Bill Gates och Toshiba arbetar med kärnkraftsreaktor

Permalänk

Så nu kommer vi kunna klyva våra atomer hemma vid brasan? Mysigt.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Hursomhelst så fick de ut energi genom liknande sätt som i en kärnreaktor, med vatten istället för uran.

Hoppas inte du menar kall fusion. Aldrig bevisats att det ens skulle fungera och är nog inte mycket forskning i det. Är väl mer myt än nåt annat.

Och Vatten nämns ofta med Fussion just för att vatten är stora delar Väte villket är primära brsänslet för Fusionsreaktorer. Och jag Fusionsreaktorer är väl The holy grail när det kommer till energiframställning men det är också det svåraste som finns.

Lägsta Fusionsaktionen skapade av mänskan under kontrollerade former, ej vätebomber alltså är ca 2 Sekunder. Och då förbrukade Fusions reaktorn mer energi för sina system än vad den genererade.

Fusionsreaktorer behöver troligen var väldigt väldigt stora för att fungera stabilt och börja ge ut mer energi än dom förbrukar så den nya europeiska Test reaktor ITER är 24m hög och 30 meter i diameter.

Ser lilla gubben i högra hörnet.

http://www.iter.org/proj/Pages/Default.aspx

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk kan se så lätt på det. "haha, det där som hände chernobyl kommer ju inte att hända igen". Man har räknat ut att det kommer ta över 20.000 år innan området kring Chernobyl kommer vara "normalt igen".
Jag anser inte att vi har rätten att göra val som kan påverka jorden under så sjukt lång tid.
motargument "men det kommer inte att hända igen"
Nej, kanske inte, men avfallet från de reaktorer som inte smäller är fortfarande farligt och det kommer fortfarande ha en negativ inverkan på miljön i 20.000 år såvida det inte behandlas på ett korrekt sätt, vilket det inte gör i många fall. Tar man ner det till individnivå blir det troligen en ännu plojare inställning till det hela. Folk inser inte vilken sjuk jävla inverkan det vi gör idag kan ha de närmaste 1000tals åren.
Bill Gates ska ha mycket respekt för alla de miljontals dollar han skänkt till välgörenhet, men går det här igenom kan de goda gärningar han genomfört slås ner tusenfalt av de negativa konsekvenserna som följer detta projekt.

(Vill man kolla så att mina siffror stämmer och inte orkar googla det själv kan jag bifoga länkar senare, orkar inte nu)

Visa signatur

Phenom II x 4 925 - Gigabyte 5750 - Asus M4A78T-E - 2x2GB Crucial BallistiX 1333 MHz 7-7-7-24 - OCZ Fatal1ty Series 550W PSU - WD Caviar black 640GB

Permalänk
Medlem

En sådan reaktor i miniformat i den bärbara datorn och man har "batteritid" som heter duga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Negima
Fattar inte hur folk kan se så lätt på det. "haha, det där som hände chernobyl kommer ju inte att hända igen". Man har räknat ut att det kommer ta över 20.000 år innan området kring Chernobyl kommer vara "normalt igen".
Jag anser inte att vi har rätten att göra val som kan påverka jorden under så sjukt lång tid.
motargument "men det kommer inte att hända igen"
Nej, kanske inte, men avfallet från de reaktorer som inte smäller är fortfarande farligt och det kommer fortfarande ha en negativ inverkan på miljön i 20.000 år såvida det inte behandlas på ett korrekt sätt, vilket det inte gör i många fall. Tar man ner det till individnivå blir det troligen en ännu plojare inställning till det hela. Folk inser inte vilken sjuk jävla inverkan det vi gör idag kan ha de närmaste 1000tals åren.
Bill Gates ska ha mycket respekt för alla de miljontals dollar han skänkt till välgörenhet, men går det här igenom kan de goda gärningar han genomfört slås ner tusenfalt av de negativa konsekvenserna som följer detta projekt.

