Permalänk
Medlem

Telia Thomson vs netgear

Hejsan kära swec,

Jag har börjat leka lite med servrar och det börjar bli en del trafik ut ur hemmet.. (mkt skojj man kan ha)

men sedan en vacker dag när servrarna och alla andra burkar gör precis det dem är tillsagda så kommer min mor in i rummet och påstår att vi fått hem ngn ny digital tv-box från telia. Mycket bra digital-tv box, mycket bra tjänst.... MEN VAFAN !

jag sitter på fiber 100 / 10, och här kommer krocken..

jag vill ju så klart ha min Netgear router "först" i nätvärket, men det vill ju den här rackarns thomson också.. för att den överhuvud taget skall kunna få kontakt med nånting så måste den ligga först. Den är 100% värdelös när det gäller prestanda och konfiguration.. jag vet att jag kan få ett flertal "externa" ip adresser av telia, så nu undrar jag om jag kan typ switcha upp så att man kör thomson tv paralellt med Netgear hemma nätvärket.. jag vill inte behöva gå via den där jäkeln

Internet ------> Netgear --------------------> Netgear 24p switch ----> burkar
\___> thomson 789 routern ---> tv-box

Går detta på något sett att separera tv tjänsten från mitt nät ?!

tack på förhand // Kevin

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem

Går det inte koppla inte Thomson routern först och brygga den och sedan din router i thomson och tv boxen i thomson routern och dina burkar i din router..?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Joo.. så kör jag nu, bara tillfälligt så att allt fungerar. Men det blir inte alls bra, det går inte att öppna portar eller i stort sätt göra någonting i thomson manicken -.-

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem

Nu hoppas jag att jag får rätt på termerna här...

Men i Thomsonen, om det går, kan du inte köra netgearen via DMZ då?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevzoor:

Joo.. så kör jag nu, bara tillfälligt så att allt fungerar. Men det blir inte alls bra, det går inte att öppna portar eller i stort sätt göra någonting i thomson manicken -.-

Men om Thomson routern är bryggad behöver du inte öppna några portar i den....

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Min lärare föreslog det i teorin är det ju en mycket bra idé men det funkar inte, för vad jag förstod så ska man ju konfigurera det i från den routern.. vilket inte alls går

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem

Kollade upp det där med bryggning.. väldigt cool funktion, men thomson skiten stödjer inte det

Visa signatur

Dubidub

Permalänk
Medlem

Fixade sig lyckades "lura" den helautomatiska thomson burken så att det bara var att switcha up den inkommande kabeln och köra netgear och thomson helt separat som jag ville <3

tack ändå !

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl