Mina hårdiskar ligger helt fel

Permalänk

Mina hårdiskar ligger helt fel

Hej!

Jag fick för mig att rengöra datorn på damm häromdagen, jag plockade bort alla hårddiskar, när jag skulle sätta tillbaka alla hårdiskar så mixtrade jag ihop vilken sata kabel som skulle till vilken hårddisk, så hårdiskarna fick fel betäckning (dvs D: blev F: osv)
Jag satt då alla sata kablar i rätt ordning, installerade om Windows och resettade moderkortet (med jumpern), men ändå så har hårdiskarna fel betäckning.
Enligt bios så ligger alla hårdiskar helt rätt, men inte i windows why någon ?

Permalänk
Medlem

start -> höger klicka på "dator" -> hantera
tryck på diskhantering

där kan du högerklicka och byta enhetsbeteckning. (är den du vill ha upptagen bara ändra till någon annan sålänge och sedan byta tillbaka till den du vill ha)

Permalänk
Skrivet av Tredent:

start -> höger klicka på "dator" -> hantera
tryck på diskhantering

där kan du högerklicka och byta enhetsbeteckning. (är den du vill ha upptagen bara ändra till någon annan sålänge och sedan byta tillbaka till den du vill ha)

Ok! jo jag har tittat lite på det, men gav upp när den betäckningen var upptagen.
Men jag får följa ditt tips med: att byta tillbaka till den jag vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaster75:

Ok! jo jag har tittat lite på det, men gav upp när den betäckningen var upptagen.
Men jag får följa ditt tips med: att byta tillbaka till den jag vill ha

är en beteckning upptagen, välj en annan istället som är ledig på den som håller i den upptagna beteckningen, å välj den beteckning du vill ha efter det.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Tack för tipset "Tredent" nu ligger hårddiskarna som dom ska.
Dock råkade jag trycka "markera partitonen som aktiv" på D: jag vet inte vad som menas med det, eller vad det gör?