hd över.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg bara att prestandamässigt är det nog SSD-disken som lyfter denna dator mest, finns inget program jag kör som tar längre än 1 sekund att starta, och då menar jag inte bara kalkylatorn :-), utan Visual Studio 2008, Office 2010 osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yohan12
Kom ihåg bara att prestandamässigt är det nog SSD-disken som lyfter denna dator mest, finns inget program jag kör som tar längre än 1 sekund att starta, och då menar jag inte bara kalkylatorn :-), utan Visual Studio 2008, Office 2010 osv

hur långt tid tar det för större program/spel att starta? har du testat? ska eventuellt uppgradera till ssd i någon framtid

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
hur långt tid tar det för större program/spel att starta? har du testat? ska eventuellt uppgradera till ssd i någon framtid

Som sagt, ingen applikation jag kör tar mer än en sekund att starta.
Här är en lista på prestanda på alla vanliga SSD- och vanliga hårddiskar på marknaden.

http://www.harddrivebenchmark.net/hdd_lookup.php?cpu=SAMSUNG+...

Samsung PM-800 som används i denna dator är bland de absolut snabbaste som går att köpa.

Permalänk
Medlem

Jag hade throttling problem med min Studio XPS 1645.

Pratade med Dell. Körde en del tester för att bekräfta det. När jag gjorde det skickade de mig en 130W nätdel.

Rätt trevligt att ha en 90W och 130W nu. Enda är att man får 130W utan den "tredelade" kontakt delen. Men skaffar man en sådan har man två nätdelar. En som man kan använda till vanligt arbete och en när man belastar systemet.

Rekommenderar även alla att uppdatera till nyaste BIOS, var A07 sist jag tittade.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blade@LCD
Pratade med Dell. Körde en del tester för att bekräfta det. När jag gjorde det skickade de mig en 130W nätdel.

Jag fick ju med en 90W nätdel, men har inte ringt och kollat med Dell om att få en 130W. Jag har en 130W från en gammal Dell, så den borde väl funka antar jag. Jag använder ju datorn mest till jobb och då råkar man ju inte för throttlingproblemet.

Vad är det för storlek på den 130W adapter du fick?

Permalänk
Medlem

dell datasafe online kommer upp och vill uppdateras varje gång jag startar datorn, jag använder inte det. så hur tar jag bort det på bästa sätt?
om man använder avinstallera ett program i kontrollpanelen så finns det tre stycken:
-dell datasafe local backup
-dell datasafe local backup - support software
-dell datasafe online
är det bästa sättet att ta bort de och ska jag ta bort alla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davos04
dell datasafe online kommer upp och vill uppdateras varje gång jag startar datorn, jag använder inte det. så hur tar jag bort det på bästa sätt?
om man använder avinstallera ett program i kontrollpanelen så finns det tre stycken:
-dell datasafe local backup
-dell datasafe local backup - support software
-dell datasafe online
är det bästa sättet att ta bort de och ska jag ta bort alla?

Om du aldrig tänker använda dell datasafe så är det bästa att avinstallera alltihop! I värsta dall så har du ändå kvar det på en installations CD som följde med datorn så kör hårt!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

Har nu haft min Dell SXPS16 sedan december. Sedan jag fick datorn har jag haft problem med throttling och att standardspel inte flyter som dem ska.

Supporten har varit väldigt trevlig och engagerad, men tyvärr inte särskilt hjälpsam. För tre veckor sen skickade dem ut en 130W adapter tillsammans med uppmaningen att uppdatera bios, vilket jag gjorde utan några positiva resultat (om möjligt blev problemen bara värre).

Dem spel jag testat med är Heroes of Newerth, Warcraft 3, Starcraft 2 och Guitar Hero. Samtliga fryser och lägger sig på 4-5fps efter ~10-15 min spelade och datorn beter sig inte som den ska. Bla. har dioder slocknat, skärmen flimmrar och ljudet sprakar samt ett antal spontana reboots (inget värmerelaterat, bara plötsliga avslut av windows). Problemen förekommer även i mindre skala när jag använder datorn till annat än spel.

Värt att nämna är att grafikinställningar inte påverkar problemet. Spel flyter lika bra på höga inställningar tills fps:en droppar.

Nu har jag tröttnat och efter helgen kommer jag ringa dell med avsikten att skicka tillbaka datorn. Datorn har orsakat problem för mig och jag kan inte rekommendera någon att köpa den. Om dell sköter det snyggt kan jag fortfarande rekommendera dem som företag, men det återstår att se.

Mina specifikationer var:
i7 QM720@1.60GHz
16in RGBLED
4GB RAM (2x2048)
250GB (7200RPM)
1GB ATI Radeon HD4670
DVD+/-RW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
Har nu haft min Dell SXPS16 sedan december. Sedan jag fick datorn har jag haft problem med throttling och att standardspel inte flyter som dem ska.

Supporten har varit väldigt trevlig och engagerad, men tyvärr inte särskilt hjälpsam. För tre veckor sen skickade dem ut en 130W adapter tillsammans med uppmaningen att uppdatera bios, vilket jag gjorde utan några positiva resultat (om möjligt blev problemen bara värre).

Dem spel jag testat med är Heroes of Newerth, Warcraft 3, Starcraft 2 och Guitar Hero. Samtliga fryser och lägger sig på 4-5fps efter ~10-15 min spelade och datorn beter sig inte som den ska. Bla. har dioder slocknat, skärmen flimmrar och ljudet sprakar samt ett antal spontana reboots (inget värmerelaterat, bara plötsliga avslut av windows). Problemen förekommer även i mindre skala när jag använder datorn till annat än spel.

Värt att nämna är att grafikinställningar inte påverkar problemet. Spel flyter lika bra på höga inställningar tills fps:en droppar.

Nu har jag tröttnat och efter helgen kommer jag ringa dell med avsikten att skicka tillbaka datorn. Datorn har orsakat problem för mig och jag kan inte rekommendera någon att köpa den. Om dell sköter det snyggt kan jag fortfarande rekommendera dem som företag, men det återstår att se.

Mina specifikationer var:
i7 QM720@1.60GHz
16in RGBLED
4GB RAM (2x2048)
250GB (7200RPM)
1GB ATI Radeon HD4670
DVD+/-RW

Synd att det behövt gå så dåligt man funderar ju på om det bara är Dell som har throttlingproblem med intels (halv)nya core-serie.

Ni som haft problem, har alla ni i7-processorer och har alla fyrakärniga eller har ni tvåkärniga också? Funderar på vad som kan vara gemensamt för alla som haft/har problem.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som hänt med RGBLED-skärmen?

kan inte se att den går att beställa längre.

Visa signatur

.: Min Portföljdator : Länk :.
.: Duron 0.8@1.0 : KT7A-Raid : AiW Radeon 8500DV 'buildt by ATI' : Nec Fe950+ : ~92Gb Raid 0 : Vattenkylt i Hq45 :.

Permalänk
Medlem

Det kan hända dem slutat stoppa i RGBLed skärmar tillsammans med i7 processorna pga. felet som jag fått. Sök på "throttling" och "dell studio xps 16*" så får du upp en hel del.

Tänkte bara uppdatera angående mitt ärende.
Supporten har gått ifrån inställningen "vi är medvetna om problemet och gör vad vi kan för att lösa det" till "det är nog bara du som har det här felet". Supporten vill att jag ska lämna datorn för en tre veckors reparation vilket jag vägrar (dem har redan haft 4 månader på sig att försöka fixa det). Dells telesupport kan inte koppla mig till någon som helst ansvarig och jag kan inte få kontakt med någon alls som kan sköta en reklamation av min defekta laptop.

Efter tre timmars telefonkö har jag fått två olika adresser, varav en i Köpenhamn, dit dem vill att jag postar pappersbrev för att kunna ta upp mitt ärende. Tydligen har man varken telefon eller e-post längre.

Just nu tänker jag rekommendera er alla att tänka till innan ni köper något ifrån dell. Jag har varit kund hos dem sedan 2002 genom företag och varit nöjd fram tills förra året då service och support har förfallit. Förr byggde man stabila, tysta men något dyra datorer. Nu ska man vara glad om den fungerar överhuvudtaget.

Jag utesluter inte att det finns ett lyckligt slut på mitt problem. Men just nu känner jag mig ärligt talat bara förbannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorteM:

Det kan hända dem slutat stoppa i RGBLed skärmar tillsammans med i7 processorna pga. felet som jag fått. Sök på "throttling" och "dell studio xps 16*" så får du upp en hel del.

