Permalänk
Medlem

Bärbar med lolol kontakt?

Nu behöver jag hjälp.

Min far arbetar med jordburksmaskiner, och just de han monterar använder en så kallad PLC, (Programmerbart styrsystem, en liten dator). Sådana får han ibland koppla till sin bärbara dator för att föra över program och liknade, men den datorn (från 2001!) börjar bli "aningen" seg.

Så jag rådfrågar er för vilken dator han ska köpa, den behöver absolut inte vara något kraftpaket, då han egentligen bara ska föra över program, men den ska förstås vara snabb. (För hans nuvarande laptop tar det ca 12 sekunder för att startmenyn kommer upp när han tryckt på "start")
Men det stora kravet är att den måste ha rätt kontakter, och här blir det lite klurigt.
Från PLC:n går en kabel/kontakt som ser ut som en nätverkskabel, fast mindre. Den har bara 4 kablar/ledare i sig,gul, grön, röd och svart. Sedan går denna in i något som liknar en adapter. I andra änden av adaptern så ser man något som ser ut som en VGA kontakt, fast den har bara 5 hål(eller tappar, om man nu ser datorns kontakt) där uppe och 4 hål/tappar där nere. På datorn står det lolol ovanför den kontakten.
Så här ser den ut

Men jag vet inte om det går att ta av adapter och sticka "nätverkskontakten" direkt i en kontakt gjort för den, prövade i ett vanlig nätverkskontakt men den var för liten för det och passade inte.

Så datorn måste alltså ha ett så kallat lolol uttag.

Om inte, kanske en sådan här funkar? :http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=315699

En laptop med sådana kontakter för under 5000kr är jag alltså ute efter, helst så billig som möjligt. Allt annat kvittar egentligen, ska ha Win 7 förstås, men det är ju princip standar nu. En bra Touchpad vore också nice, även om det inte är ett krav. Finns det någon här som har några rekommendationer? Affären kvittar, men handlar helt hos någon affär med bra support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Från PLC:n går en kabel/kontakt som ser ut som en nätverkskabel, fast mindre. Den har bara 4 kablar/ledare i sig,gul, grön, röd och svart. Sedan går denna in i något som liknar en adapter. I andra änden av adaptern så ser man något som ser ut som en VGA kontakt, fast den har bara 5 hål(eller tappar, om man nu ser datorns kontakt) där uppe och 4 hål/tappar där nere. På datorn står det lolol ovanför den kontakten.

Kabeln som ser ut som en ethernet kabel är en RJ11 kabel, annars känd som telefon kontakt.

Den som liknar VGA är en seriell kontakt.

Permalänk
Avstängd

Den borde fungera så köp vad du vill. Det finns nog inga bärbara som har COM port idag, i alla fall inte som är tillgängliga för konsumenter.

Eller så köper du nåt sånt här så slipper han ha en extra låda med sig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Aha, tackar för att jag nu vet vad kontakterna heter.

Har tittat lite men det verkar inte finnas några med serial portar kvar.

Då får det bli en röd ASUS Eee PC 1215B tillsammans med en sådan adapter.

Permalänk

På Marcusks länk så finns ju denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=644855.
Spelar väl mindre roll om du nu har hittat ett billigare alternativ.