(Vill man kolla så att mina siffror stämmer och inte orkar googla det själv kan jag bifoga länkar senare, orkar inte nu)

Visst, men det finns anläggningar som det använda uranet kan förvaras i och sedan användas igen (den processen tar ~40 år har jag för mig) det resterande som inte kan användas grävs ner på någon säker plats där det får sönderfalla till ett säkert stadium, och därnere kan det väl ligga i 500.00 år iallefall? Det är ju knappast någon som kommer åka dit för att ta upp det

Edit: Annars får man väl fixa så att ingen annan än MS kan öppna upp dom? Gaffatejp kan vara riktigt jobbigt ibland

Permalänk
Medlem

Ballt ... Bill Gates har bara blivit bättre sedan han slutade på MS

Permalänk
Medlem

Jobbar inte Bill Gates med fler projekt i Terrapower?

Har för mig jag läste en artikel på idg, högst ett par månader sedan som handlade kärnkraft det med, fast som bränsle skulle kärnavfall användas och avfallet därefter skulle vara ofarligt. Fast det låg mycket längre fram i tiden, runt 40 år eller så.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

"Med investeringar från Bill Gates och hans företag Terrapower tros projektet kunna få stöd av USA:s regering och leda till en färdiga reaktorer inom fyra till fem år."
Lästa först att de skulle få bidrag från USA's regering, så jag tänkte har Bill slut på pengar eller :P.

Och angående att att man får över mkt avfall. det är ju en av de stora nyheterna (fördelarna) att avfallet minskar. Eftersom de använder det.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
[B]Hoppas inte du menar kall fusion. Aldrig bevisats att det ens skulle fungera och är nog inte mycket forskning i det. Är väl mer myt än nåt annat.

Och Vatten nämns ofta med Fussion just för att vatten är stora delar Väte villket är primära brsänslet för Fusionsreaktorer. Och jag Fusionsreaktorer är väl The holy grail när det kommer till energiframställning men det är också det svåraste som finns.

Lägsta Fusionsaktionen skapade av mänskan under kontrollerade former, ej vätebomber alltså är ca 2 Sekunder. Och då förbrukade Fusions reaktorn mer energi för sina system än vad den genererade.

Fusionsreaktorer behöver troligen var väldigt väldigt stora för att fungera stabilt och börja ge ut mer energi än dom förbrukar så den nya europeiska Test reaktor ITER är 24m hög och 30 meter i diameter.
*snipp!*

JET orkade mäta fusionsneutroner i >5 sekunder som mest.

Målet med ITER är att köra i 5 till 10 minuter, ITER började byggas förra året tror jag...i Frankrike.

Citat:

Fattar inte hur folk kan se så lätt på det. "haha, det där som hände chernobyl kommer ju inte att hända igen". Man har räknat ut att det kommer ta över 20.000 år innan området kring Chernobyl kommer vara "normalt igen".
Jag anser inte att vi har rätten att göra val som kan påverka jorden under så sjukt lång tid.
motargument "men det kommer inte att hända igen"
Nej, kanske inte, men avfallet från de reaktorer som inte smäller är fortfarande farligt och det kommer fortfarande ha en negativ inverkan på miljön i 20.000 år såvida det inte behandlas på ett korrekt sätt, vilket det inte gör i många fall. Tar man ner det till individnivå blir det troligen en ännu plojare inställning till det hela. Folk inser inte vilken sjuk jävla inverkan det vi gör idag kan ha de närmaste 1000tals åren.
*snipp!*

Kärnåbyl (ny stavning!) var nog det sämsta som kunde hända kärnkraftsindustrin men man kan ju jämföra konsekvenserna med olyckan i TMI. Partiell härdsmälta, hur många drabbades av det?!
RBMK reaktorer har ingen inneslutning vilket är ett krav på västerländska reaktorer (nu även på VVER:er från Ryssarna), därav argumentet att en liknande olycka inte kan hända med moderna reaktorer.

Dock kan jag hålla med om att bränslet behöver "förvaras" i 100,000 till 1 M år, inte i bara 20,000 år. Men vill vi leva som på stenåldern så är det ju bara att lägga ner. Annars så lyckades "naturen" att hålla gifterna från Oklo reaktorn från att nå ut i det fria och påverka naturen, så jag tror att vi borde klara av att upprepa den bedriften.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Även om Bill lämnat MS vill han fortsätta att konkurrera med Google?
http://mashable.com/2010/02/20/google-energy/

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

videon ni länka till är skit gammal! -_- ingen nyhet riktigt

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZAIZAI
JET orkade mäta fusionsneutroner i >5 sekunder som mest.

Målet med ITER är att köra i 5 till 10 minuter, ITER började byggas förra året tror jag...i Frankrike.

Kärnåbyl (ny stavning!) var nog det sämsta som kunde hända kärnkraftsindustrin men man kan ju jämföra konsekvenserna med olyckan i TMI. Partiell härdsmälta, hur många drabbades av det?!
RBMK reaktorer har ingen inneslutning vilket är ett krav på västerländska reaktorer (nu även på VVER:er från Ryssarna), därav argumentet att en liknande olycka inte kan hända med moderna reaktorer.

Dock kan jag hålla med om att bränslet behöver "förvaras" i 100,000 till 1 M år, inte i bara 20,000 år. Men vill vi leva som på stenåldern så är det ju bara att lägga ner. Annars så lyckades "naturen" att hålla gifterna från Oklo reaktorn från att nå ut i det fria och påverka naturen, så jag tror att vi borde klara av att upprepa den bedriften.

Ja jag har inte kollat hur mycket dom förbättrat resultatet sedan dom klarade 2 sekunder så det stämmer säkert.

ITER har jag för mig inte ska producera el utan dom kyler nog bara bort effekten där. För mig det står på deras sida då det finns bilder på designen.

Tjernobyl körde ju Med grafit som moderator. Svenska reaktorer modererar med vatten primärt och avsaknad av vatten försämrar modererigen och sänker effekten. Alltså skulle en läcka uppstå skulle reaktionen avta.

Men grafit reaktor som Tjernobyl så har vattnet motsatta effekt. Får man en läcka eller vattnet omvandlas till ånga så ökar reaktionen. Det som hände på Tjernobyl. Blev en okontrollerad reaktion helt enkelt och reaktorn exploderade.

Sedan sägs det att man anrikade plutonium i stora mängder vilket troligen bidrog.

Men som sagt det som hände på Tjernobyl kan inte hända med tex svenska tryckvatten eller kokare då vattnet är nödvändigt för en reaktion. Tjernobyl är det inte det utan Grafiten gör att en reaktion kan fortlöpa och utan vatten så skenar reaktorn.

Så det finns Farliga reaktorer och det finns avsevärt mindre farliga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

En variant är att använda Pu239 alltså plutonium extremt giftigt och ja du kan göra atomvapen av det om det är rent nog.

Många politiker vill inte tillåta Breeders eller reacktorer som använde Pu239 alltså plutonium då det kan användas för att göra atombomber och blir det stulet så är dom rädda att Terrorister kan göra en atombomb av det tex.

Faktum är att en atombomb kräver så ofantligt rent Plutonium att det krävs en väldigt liten förorening för att göra det odugligt.
Dessutom undrar jag vilka terrorister som skulle ha denna teknik och fastigheter för att pyssla med sånt ändå.

Det man är rädd för när det gäller terrorismen är inte att de ska lyckas göra atomvapen, dvs där energin kommer från en kärnreaktion. Det är för komplicerat för att risken ska vara stor att någon lyckas i hemlighet.
Det som däremot är betydligt enklare är att göra 'smutsiga bomber' dvs man tar en vanlig konventionell sprängladdning och omger med radioaktivt material som sen vid den vanliga kemiska explosionen sprids över omgivningen. Svårigheten där är hur man får det radioaktiva materialet att finfördelas och spridas så effektivt som möjligt men det är ändå ett betydligt lättare problem än att få fram vapenanrikat klyvbart material.
Den psykologiska verkan vore oerhörd i stadsbebyggelse och om man hade lyckats få tag på plutonium , även i väldigt förorenad form, så är det så giftigt att man skulle få en kontaminerad zon liknande runt Tjernobyl i årtionden framåt och det är inte nåt drömcenario att ha mitt i en storstad..