Tänkte bara uppdatera angående mitt ärende.
Supporten har gått ifrån inställningen "vi är medvetna om problemet och gör vad vi kan för att lösa det" till "det är nog bara du som har det här felet". Supporten vill att jag ska lämna datorn för en tre veckors reparation vilket jag vägrar (dem har redan haft 4 månader på sig att försöka fixa det). Dells telesupport kan inte koppla mig till någon som helst ansvarig och jag kan inte få kontakt med någon alls som kan sköta en reklamation av min defekta laptop.

Efter tre timmars telefonkö har jag fått två olika adresser, varav en i Köpenhamn, dit dem vill att jag postar pappersbrev för att kunna ta upp mitt ärende. Tydligen har man varken telefon eller e-post längre.

Just nu tänker jag rekommendera er alla att tänka till innan ni köper något ifrån dell. Jag har varit kund hos dem sedan 2002 genom företag och varit nöjd fram tills förra året då service och support har förfallit. Förr byggde man stabila, tysta men något dyra datorer. Nu ska man vara glad om den fungerar överhuvudtaget.

Jag utesluter inte att det finns ett lyckligt slut på mitt problem. Men just nu känner jag mig ärligt talat bara förbannad.

De stämmer till köpenhamn du ska skicka ditt brev har varit med om liknade för en tid sedan Tina Jörgensen är ansvarig där för reklamationerna .. du kan även ringa säljavdelningen då dom sitter på samma våning om i samma lokal Som Tina ... tjatade med supporetn i flera månader sedan trötnade ja skickade ett skriftligt brev till Danmark fick svar 4 dagar efter att ja skulle få min pengar tillbaka ,, så de kommer å lösa sig skriv ner så mycket som möjligt vad som hänt hur du upplevt detta ärende ...Hon om någon tar oss på allvar iallafall ,,,

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem

Jag är på gång att beställa min andra Dell Studio XPS, efter att ha dränkt min första med cider.. Har plockat ihop en med följande specs. än så länge;

Intel Core™ i5 processor 540M(2,53 GHz, 3 MB cache)
Äkta Windows® 7 Professional 64 Bit - svenska
Svart läderhölje: 15.6-tums 1 080p WLED-skärm utan ramar med full HD-upplösning och Truelife-
6 144 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1 x 2 048 + 1 x 4 096]
128 GB Solid State SATA-enhet
1 GB ATI® Radeon™ HD 4670-grafikkort

Fast jag har några funderingar. Är det någon makaber skillnad mellan 4GB och 6GB RAM? Det tyngsta jag kommer göra på datorn är att rendrera ut lite 3d och After Effects projekt. Och SSD:n, är den värt dem extra kulorna?

Är grymt tacksam för svar, då jag måste lägga en beställning snarast!

Permalänk
Medlem

Tjabba !

Jag har samma problem som dom flesta med att datorn laggar sönder.
Måste säga att tele supporten är otroligt bra, det ska till och med komma hem en tekniker till mig på måndag och fixa laptopen, byta kylning etc

Ska försöka övertala dom om att kanske byta ner mitt grafikkort till 4650 eller något som är kallare. För det är ärligt talat förjävligt att lägga 14k på en dator som laggar sönder efter 10min spelande (värt att notera är att detta är MED belkin laptop cooler.....) medans vännerna med sina hp för 7k överklassar min dator i spel prestanda :/

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyK:

Tjabba !

Jag har samma problem som dom flesta med att datorn laggar sönder.
Måste säga att tele supporten är otroligt bra, det ska till och med komma hem en tekniker till mig på måndag och fixa laptopen, byta kylning etc

Ska försöka övertala dom om att kanske byta ner mitt grafikkort till 4650 eller något som är kallare. För det är ärligt talat förjävligt att lägga 14k på en dator som laggar sönder efter 10min spelande (värt att notera är att detta är MED belkin laptop cooler.....) medans vännerna med sina hp för 7k överklassar min dator i spel prestanda :/

Det gör inte deras datorer, dock är det något fe någonstans som verkar pajja för ganska många användare tyvärr hoppas det löser sig på måndag och du inte får nåra fler problem!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM