Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Där måste jag tyvärr säga emot dig.. Jag vet inte hur det fungerar generellt i ComHem:s nät, men hos mig får endast 1 mac-adress vara ansluten åt gången (mac-låsning á 20min).. Har visserligen inte testat att sätta flera IP:s på mitt externa interface, men jag tvivlar starkt på att det skulle ändra någonting.. Så hur du har gjort skulle jag gärna vilja veta..?

Det beror på vilken hastighet du har. Jag har XXL (100/10) och får 4 ip adresser.

Permalänk
Medlem

Har haft både Comhem och Telia FiberLan, båda funkar minst lika bra. Men självklart så föredrar man fiber

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Där måste jag tyvärr säga emot dig.. Jag vet inte hur det fungerar generellt i ComHem:s nät, men hos mig får endast 1 mac-adress vara ansluten åt gången (mac-låsning á 20min).. Har visserligen inte testat att sätta flera IP:s på mitt externa interface, men jag tvivlar starkt på att det skulle ändra någonting.. Så hur du har gjort skulle jag gärna vilja veta..?

Eftersom du inte säger vilken tjänst du har så utgår jag ifrån att du inte har XXL = 100/10 utan någon av dom långsammare som inte har multipla ip , kommer inte ihåg vart gränsen går utan jag kan bara uttala mej om XXL som jag har själv och som också är den hastighet som diskuterades i tråden.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Det är endast bredband jag är intresserad av och hastigheten 100/10.. Är tacksam för alla svar, lutar just nu att göra kompisen som jag ska ta över lägenheten en tjänst och även ta över comhem dom 6 månader som är kvar och vid ev missnöje byta till Telia efter bindningstid

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Om du tyckte at Telias support var kass, så är ComHems 5x värre

Dem ringde för o erbjuda något reaerbjudande medbindnigstid på1 2 mån och när man tackar nej så binder dem upp en iaf och sedan fungerar inte internet elr telefon tills 2 dagar efter....

com hem alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Eftersom du inte säger vilken tjänst du har så utgår jag ifrån att du inte har XXL = 100/10 utan någon av dom långsammare som inte har multipla ip , kommer inte ihåg vart gränsen går utan jag kan bara uttala mej om XXL som jag har själv och som också är den hastighet som diskuterades i tråden.

Ah, glömde visst den detaljen ja. Jo, jag har 100/10 och XXL (antog precis som du att det var självklart pga att inget annat diskuterats i tråden ). Kikade igenom avtalsvillkoren för abbonnemanget nyss och kunde inte se någonting om att man tilldelades flera IP-adresser.. Vet inte om detta behöver betyda något dock TS har ju aldrig sagt att han är i behov av multipla externa IP:s..
För övrigt vill jag gärna tillägga att jag pratat med ComHem:s support nu ett antal gånger (dels pga. uppsägningar, tillägg till befintligt abbonnemang, frågor inför flytt till ComHem-fastighet och en del annat) och jag har nog aldrig varit missnöjd.. Enl. egen uppskattning har jag lagt på pga. lång kö en eller två gånger (av ett tiotal gånger totalt) vilket jag tycker är klart acceptabelt. Övriga gånger har jag knappt suttit i kö och fått god hjälp i de fall det varit möjligt. Har dock bara varit kund i snart ett år, så hur det fungerat längre bak i tiden kan jag inte svara för, även om det bör vara orelevant i sammanhanget

Permalänk
Medlem

Så länge du inte behöver support fungerar båda bra, Telia och ComHem har usel support dock, så är hugget som stucket vilken du ska välja.

Permalänk
Medlem

Jag har själv comhem i ett nybyggt hus, har aldrig haft några problem i de 3 år jag haft deras 100/10 tjänst samt Digitaltv

Supporten är väll inte den bästa men man måste ha tur när man ringer.

Telia har ju sina thompson routers som inte är någon höjjdare där kan du inte ändra ett shit .

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hjälpsam

Kört ComHem i ett par omgångar. Deras första kabelabbonemang 1998, sedan Bostream VDSL (good shit) som köptes upp och blev BBB ADSL (bad shit) och nu ComHem igen. Kör 100/10 och får ut drygt det (benchar ca 108/12 beroende på tid på dygnet).

Stabiliteten är helt OK. Någon gång var det något flarn som grävde av en kabel, men det kan hända den bästa. ComHem supporten tycker jag är mest som vilken annan telefonisupport som helst.
15 min väntan i telefon
"Testa -> standard checklista"
"Får koppla dig till en tekniker"
5 min väntan till
"Mäter, ser bra ut till modemet"
-snack snack snack
"Vi skickar ett nytt modem"
Nya modemet kommer 2 dagar senare och allt är frid och fröjd.

Inte guld och gröna skogar men ganska standard

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Jag har själv comhem i ett nybyggt hus, har aldrig haft några problem i de 3 år jag haft deras 100/10 tjänst samt Digitaltv

Supporten är väll inte den bästa men man måste ha tur när man ringer.

Telia har ju sina thompson routers som inte är någon höjjdare där kan du inte ändra ett shit .

Som sagt, då jag endast är ute efter bredband och inget annat, är jag helt ointresserad av vad för utrustning jag får Återigen tacksam för er respons.

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Vilket modem har du och vart bor du ?
Har du Netgear CG3100 och bor utanför 08 och har slagit av NAT så har du garanterat 4 ipadresser , mac-låsningen är lite hmm... så man kan bara ha 4 enheter inkopplade , nummer 5 funkar inte (även om dom 4 första är bortkopplade) utan att man startar om modemet.

Bor du i dom delar av 08 som tillhörde UPC så törs jag inte uttala mej hur det funkar utan då får du ringa supporten och fråga.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Vilket modem har du och vart bor du ?
Har du Netgear CG3100 och bor utanför 08 och har slagit av NAT så har du garanterat 4 ipadresser , mac-låsningen är lite hmm... så man kan bara ha 4 enheter inkopplade , nummer 5 funkar inte (även om dom 4 första är bortkopplade) utan att man startar om modemet.

Bor du i dom delar av 08 som tillhörde UPC så törs jag inte uttala mej hur det funkar utan då får du ringa supporten och fråga.

Nu är jag inte hemma, så kan inte verifiera med säkerhet, men CG3100 låter väldigt bekant och ett Netgear är det definitivt. Bor inte i 08 alls utan i 036 (alltså Jönköping ).. Som det funkar i dagsläget (eller åtminstonde för en fyra-fem månader sedan då jag testade senast) så kan man koppla in en enhet i netgear-routern (med NAT avstängt). Denna får internet och allt är frid och fröjd. Om man däremot kopplar ur den enheten och sätter i en annan så får denna ingen IP på c:a 20 minuter.. Har dock inte testat att koppla in flera samtidigt.. Testar detta ikväll, om jag minns det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Tycker inte om att det är så otydligt med vad som gäller angående IP adresser... Vill ju gärna ha flera maskiner med skarpa adress

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuttfia:

Tycker inte om att det är så otydligt med vad som gäller angående IP adresser... Vill ju gärna ha flera maskiner med skarpa adress

Det är inte all otydligt , du får 4 st med XXL , vi är flera i den här tråden som verifierat det , sedan att några inte får till det klassar jag som "användar relaterat fel"

Själv använder jag modemet från Com Hem + en extern trådlös router , gör så för att kunna koppla in fler än fyra enheter samtidigt som upp till tre enheter kan få "riktiga" ip-adresser , routern tar den fjärde ip-adressen.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det är inte all otydligt , du får 4 st med XXL , vi är flera i den här tråden som verifierat det , sedan att några inte får till det klassar jag som "användar relaterat fel"

Själv använder jag modemet från Com Hem + en extern trådlös router , gör så för att kunna koppla in fler än fyra enheter samtidigt som upp till tre enheter kan få "riktiga" ip-adresser , routern tar den fjärde ip-adressen.

Tack, det låter som ett bra svar och precis som jag hade hoppats / förväntat mig

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk

En bekant hade sitt comhemabonnemang med sig när han flytta till ett hus med Telia LAN. Då han ringde och skulle säga upp sitt Comhemabonnemang erbjöd de honom 299kr/mån för 100/10 om han band upp sig i ett år till. Comhem är tydligen beredda att förhandla om priset när man anger vad man har för alternativ.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det är inte all otydligt , du får 4 st med XXL , vi är flera i den här tråden som verifierat det , sedan att några inte får till det klassar jag som "användar relaterat fel"

Själv använder jag modemet från Com Hem + en extern trådlös router , gör så för att kunna koppla in fler än fyra enheter samtidigt som upp till tre enheter kan få "riktiga" ip-adresser , routern tar den fjärde ip-adressen.

Inte för att jag på något sätt utesluter att jag kan ha gjort fel, men jag är trots allt utbildad nätverkstekniker med diplom i CCNA och de två av tre CCNP-diplom som vi fick möjlighet att ta, så.. Tja.. Som sagt, du klassar hur du vill

Permalänk
Medlem

En polare till mig har comhem och han har seriösa problem. i 2 månader nu så går han lina ner flera gånger om dagen och när den väl har börjat så gör den så med ett interval på 10 minuter i några timmar sen blir det bra några timmar och sen samma sak igen. Enligt comhems support så är det inte abra han utan hela huset han bor i. Det är någon som har ett defekt jack som troligen stör ut alltihopa. de vet inte vilket och kan bara felsöka nr det väl händer men har inte lyckats lösa det ännu. han har för tillfället reklamerat köpet så vi får se hur det går.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk

Jag har haft Comhem i ca 10 månader nu, hade problem i början pga ledningar i huset och fick en del dötid. Dem skickade tekniker 4-5 gånger innan de lyckades komma på som var fel. Dock så fick jag ca 1,2k i kompensation för allt krångel.

Visa signatur

"Very nice looking case - wife said she'll divorce me if I buy another case. I'm gonna miss her.” -Mackowitz

Gigabyte P55A-UD4 || Intel Core i5 750 @ stock || 4 Gb Corsair DDR3 || Lian Li Lancool PC - K62 || 960 Gb HDD (320 + 640) || Corsair 650 W || XFX Radeon 6870 @ stock

Permalänk
Medlem

Om det racklar med Comhem är det otroligt svårt att ens få ut en tekniker, Om det racklar med Telia och ringer fibersupporten 020-240250 så felanmäler dom och behövs det tekniker så skickas det ut utan en jäkla massa gnäll. Visst, dom är inte speciellt kunniga (många av dom) men dom felanmäler åtminstone om det behövs och dom skickar också tekniker utan att gorma in absurdum.

Comhems support är sveriges sämsta, comhem som operatör är sveriges sämsta, åtskilliga SKImätningar säger också exakt detta. Jag bytte bort från dom tillslut då jag blev trött på deras support. Tog 2 månaders köande i timmesköer innan man kom fram och fick prata med en komplett idiot gång efter gång som inte ens vill skicka tekniker trots att saker inte fungerar normalt. Sen fick jag kompensation på 150kr för strul i totalt 2½ månad. Hos telia får man åtminsone vettig kompensation också om sakerna inte funkar, står tom reglerat i avtalet som jag lusläst.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk

Jag använder alla 4 publika IP-adresser som jag får från Comhem med mitt XXL-abonnemang (med NAT avstängt). Dock har jag märkt att om jag inte använt alla på ett tag kan jag behöva starta om modemet för att jag skall få tillgång till fler igen. Brukar fungera bäst om jag har alla enheter inkopplade, gör modemet strömlöst i en 20 sek och sen låter det koppla upp sig.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Snusfri

Jag har Telia 100/100 Fiber och är grymt nöjd med det.
De få gånger jag behövt prata med supporten har de varit väldigt trevliga och hjälpsamma.

Har varit nere 2ggr under de 4 åren jag haft det, första gången för att en säkring dog i routerskåpet (de skickade då ut en tekniker kl 22 en fredag kväll som fixade det) och en gång när jag var på semester och glömt att betala räkningen, men det var mitt fel.

Underbar peering till nästan alla isp's som man inte får från andra leverantörer.

Laddar bla ner från Kina och Sydkorea i 6mb/sec. (tex drivrutiner osv).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Inte för att jag på något sätt utesluter att jag kan ha gjort fel, men jag är trots allt utbildad nätverkstekniker med diplom i CCNA och de två av tre CCNP-diplom som vi fick möjlighet att ta, så.. Tja.. Som sagt, du klassar hur du vill

Jag sitter just nu på min stationära och har två virtuella maskiner igång , alla tre har varsin 83.255.x.x ip-adress. Dessutom har jag ett flertal enheter som får 192.168.x.x adresser från en extern router , routern har den fjärde och sista ip'n även den en 83.255.x.x adress.

Har du XXL-tjänsten och Netgear CG3100 modemet , vilket är det som hör till den tjänsten , och inte får fyra externa ip med NAT avstängt så är nånting fel , certifikat eller ej

Skrivet av Kabelkillen:

Jag använder alla 4 publika IP-adresser som jag får från Comhem med mitt XXL-abonnemang (med NAT avstängt). Dock har jag märkt att om jag inte använt alla på ett tag kan jag behöva starta om modemet för att jag skall få tillgång till fler igen. Brukar fungera bäst om jag har alla enheter inkopplade, gör modemet strömlöst i en 20 sek och sen låter det koppla upp sig.

Det finns en MAC-adresslåsning som är permanet och inte släpper förrän du startar om modemet , har du kopplat in fyra enheter så kan du inte koppla in en femte förrän modemet startats om även om dom fyra första kopplas bort.

Skrivet av Shike:

*TEXT*
Tog 2 månaders köande i timmesköer innan man kom fram och fick prata med en komplett idiot gång efter gång som inte ens vill skicka tekniker trots att saker inte fungerar normalt
*TEXT*.

Ingen ISP skickar tekniker bara för att kund vill det utan att titta närmare på saken först och skulle det vara timmeslånga köer så skulle det stå i skvallertidningarna(läs aftonbladet.se m.fl.) dagligen.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Det finns en MAC-adresslåsning som är permanet och inte släpper förrän du startar om modemet , har du kopplat in fyra enheter så kan du inte koppla in en femte förrän modemet startats om även om dom fyra första kopplas bort.

Jag har bara 4 enheter som jag kopplar in för att få extern IP så det är bara 4 olika MAC-adresser som syns för modemet.

Skrivet av mr_sQuinty:

Ingen ISP skickar tekniker bara för att kund vill det utan att titta närmare på saken först och skulle det vara timmeslånga köer så skulle det stå i skvallertidningarna(läs aftonbladet.se m.fl.) dagligen.

Det var timmeslånga telefonköer hos Comhem tidigare. Precis som du säger så stod det om det i pressen mm. Nu är det däremot åtgärdat. Har aldrig suttit längre en några minuter på senaste tiden.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|