2x4GB kits på en Gigabyte EX58-UD3R? Triple channel?

Permalänk

2x4GB kits på en Gigabyte EX58-UD3R? Triple channel?

Hej

Har beställt en Gigabyte EX58-UD3R (det var billigt) med fyra DDR slottar. Funderar på vilket minne jag ska välja, ett paket 3x2GB eller två paket 2x2GB (totalt 8GB). Kommer jag kunna få triple channel minnes-access om jag köper tex två av dessa:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518205

Kan det leda till prestanda- eller stabilitetsproblem att sätta in två parvis matchade DDR3 minnen? Skulle det funka bättre att köpa ett 3x2GB paket och sedan 1x2 GB? Har alltid misstänkt att matchade moduler är något av en gimmick...? Jag tänker inte överklocka min 930 processor som ska sitta i moderkortet. Edit: Och, ja, jag har användning för 8GB, om det är möjligt att få det. Edit2: Ja, jag förstår om någon tycker att detta bättre hör hemma i köpråds-forumet men jag tänkte att det är en någotsånär generell frågeställning om triple-channel (hur funkar det med triple-channel och fyra moduler?? har sett att det ska kunna fungera...?) och matchade minnesmoduler

Permalänk
Medlem

Orkade inte kolla upp moderkortet men antar att det är ett 3-channel I7-moderkort? Då ska du köra 3 eller 6 stycken minnesmoduler, annars tappar du prestanda. Dock ska det gå med 2 stycken med. Men kör på 3st!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd

Vart beställde du moderkortet ifrån?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Alla CPUer för moderkort med socket 1366 har tre minneskanaler.
Till i7 930 skall du ha 3 eller 6 minnesstickor.
Du skall alltså köpa ett paket 3x2GB. Inte 2x2gb!

Permalänk

Beställde till slut 4 st 2GB moduler från Komplett. Vad jag förstår efter att ha läst manualen och surfat en del så blir det fortfarande triple-channel så länge man adresserar de tre modulerna som är kopplade i triple-channel, medan den fjärde modulen antagligen är single-channel. Många prisvärda 2x2GB moduler, men dyrt med 3x2GB - kanske större volym på 2x2GB.

Moderkortet har alltså endast 4 slottar, inte 6. Jag köpte det billigt som demovara från Komplett (du som undrade). Om jag behöver mer minne tänker jag att jag köper nytt moderkort och fler moduler, hoppas det funkar.

För övrigt är meningen med bygget att installera OS X på burken, blir mycket spännande!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesper4711
Beställde till slut 4 st 2GB moduler från Komplett. Vad jag förstår efter att ha läst manualen och surfat en del så blir det fortfarande triple-channel så länge man adresserar de tre modulerna som är kopplade i triple-channel, medan den fjärde modulen antagligen är single-channel. Många prisvärda 2x2GB moduler, men dyrt med 3x2GB - kanske större volym på 2x2GB.

Moderkortet har alltså endast 4 slottar, inte 6. Jag köpte det billigt som demovara från Komplett (du som undrade). Om jag behöver mer minne tänker jag att jag köper nytt moderkort och fler moduler, hoppas det funkar.

För övrigt är meningen med bygget att installera OS X på burken, blir mycket spännande!

snälla kan någon svara om jag gjort världens tabbe att köpa dessa minnen till mitt i7 930 och ASUS P6TD Deluxe

minnen jag köpt 4gig minne

Eller borde jag ha köpt dessa!! fan också 3gig minne

kommer jag förlora mycke på det eller?

kommer jag t.e.x kunna klocka lika lätt med mina 4 gig ??eller är dom andra 3 g bättre? vill veta skillnaden!

vill klocka till minst 4 ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackVen0m
snälla kan någon svara om jag gjort världens tabbe att köpa dessa minnen till mitt i7 930 och ASUS P6TD Deluxe

minnen jag köpt 4gig minne

Eller borde jag ha köpt dessa!! fan också 3gig minne

kommer jag förlora mycke på det eller?

kommer jag t.e.x kunna klocka lika lätt med mina 4 gig ??eller är dom andra 3 g bättre? vill veta skillnaden!

vill klocka till minst 4 ghz

Hur ska vi veta? Du talar inte om vad det är för moderkort du har.

Sen borde du förstå att om du spammar i 411 trådar om samma grej och inte får något svar att du KANSKE gör något fel.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langevi
Alla CPUer för moderkort med socket 1366 har tre minneskanaler.
Till i7 930 skall du ha 3 eller 6 minnesstickor.
Du skall alltså köpa ett paket 3x2GB. Inte 2x2gb!

Inte alla, har för mig att Gigabyte har ett moderkort med 4 minnesplatser, men som är Triple-channel. Även Intel själva har ett X58-kort med 4 minnesplaster men stöd för Triple-channel, Intel X58DSO tror jag det heter.

Intel X58DSO

Gigabyte GA-EX58-UD3R

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Hur ska vi veta? Du talar inte om vad det är för moderkort du har.

Sen borde du förstå att om du spammar i 411 trådar om samma grej och inte får något svar att du KANSKE gör något fel.

Han skrev ju att han hade ett P6TD Deluxe.

Permalänk

sorry för spam! hade det svårt o välja vart jag ska skriva mitt problem.

anyway japp P6TD Deluxe är mitt moderkort..så har ni något svar? =/

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackVen0m
sorry för spam! hade det svårt o välja vart jag ska skriva mitt problem.

anyway japp P6TD Deluxe är mitt moderkort..så har ni något svar? =/

Tack på förhand

Läste inlägget i en annan tråd först där moderkortet inte stod, soz.

I vilket fall så ska du köpa 3 eller 6 stickor, inte 2 eller 4.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Läste inlägget i en annan tråd först där moderkortet inte stod, soz.

I vilket fall så ska du köpa 3 eller 6 stickor, inte 2 eller 4.

ok tack ..fasiken blir o beställa 3x1 då surt att man inte kommer kunna använda datorn förens efter helgen.. typiskt att man gör sådan tabbe..

Permalänk

Beställer du ikväll så borde dom skickas imorn å va framme på fredag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TonyTigern
Beställer du ikväll så borde dom skickas imorn å va framme på fredag.

kom till ånge kl 7 idag fick inte den idag synd..men imorrn måste den va här .man längtar asså