Spontant känns det som en risk att man kan få fram material för såna smutsiga bomber ur en sån här liten anläggning i nåt avsides u-land, men jag har svårt att tänka mig att Gates & Co glömt bort en sån detalj..

Permalänk
Medlem

Ja visserligen sant. Skrev själv att plutonium är väldigt giftigt. Men frågan är ju om det ska stoppa utvecklingen? Är det rimligt att vi ska leva i en fruktan för Terrorism och hämna positiv utveckling och istället långsamt förgifta vår planet med fossila bränslen mm?

Stora delar av världen har ju redan kärnvapen kors och tvärs så ser inte rickigt problemet.

Permalänk
Medlem

Detta kommer ge en helt ny innebörd av uttrycket Blue Screen of Death...

Förlåt men kunde inte hålla mej

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd

Dom behöver ju kärnreaktorer för att kunna styra och ge ström åt SkyNet.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Blir förvånad om detta inte slutar med en rejäl vinstaffär för Mr. Gates. För övrigt är jag bara positiv till forskningen.

Trevligt med forum-medlemmar som pa1983. Mycket kunskap och goda åsikter.

// JimiEm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Ja jag har inte kollat hur mycket dom förbättrat resultatet sedan dom klarade 2 sekunder så det stämmer säkert.

ITER har jag för mig inte ska producera el utan dom kyler nog bara bort effekten där. För mig det står på deras sida då det finns bilder på designen.

Tjernobyl körde ju Med grafit som moderator. Svenska reaktorer modererar med vatten primärt och avsaknad av vatten försämrar modererigen och sänker effekten. Alltså skulle en läcka uppstå skulle reaktionen avta.

Men grafit reaktor som Tjernobyl så har vattnet motsatta effekt. Får man en läcka eller vattnet omvandlas till ånga så ökar reaktionen. Det som hände på Tjernobyl. Blev en okontrollerad reaktion helt enkelt och reaktorn exploderade.

Sedan sägs det att man anrikade plutonium i stora mängder vilket troligen bidrog.

Men som sagt det som hände på Tjernobyl kan inte hända med tex svenska tryckvatten eller kokare då vattnet är nödvändigt för en reaktion. Tjernobyl är det inte det utan Grafiten gör att en reaktion kan fortlöpa och utan vatten så skenar reaktorn.

Så det finns Farliga reaktorer och det finns avsevärt mindre farliga.

Nu är ju inte reaktiviteten i bränslet som är probemet i en lättvattenreaktor, PWR eller BWR, vid tänkta olyckscenarier. Gå annars in på wiki och läs om händelseförloppet i Kärnåbyl, ganska interesant läsning. Dock tror jag inte ett dugg på att den andra mindre explosionen var en "kärn-explosion" utan mest troligt en vätgas-ditto.

Problemet med lättvattenreaktorer är inte att de skenar utan att man förlorar vattnet i reaktorkretsen. Om bränslet inte kyls, trots att kärnreaktionen har stannat av så har man en restvärme-effekt som måste kylas bort annars smälter eller brinner kapslingen upp och bränslet smälter. Blir det ett rörbrott någonstans i reaktorn så tappar man vattnet och därav kylningen av bränslet. Zirconium, vid ca: 800 grader, bildar tillsammans med vattenånga, vätgas. Det finns mycket zirconium i bränslepatronerna, så mycket vätgas blir det, som när det kommer ut i syre haltig luft smäller högt och hårt. Det är av denna anledning man har en reaktorinneslutning som (det är tänkt) skall hålla när vätgasen smäller.

