Onkyo TX-SR608 HDMI problem

Permalänk

Onkyo TX-SR608 HDMI problem

Köpte mig en Onkyo 608 på julrean, sen för nån vecka sen bestämde jag mig för att köra med HDMI hela vägen, tidigare körde jag optisk ut från min htpc in i recivern och hdmi för bilden ut från htpc:n till TV:n.

Nu så kör jag HDMI ut från htpc:n till recivern och HDMI ut från recivern in i TV:n. Problemet som uppstått är nu att kör jag musik i XBMC som körs på htpc:n och jag slår av TV:n så dör ljudet till recivern av nån anledning. Det känns väldigt onödigt att behöva ha TV:n på för att köra musik tycker jag.

Har testat en massa inställningar utan resultat, har bytt ingångar bak på recivern, dock samma problem hela tiden.
Testade att googla men hittade inget, kan ju dock vara jag som är dålig på att söka. Suttit och läst manualen för recivern med, verkar inte hitta något där heller som skulle hjälpa mig.

Nån som vet hur man löser detta, om det är nån inställning jag missat?

TV:n är en Samsung M86, har även testat ställa om en del inställningar i den med.

Tack på förhand.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk

Brukar vara problem med att få ut ljud med tvn avstängd om det ens går(kommer inte ihåg). Själv kör jag med coaxial kabel från förstärkaren till datorn, går väl med RCA kablar om man inte har coaxial

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Okej, ja då kan jag ju lika gärna köra in HDMI rakt in i TV:n igen från htpc:n och köra optisk ut från ljudkortet till recivern igen.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Skrivet av Tim_Beluga:

Okej, ja då kan jag ju lika gärna köra in HDMI rakt in i TV:n igen från htpc:n och köra optisk ut från ljudkortet till recivern igen.

Skulle tro att det är lättast så

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Jag har storebror (708) och jag har kopplat precis likadant, kan utan problem spela upp ljud via htpcn utan att ha igång min bildvisare (projektor). Kan inte komma på att jag ändrar något speciellt heller.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med min onkyo 607 och kan inte använda något annat än hdmi så en lösning hade varit kanon om någon har en.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

jag kan köra med musik i X-box dator utan att använda TV:n med min 608. Har inte ställt in något speciellt vad jag vet.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Testpilot

Problemet kommer av att olika TV-apparater hanterar HDMI olika, vissa kopplar loss sig helt (som att rycka ur kabeln) när man stänger av dem medan andra fortsätter att vara anslutna utan att skicka någon signal.

Har en lika dan förstärkare och blev trött på att Windows hela tiden hoppade mellan olika skärmlägen så fort jag slog av eller på förstärkaren eller TV:n så jag tog bort hotplug-stiftet i min DVI-HDMI-kabel, på så vis känner inte datorn av att man stänger av TV:n och man kan även tvinga den till att fortsätta köra utökat skrivbord trots att den andra skärmen (TV:n) inte är påslagen eftersom Windows inte känner av att skärmen stängts av. Man slipper även det jobbiga blinkandet på alla skärmar varje gång man slår på förstärkaren och Windows ska fatta att en ny skärm har anslutits.

Här kan man se vilket stift man ska ta bort: http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface
Hotplug-stiftet finns även i HDMI-kontakten men är lite lurigare att ta bort då ju kontakten ser annorlunda ut, har man en HDMI-HDMI-kabel kan man istället koppla den via en HDMI-DVI-adapter som man tagit bort stiftet i.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Skulle då tro att min TV är problemet, eftersom den krånglar med upplösningen med, är ju en 1080p panel men den fan får ju overscan hela tiden om jag ställer in den för 1080p.
Känns som jag sa tidigare att jag dissar att gå via recivern och bör med en optisk ut istället igen.

Tackar för hjälpen dock

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Shameless bump

Förlåt men jag måste fråga angående overscan-problemet. Har du lyckats lösa det på något vis?
Sitter med (som det verkar) samma setup och TVn har svårt att fatta att den ska komma ihåg att jag har satt just-scan i menyerna så den slår tillabak till 16:9 stup i kvarten med overscan som följd.

Permalänk

Enda jag gjorde var att skala ner bilden i inställningarna för grafikkortet för att få in hela desktopen exakt på TV:n, sen i xbmc så har ju det programmet en egen skalningsfunktion som jag också använder

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX