Mina hårdiskar ligger helt fel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Mina hårdiskar ligger helt fel

Hej!

Jag fick för mig att rengöra datorn på damm häromdagen, jag plockade bort alla hårddiskar, när jag skulle sätta tillbaka alla hårdiskar så mixtrade jag ihop vilken sata kabel som skulle till vilken hårddisk, så hårdiskarna fick fel betäckning (dvs D: blev F: osv)
Jag satt då alla sata kablar i rätt ordning, installerade om Windows och resettade moderkortet (med jumpern), men ändå så har hårdiskarna fel betäckning.
Enligt bios så ligger alla hårdiskar helt rätt, men inte i windows why någon ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jan 2002

start -> höger klicka på "dator" -> hantera
tryck på diskhantering

där kan du högerklicka och byta enhetsbeteckning. (är den du vill ha upptagen bara ändra till någon annan sålänge och sedan byta tillbaka till den du vill ha)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Tredent:

start -> höger klicka på "dator" -> hantera
tryck på diskhantering

där kan du högerklicka och byta enhetsbeteckning. (är den du vill ha upptagen bara ändra till någon annan sålänge och sedan byta tillbaka till den du vill ha)

Ok! jo jag har tittat lite på det, men gav upp när den betäckningen var upptagen.
Men jag får följa ditt tips med: att byta tillbaka till den jag vill ha

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av blaster75:

Ok! jo jag har tittat lite på det, men gav upp när den betäckningen var upptagen.
Men jag får följa ditt tips med: att byta tillbaka till den jag vill ha

är en beteckning upptagen, välj en annan istället som är ledig på den som håller i den upptagna beteckningen, å välj den beteckning du vill ha efter det.

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 128gb / Timecapsule 3TB / Ipad Air 2 / Apple Watch 42mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Tack för tipset "Tredent" nu ligger hårddiskarna som dom ska.
Dock råkade jag trycka "markera partitonen som aktiv" på D: jag vet inte vad som menas med det, eller vad det gör?