Detta hände i TMI, tror man, då man fick en tryckstöt i hela reaktorinneslutningen en stund in i händelseförloppet. Dock var inte hela härden blottlagd eller utan vatten och man vet inte riktigt hur mycket väte som hade kommit ut och blandats med luften.

Nu skall man heller inte tycka att grafitreaktorer är farliga, här i njurpajernas rike kör man med grafit och de reaktorerna är stabila, dock med usel tillgänglighet.

I RBMK reaktorerna är det storleken på grafitblocken som är problemet, mycket grafit ger så kallad övermoderering (fler neutroner tillgängliga för att klyva mer bränsle. Därför är RBMK reaktorerna vattenkylda, vattnet verkar som neutronfälla. Försvinner vattnet skenar reaktorn, sedan hjälper det ju inte om man i styr- och reglerstavar har en stor klump grafit i den ända som går in i reaktorn, som dessutom tränger undan det viktiga vattnet... Vid manövrering ökar man reaktionen innan styrstaven reglerar ner effekten, lite som att gasa och bromsa på samma gång med bilen.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Hedersmedlem

Någon annan som får lite fallout känsla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Undrar hur en så intelligent man blivit såld på klimathysterin, annars så är han väl värd att lyssna på.

Tror snarare det handlar om en intelligent person (att han är man är irrelevant i sammanhanget...) som insett att en massa andra köpt klimathysterin. Och följdaktligen inser Bill hur mycket pengar han kan tjäna på det.

Permalänk

Låter onekligen som att Billy.G är ute efter nobels fredspris långsiktigt. Uppbenbart är att han inte lägger alla ägg i samma korg. Energi,Medicin,bioteknik och vips är han i stockholm och grattas av kungen.

Någon sa att man aldrig kan bli förevigt ihågkommen för att ha släppt buggiga OS. Lös Energi problemet eller utrota malaria smäller nog högre då.

Kudos B.G!!!

Permalänk
Medlem

Nu har jag sett hela klippet och vet vad det egentligen handlar om.
Att CO2 värmer upp jorden tror jag inte på, vi är en global nedkylningsperiod just nu som beräknas pågå till år 2030, källa: http://www.sourze.se/Global_nedkylning_fram_till_2030_1066113...

Däremot är målet att ta hand om radioaktivt avfall bra, men detta görs redan i franska reaktorer där uranet återanvänds så det där är inget nytt!
Självklart kommer Gates tjäna pengar på detta även om CO2 larmet är falskt (enligt min mening) och att tekniken redan finns i Frankrike, version 3 av Franska modellen beräknas vara klar år 2012, källa: http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=851744

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Någon annan som får lite fallout känsla?

Haha, lustigt men den tanken for precis genom mitt huvud också.

Visa signatur

"If you survive, please come again." - Apu
De eller dem?

Permalänk

Har sett tal från Bill Gates som funnits hur länge som helst, och han pratar väldigt ofta om hur vi ska kunna göra världen till en bättre plats osv. Tror inte att man offrar ett liv bara för en så fåfäng grej som att vinna fredspriset. Kan ingen göra något bra för världen utan att det måste sågas av en massa konspirationsteoretiker?

Visa signatur

Asus Z87-pro | 4770K @ 4.3ghz | Geforce 570 gtx SLI | 16gb Corsair Vengeance cl10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZAIZAI
Nu är ju inte reaktiviteten i bränslet som är probemet i en lättvattenreaktor, PWR eller BWR, vid tänkta olyckscenarier. Gå annars in på wiki och läs om händelseförloppet i Kärnåbyl, ganska interesant läsning. Dock tror jag inte ett dugg på att den andra mindre explosionen var en "kärn-explosion" utan mest troligt en vätgas-ditto.

