Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Medlem

Bättre än väntat faktiskt. Jag är positivt överaskad. Synd att strömförbrukningen är så jäkla hög. Men jag tror fortfarande att kortet kommer att sälja rätt bra.

Permalänk
Medlem

Dyrt, förhög strömförbrukning, högljutt. Kommer inte köpa om inte priset hamnar på samma nivå som 5870. Tummen ner... är pro Nvidia men det här kortet duger inte. Hade gärna sett lite siffror på Folding prestanda också. Besviken

Permalänk

Hoppas i alla fall att 470 bara blir lite sämre än 5870,då är det mer värt att köpa tycker jag,mest på grund av Cuda och Physx..men om den drar lika mycket ström som 480...då jävlar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
GTX 480 leker med HD 5870 i far cry 2 och i dirt 2, men that's it. Allt annat är ju marginellt? Och det kostar över 5000kr medan HD 5870 kostar ca: 3500kr.

Sen kostar det mycket mer än HD 5870, är varmare och drar mer ström.

Detta får en att undra lite. Stalker, Battlefield, Crysis och Metro 2033. är alla spel som inget av de senaste grafikkorten kan maxa som ni ser i testet, iaf inte 60fps.

Fan är då poängen med PC numera. Köpa ett grafikkort för över 5000kr för att sedan inte ens kunna maxa dom mer exklusiva spelen? Det här börjar bli löjligt.

Swec är ju inte direkt nådiga med upplösningen heller

Permalänk
Medlem

HardOCP har en recension med GTX 470 uppe för den intresserade. Deras slutsats är att GTX 470 är nästan identisk i prestanda jämfört med HD5850.

Så det här var ju något av en besvikelse. Visst, korten presterar ju bra, men ström, värme och pris är ju oacceptabla jämfört med AMD:s kort. Förhoppningsvis så har NVIDIA problem med den nya arkitekturen, och får kanske ordning på den i framtiden. Hoppas kan man ju i alla fall, för ingen blir nog glad om AMD dominerar för mycket.

Permalänk
Medlem

Synd att det billigaste 5970 kostar ~300 kronor mer

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
dåååååååå vill ja veta vart du fick dom siffrorna ifrån??

GTX480 = 5300kr
HD5870 = 3700kr
3700/5300= 0.698

100-~70 = ~30%

Enkel matte.

Permalänk
Avstängd

Fan inet tar ju lika mkt för ett 470 som ett 5870 :S

Permalänk

Jahaja... Man som var iallafall lite intereserad efter att ha sett deras benchmarks... Men nej, de sket sig, alldelles för hög värmeutveckling för min lilla mATX låda.

Aja! En sak kvar att vänta på dåra, nämligen AMD Thuban, hoppas bara det inte blir en besvikelse... Litar dock på AMD så de borde gå fint

Kan ju lika gärna köpa 2x 5850 å sätta i CF, nästan samma pris och strömförbrukning. Hoppas nvidia tänker om.

Permalänk
Medlem

Känns som en stor flopp just nu, priset måste sänkas BETYDLIGT om det här ska funka... 4k kanske jag hade kunnat tänka mig för GTX480. Max.

Men sen strömförbruknningen, ja jag vet inte om jag skulle vilja ha det monstret ändå faktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jahapp det var i mina ögon en ganska fet fail. Lite synd men men ibland blir det så

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Prestandaskillnad (medelvärde för alla tester) +13,43%
Strömförbrukning 362W 313W -15,6%
Temperatur 95 °C 86 °C -10,5%
Pris 5195 kr 3995 k -30,0%

nhw.se slutsats.

Permalänk

blir ett GTX470

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Kostar ~30% mer än 5870 och är typ 23-24% bättre, verkar inte vara bärt det. Lagom besviken på Nvidia efter att dem hypade om att GTX480 skulle vara _50%_ bättre än HD5870.

snarare +/-5% inte några 23-24% här inte!

Permalänk

Bra test av SweC, kortet däremot är inte bra.
Drar mera ström i SLI än vad HD5970 CF drar under hög belastning.

Sen var priset inte någon höjdare heller =/
Aja, kanske 470 blir nåt att hoppas på, tror dock jag behåller mitt förvånsvärt kraftfulla HD5770

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhitNe
snarare +/-5% inte några 23-24% här inte!

Utgick från vad som stod i testet ;). Men +/-5% reell skillnad kan jag hålla med om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
GTX480 = 5300kr
HD5870 = 3700kr
3700/5300= 0.698

100-~70 = ~30%

Enkel matte.

han menade var ifrån du fick att det presterade ~30% bättre

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Bättre än väntat faktiskt. Jag är positivt överaskad. Synd att strömförbrukningen är så jäkla hög. Men jag tror fortfarande att kortet kommer att sälja rätt bra.

Positivt överraskad? Vad har du läst?

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Medlem

Haha är de det här kortet folk har väntat över 6månader på!? Till och med jag har varit lite sugen efter allt nvidia har sagt. Men det här tar nog priset, 5200:- ska dom ha för det också helt sjukt? Kan man ju nästan få 5970 för som är bättre.

EPIC FAIL allt jag kan säga!

Frågan är vilken som är det största floppen FX serien, HD-2000 serien lr Femi?

EDIT: Bra recension av Swec förövrigt

Visa signatur

Fractal Design R5 | AMD 5800X3D | Asus ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) | EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA | 32GB G.Skill Trident Z 3600MHz CL14 | Ett gäng M.2 NVMe SSD| Corsair 750W | ROG RYUJIN 240 with Noctua Fans |

Permalänk
Medlem

För er som är sugna på 470:

"GeForce GTX 470

Starting from the bottom up, we would say the least relevant video card is the GeForce GTX 470. In all our gameplay testing today, not once did the GeForce GTX 470 provide a superior gameplay experience compared to the Radeon HD 5850, even in Metro 2033. In fact, performance was very close between both video cards, and in some cases the Radeon HD 5850 proved to provide faster framerates. Looking strictly at performance, these video cards are equal.

Of course, we have to look beyond just performance, as metrics such as cost and power consumption come into play. The GeForce GTX 470 is more expensive than the Radeon HD 5850. We are seeing some great deals on Radeon HD 5850 cards starting to crop up, and the fact is that the Radeon 5850 can be purchased with a lot less of your cold hard cash. Looking at power, the GeForce GTX 470 consumes a good bit more power than the Radeon HD 5850, while also producing higher thermals.

The HD 5850 is the clear value winner when compared to the GTX 470. We have been telling you that the Radeon 5850 is the best value in enthusiast video cards since last year and the GTX 470 does nothing to change that."

http://www.hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_47...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Swec är ju inte direkt nådiga med upplösningen heller

Räkna med att dom som spelar i eyefinity kommer ha ännu högre upplösning

Permalänk
Medlem

aja, dom lyckades iaf skjuta upp lanseringen tills dom fick igång kortet och fick ut VÄRLDENS SNABBASTE GPU! dock har ati redan haft världens snabbaste GPU ett halv år redan. Så om inte nvidia kunde klå atis kort så hade det varit patetiskt.

Kortet verkar dock vara stabilt, men inte alls värt pengarna. Jag hade lagt på några extra hundringar och köpt 5970 istället.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite orättvis att köra spel testerna på 480. Den finns inte ens ute. Och 5870 har varit ute i 6 månader. Hur mycket mer optimerade har inte drivrutinerna blivit? Även spelen?
Men tror inte det kommer gå dåligt för Nvidia. De kommer sälja ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
GTX 480 leker med HD 5870 i far cry 2 och i dirt 2, men that's it. Allt annat är ju marginellt? Och det kostar över 5000kr medan HD 5870 kostar ca: 3500kr.

Sen kostar det mycket mer än HD 5870, är varmare och drar mer ström.

Detta får en att undra lite. Stalker, Battlefield, Crysis och Metro 2033. är alla spel som inget av de senaste grafikkorten kan maxa som ni ser i testet, iaf inte 60fps.

Fan är då poängen med PC numera. Köpa ett grafikkort för över 5000kr för att sedan inte ens kunna maxa dom mer exklusiva spelen? Det här börjar bli löjligt.

Jag håller med ett Kort för 5000:- SKA maxa alla spel. Metro2033 är löjligt tungt att detsamma gäller alla STALKER spelen också. När Shadow of Chernobyl släpptes grät min dator tills den dog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
han menade var ifrån du fick att det presterade ~30% bättre

Skrev 23-24% ;), utgick från vad dem skrev i sammanfattningen då jag inte orkade kolla alla tester ;).

Permalänk
Inaktiv

http://www.facebook.com/search/?flt=1&q=Nvidia%20480&o=65&sid...

Klart det ska finnas en facebook fansida för det här.

Permalänk
Medlem

Grymt dålig strömförbrukning. (hög)

Känns totalt onödigt att köpa 480. Känns rimligare att köpa 5970?
(inte för egen del alltså utan konsumenter som skulle kunna tänka sig att köpa kort nu, typ väntat på fermi ;D )

Jag tror detta blir ett bakslag för Nvidia.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
http://www.facebook.com/search/?flt=1&q=Nvidia%20480&o=65&sid...

Klart det ska finnas en facebook fansida för det här.

Fan nr 2 ;D

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Hedersmedlem

Dåligt av Nvidia att inte kunna pressa fram något bättre efter alla dessa månaders väntan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Skrev 23-24% ;), utgick från vad dem skrev i sammanfattningen då jag inte orkade kolla alla tester ;).

såg lite över att du höll med om 5%+/- ;P

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag