Liten speldator <7000
Vad jag söker förslag på är vad jag skrivit i rubriken. Vill egentligen inte låsa mig i tanken till att det just måste vara 13,1" eller mindre osv. Kommer att kånka runt datorn i en ryggsäck MYCKET, så det är väl snarare vikten som spelar roll - allt kring eller under 2kg känns helt ok. Eftersom alla netbooks jag sett saknar ens ok grafikkort, behöver jag nog leta efter lite större datorer, även om jag gillar netbook-konceptet skarpt och inte behöver det allra snabbaste och grafiktunga datorerna.
Vad jag gillar med netbooksen är förstås vikten, men ännu bättre är att de e så billiga att man kan byta en gång per 1-2 år utan att känna att man lagt en förmögenhet på datorer. Har köpt ett par bra datorer genom tiderna - fast efter ett år och i synnerhet efter två kommer de ändå kännas lite sega. Men för att den kostade närmare 20k håller man kvar den ett eller ett par år till, när man egentligen kan köpa en bättre dator för bara några tusenlappar vid det laget. Hur ofta byter ni spelentusiaster egentligen dator? Vilken väg ser ni som den mest ekonomiska om man ska ha en speldator som åtminstone är hyfsad? Köpa billigare dator oftare? eller tvärt om?
Det jag spelar är egentligen enbart strategispel, ändå räcker min nuvarande acer one netbook, som nu har drygt ett år på nacken till. Är eg mer eller mindre nöjd med allt förutom att jag enbart spelat antika spel under tiden jag haft den.
Lista på intressanta spel:
Europa Universalis
Total War
Anno
East India Company
Hearts of Iron
Tropico
Settlers
Civilization
Och får ibland också lust att spela simulatorer typ:
Silent Hunter
Vad skulle ni rekommendera för dator?