Problemet med lättvattenreaktorer är inte att de skenar utan att man förlorar vattnet i reaktorkretsen. Om bränslet inte kyls, trots att kärnreaktionen har stannat av så har man en restvärme-effekt som måste kylas bort annars smälter eller brinner kapslingen upp och bränslet smälter. Blir det ett rörbrott någonstans i reaktorn så tappar man vattnet och därav kylningen av bränslet. Zirconium, vid ca: 800 grader, bildar tillsammans med vattenånga, vätgas. Det finns mycket zirconium i bränslepatronerna, så mycket vätgas blir det, som när det kommer ut i syre haltig luft smäller högt och hårt. Det är av denna anledning man har en reaktorinneslutning som (det är tänkt) skall hålla när vätgasen smäller.

Detta hände i TMI, tror man, då man fick en tryckstöt i hela reaktorinneslutningen en stund in i händelseförloppet. Dock var inte hela härden blottlagd eller utan vatten och man vet inte riktigt hur mycket väte som hade kommit ut och blandats med luften.

Nu skall man heller inte tycka att grafitreaktorer är farliga, här i njurpajernas rike kör man med grafit och de reaktorerna är stabila, dock med usel tillgänglighet.

I RBMK reaktorerna är det storleken på grafitblocken som är problemet, mycket grafit ger så kallad övermoderering (fler neutroner tillgängliga för att klyva mer bränsle. Därför är RBMK reaktorerna vattenkylda, vattnet verkar som neutronfälla. Försvinner vattnet skenar reaktorn, sedan hjälper det ju inte om man i styr- och reglerstavar har en stor klump grafit i den ända som går in i reaktorn, som dessutom tränger undan det viktiga vattnet... Vid manövrering ökar man reaktionen innan styrstaven reglerar ner effekten, lite som att gasa och bromsa på samma gång med bilen.

Mycket medveten om att TMI misstänkte att dom hade Väte i reaktorn. Om du läser mina tidigare inlägg kan du utläsa att jag skrev att Vätgas ej är önskvärt i en reaktor. För den som vet som du tex så vet du vad jag syftade på och det var just TMI olyckan i staterna.

Det finns spridare i reaktorn så som på Ringhals vid ett läckage avsett för att kyla av bränslet. Har sett dessa med egna ögon och mycket annat när jag hade delar av min utbildning på Ringhals under ca 6 månader.
Det finns inget system som är idiotsäkert men det finns mer eller mindre bra system.

TMI hade dom tid på sig att undvika en katastrof vid Tjernobyl så gick det från hanterbart till katastrof på väldigt kort tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joi93
Visst, men det finns anläggningar som det använda uranet kan förvaras i och sedan användas igen (den processen tar ~40 år har jag för mig) det resterande som inte kan användas grävs ner på någon säker plats där det får sönderfalla till ett säkert stadium, och därnere kan det väl ligga i 500.00 år iallefall? Det är ju knappast någon som kommer åka dit för att ta upp det

Edit: Annars får man väl fixa så att ingen annan än MS kan öppna upp dom? Gaffatejp kan vara riktigt jobbigt ibland

Nu är ju inte bekymret med "slutförvaringen" att någon skall plocka upp det.
Bekymret är snarare hur mycket geologisk aktivitet som kan tänkas förekomma, naturkatastrofer etc.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

Där är en blue screen man inte vill se... =0/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Hoppas inte du menar kall fusion. Aldrig bevisats att det ens skulle fungera och är nog inte mycket forskning i det. Är väl mer myt än nåt annat.

Hittade en nyhet om kall fusion där man använder en s.k. "SuperWave Principle" metod, vet dock inte om nått av det stämmer.

Fin film hursomhelst!

http://superwavefusion.com/the-process/

Visa signatur

Hellre fråga och se dum än att inte fråga och förbli dum.

🖥️: Ryzen 9 5900x, MSI X470 GAMING PRO MAX, Gigabyte 2070,
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18, Fractal Design R5, 2x 1080p 1x 1440p

Permalänk
Permalänk

lite kul tillfällighet ang plutonium och detta forum så råkade jag se att den som först lyckades raffinera plutonium hette Fermi..