Permalänk
Medlem

Vill inte boota med ZM600-HP

Tja.

Jag har ett E35M1-Deluxe moderkort som inte vill boota med ett ZM600-HP nätagg. Jag undrar om någon har nåt tips om vad som kan vara fel. Att nätagget mest troligt är trasigt förstår jag också, men fick det av en kompis som behövde mer kräm i sin rigg. Funkade OK när det byttes ut. Moderkortet bootar med ett ännu äldre noname agg med en övergång till 24pin. Går det att mäta upp på något sätt?

Nätagg : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=128986
Moderkort : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805736

Permalänk
Hedersmedlem

Just ZM600 har jag sett en del som dött eller vägrar starta riktigt. Troligen byggt med sekunda komponenter.

Inte lätt att testa nättagg på ett pålitligt sätt utan utrustning. Enklaste för hemanvändaren är att koppla en eller helst ett par 55W bilhalogen till 12V, tjuvkoppla agget (grön-svarta kablar) och mäta på 12, 5 och 3,3V med en vanlig multimeter/voltmeter. Detta visar dock inte rippel (utom i extremfall) och många budgetagg börjar rippla tidigt och dödar eller skadar datorns delar i förtid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ny psu inhandlad, problem löst! Tack för att mod tog sig tid.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MultiMan:

Just ZM600 har jag sett en del som dött eller vägrar starta riktigt. Troligen byggt med sekunda komponenter.

Minst sagt. Gjorde för ett tag sedan (1 år plus) en obduktion på mitt eget ZM600-HP. Felsymptomen började med att viloläge slutade fungera, klockningen på CPU blev instabil, sedan ville den inte kallstarta på första försöket för att sedan vägra starta spel när SLI var igång.

Kan iofs leta bilder, men det var ingen vacker syn när man öppnade på och såg ett antal väldigt uppsvullna kondingar det första man såg.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync