Behöver tips om kryptering för lagring i "molnet"
Då jag har skaffat mig en VPS med 10 GB lagringsutrymme så kom jag på att jag skulle kunna använda en del av lagringsutrymmet för lagring av personliga filer (åtkomst av min hemmamapp i VPSen via sshfs). Jag har också lagringsutrymme på dropbox och några andra ställen via internet.
Då tänker jag så här att det bästa är nog om jag lagrar i en krypterad fil så köter jag om hanteringen av krypteringen på min lokala dator (vill inte ha några nycklar lagrade i molnet). När jag vill komma åt innehållet så monterar jag den krypterade filen från min VPS via sshfs och sedan tänkte jag göra någon lokal montering på hemdatorn där innehållet visas i klartext. Eventuellt lagrar jag den krypterade filen på filservern istället för att få upp snabbheten och sedan synkar den krypterade filen mot mina lagringsplatser i molnet när innehållet förändras.
Hur gör man detta smidigast i Linux och FreeBSD, alltså lagrar i en krypterad fil som man sedan monterar om för åtkomst i klartext? Gärna så att det monteras automatiskt när man loggar in på sitt personliga konto i datorn. Jag kör Arch Linux som desktop på min hemdator. Men alternativt kanske jag väljer att lägga det hela på filservern som kör FreeBSD. Funderar också att dubbelboota med FreeBSD som desktop framöver (skulle tro det funkar likadant på Linux och FreeBSD, vill ha något som funkar på båda systemen i alla fall).
Tips mottages tacksamt.
Edit: Encfs via fuse ser ut att vara ett alternativ som kan funka så som jag tänkt.
Hittade en trevlig guide för användning med dropbox: http://pragmattica.wordpress.com/2009/05/10/encrypting-your-d...
Kollade även på eCryptfs som har liknande funktion men det verkar bara fungera på Linux och jag ville ju ha det på FreeBSD också.