Netonnet garanti ärende.

Permalänk

Netonnet garanti ärende.

Hej jag har köpt 3st externa kabinett SATA till USB för mina hårddiskar. Icybox Jbod står det på dom. Modell IB-3221STU-B Dessa kabinett rymmer 2st diskar per kab. Jag skall alltså rymma 6st diskar.

jag har kört 2st kabinett i lite över ett år. Köpta 2010-02-15 för 2247kr. Dom två jag har kört har båda 40mm ventilationsfläktarna skurit på var av diskarna går farligt varma. Jag flyttade två diskar in i det nya oanvända kabinettet som än låg nytt i kartong inplastat. Märker då att nedre sata kontakten inte ens fungerar. Jag kan bara köra en disk i det nyaste kabinettet jag skulle ta i drift.

Ringer netonnet kundservice och får höra att det bara är ett år garanti på alla USB anslutna varor. Japp dom sa USB anslutna varor. Jag frågar då är det ett år på TV med USB eller på mobiltelefoner som har usb med? Nej nej inte dom. Utan bara usb anslutna varor. Låter väldigt dodgy enligt mig.

Hur som haver så fick jag inget på garanti och undrar då lämnar inte icybox någon garanti själva? Bör tilläggas att när jag köpte av netonnet så frågade jag specifikt dom om garanti tiden och det skulle vara två år enligt konsumentköplagen fick jag till svar. Nu försöker dom bara ignorera mig.

Hur ligger jag till lagligt sätt? Jag är över ett år men under två år. Jag vart informerad vid köp om det skulle vara två år muntligt över telefon innan jag lade ordern via deras hemsida. Varan har fungerat i dryga ett år sen dött. Jag har använt den enligt specifikationerna. Faktiskt är alla tre vaggorna defekta. Två fläktarna och sen sista är sata porten defekt på.

Hur bör jag handla? Hjälp?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Utnyttja rätten att reklamera din. Googla på konsumentköplagen så du vet vad du ska säga till personalen på NON när du går tillbaka med varan..
Den du pratade med trodde nog du menade själva hårddisken, vilket kanske kan betraktas som förbrukningsvara, och lyssnade inte mer. Nu är det dock själva gränssnittet och fläktarna som är trasiga.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Utnyttja rätten att reklamera din. Googla på konsumentköplagen så du vet vad du ska säga till personalen på NON när du går tillbaka med varan..
Den du pratade med trodde nog du menade själva hårddisken, vilket kanske kan betraktas som förbrukningsvara, och lyssnade inte mer. Nu är det dock själva gränssnittet och fläktarna som är trasiga.

Skulle du kunna länka mig lite mer specifikt? Jag är ganska novis på lagar och paragrafer. Netonnet svarar så här
" Tack för ditt mail. Garanti är något som återförsäljaren frivilligt kan välja att lämna och vi lämnar 1 års garanti på datorprodukter vilket även gäller dessa hårddiskar. Vi kan ta in produkterna för en service/kontroll men de kostnader som uppkommer för undersökningen kommer att debiteras dig. Med vänlig hälsning. "

Jag var noga med att uttrycka mig både i telefon och i mail att det var kabinetten och inte själva disken. Men uppenbarligen faller dom under samma 1års gräns enligt netonnets kundservice.

Finns det någon fast skriven lag att garanti skall lämnas? Behöver ifrån tillverkaren eller en fast lag att hänvisa till. Tycker inte man skall behöva digga läget så att säga och laga allt själv. Tycker har man betalt för en produkt är det deras jobb att laga undertiden man bör ha garanti period.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Garanti är mycket riktigt ett frivilligt åtagande - Men Kosumentlagen är tvingande och kan inte inskränkas. Lagen ger dig rätt att reklamera varan i upp till tre år. Värdegräns för elektronik är på 1000 kr. Vill inte NON ta förnuftet till fånga får du vända dig till ARN.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Garanti är mycket riktigt ett frivilligt åtagande - Men Kosumentlagen är tvingande och kan inte inskränkas. Lagen ger dig rätt att reklamera varan i upp till tre år. Värdegräns för elektronik är på 1000 kr. Vill inte NON ta förnuftet till fånga får du vända dig till ARN.

Hur gäller det världet är över 1000kr totalt givetvis. Men det är tre stycken saker och dom kostar ju inte 1000kr styck?

Jag skall ringa netonnet på mondag igen. Kanske någon vaknar till liv då. Om inte skall jag nog fråga om dom har måndags sjukan.

Så man är altså berättigad till 3år garanti på usb kabinett utan att själv behöva betala något?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Svchost.exe:

Hur gäller det världet är över 1000kr totalt givetvis. Men det är tre stycken saker och dom kostar ju inte 1000kr styck?

Jag skall ringa netonnet på mondag igen. Kanske någon vaknar till liv då. Om inte skall jag nog fråga om dom har måndags sjukan.

Så man är altså berättigad till 3år garanti på usb kabinett utan att själv behöva betala något?

Nej det är stor skillnad på garanti och reklamationsrätt. Reklamationsrätten är 3 år på ursprungliga fel, tillverkningsfel. och efter dom första 6 månaderna är det upp till dig som konsument att bevisa att felet var ursprunligt. Vilket du i princip inte kan göra så länge det inte är ett känt fel och du har någon slags dokumentation på det, har väldigt mycket erfarenhet av den lagen när det gäller datordelar,

folk gillar att prata om den lagen "spela roll om garantin man har alltid 3 års reklamationsrätt" men den är värdelös och saknar nästan funktion..

Du måste nog tyvärr bita i det sura äpplet och köpa ett nytt, tror inte man får någon konsumenthjälp på varor under 1000kr ändå..

Permalänk
Antielefant

Varken ARN eller konsumentombudsmännen hjälper till med varor som har ett enskilt inköpspris under 1000 kr. Även om man rent juridiskt har reklamationsrätt på dem är bevisbördan också på kundens ansvar och näst intill omöjlig att använda.

I praktiken:
Reklamation: Kunden måste bevisa att det är ett ursprungs/fabrikationsfel.
Garanti: Butik/tillverkare måste bevisa att skadan INTE är ett ursprungs/fabrikationsfel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av netonnets kundservice är att de gärna hittar på lite vad som helst för att få kunden att tro att garantin har gått ut. Senast jag var där var jag tvungen att fråga efter butikschefen bara för att få framföra min sak. Det värsta är att de vet att jag har rätt men spelar och ljuger mig rätt upp i ansiktet, allt för att få mig att bita i det sura äpplet och åka hem. Jag frågar mig vad som är billigast, att låta personal och butikschef argumentera med mig i en halvtimme eller att bara erkänna att jag har rätt och acceptera min reklamation?

Just nu sitter jag, precis som då, med en hårddisk som gått sönder efter bara ~50 timmars användning. Med tanke på tidigare bemötande är jag mycket skeptisk till att kontakta Netonnet.

Till trådskaparen: jag tycker att du ska stå på dig och vänligt men bestämt nämna att du har tre års reklamationsrätt enligt KKL. Att samtliga tre kabinett är defekta borde tala för bristande kvalitet i varan. Exakt hur det fungerar med ARN vet jag inte, men klart verkar stå att det i alla fall finns ett köp á 2247 kr (vilket ju överstiger den tidigare nämnda tusenkronorsgränsen).

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Det e ju inte den totala priset för alla 3 utan styckpris som gäller för 1000:- Sen som någon annan sa så efter 6 månader e det kunden som ska bevisa att det är ett ursprungs fel och inte ett själv skapande fel.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Moderator
Moderator

En inte irrelevant fråga i sammanhanget är om inte Netonnet har direktbytesavtal på kabinetten ifråga, alltså att de skall bytas ut mot nya och skrotas istället för att skickas på service. Tämligen vanligt med varor i den här prisklassen då det helt enkelt är billigare att tillverka nya än att reparera.
Du kan tveklöst kräva din rätt att reklamera, men risken är givetvis att du blir debiterad omkostnaderna om du inte kan styrka ursprungsfel eller om ett direktbytesavtal inte finns.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av -d-himself-:

Reklamationsrätten är 3 år på ursprungliga fel, tillverkningsfel. och efter dom första 6 månaderna är det upp till dig som konsument att bevisa att felet var ursprunligt. Vilket du i princip inte kan göra så länge det inte är ett känt fel och du har någon slags dokumentation på det, har väldigt mycket erfarenhet av den lagen när det gäller datordelar...

Jag vet inte vad som ligger bakom ditt uttalande. Är du säljare som vill hålla konsumenterna okunniga om deras rättigheter, eller är du en konsument som blivit så vilseledd till den grad att du sväljer allt med hull och hår för att bevara någon självkänsla? Hur som ger jag inte mycket för dina erfarenheter. Jag har flera framgångsrika exempel där jag utnyttjat min reklamationsrätt vilket bevisar att lagen fungerar.

Säljare vill gärna få oss att tro att kraven på "bevis" är högre än vad det i själva verket är. Inte så konstigt, en säljare vill sälja - inte hantera en massa reklmationsärenden som inte inbringar någon inkomst. Vi har nämlligen fri bevisbörda enligt lag vilket innebär att krav på kända fel och dokumentation man inte har tillgång till är felaktigt antagande från din sida.

För att använda min senaste erfarenhet som exempel. Jag har en sub-bas som går sönder efter 2½ år. Mitt "bevis" (se ovan ang. fri bevisbörda) är att jag muntligen intygar att jag inte använt basen på något annat sätt än det som föreskrivs samt att inga yttre tecken på åverkan finns. Min motpart i det här fallet var OnOff (R.I.P), som anses som en starkare part, måste nu bevisa att JAG hade fel. Vilket man inte kunde och jag fick basen reparerad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte en Lacie 1tb disk på NON med 2 års garanti, fick samma skit slängt i ansiktet efter 1 år och 4 månader. Tappade lätt fattning i kundtjänsten varpå han googlade upp disken på Lacies hemsida och såg att Lacie mycket riktigt gav 2 års garanti. Då varan inte fanns kvar för försäljning fick jag 2st 1tb HP externa diskar. Mellanskillnaden på Laciens originalpris samt de två diskarna nuvarande pris var 230kr eller något sådant och de betalade NON för missförståndet.

Mycket bra skött av NON när det väl kom till kritan men det krävdes att man stod på sig lite.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Köpte en Lacie 1tb disk på NON med 2 års garanti, fick samma skit slängt i ansiktet efter 1 år och 4 månader. Tappade lätt fattning i kundtjänsten varpå han googlade upp disken på Lacies hemsida och såg att Lacie mycket riktigt gav 2 års garanti. Då varan inte fanns kvar för försäljning fick jag 2st 1tb HP externa diskar. Mellanskillnaden på Laciens originalpris samt de två diskarna nuvarande pris var 230kr eller något sådant och de betalade NON för missförståndet.

Mycket bra skött av NON när det väl kom till kritan men det krävdes att man stod på sig lite.

Bara för att tillverkaren lämnar 2års garanti innebär inte det per automatik att också säljaren gör det.
Säljaren behöver egentligen inte lämna någon garanti alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Bara för att tillverkaren lämnar 2års garanti innebär inte det per automatik att också säljaren gör det.

Vilken seriös säljare tar inte hand om garantiärenden åt kunden?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja NetonNet lämnar samma garanti som tillverkaren, men när NetonNets garanti har gått ut så skickar dom tillbaks varan till tillverkaren istället, fördelen med det är att du slipper betala frakten.
Fick det nyligen gjort med ett nätagg från Corsair (och dom håller till i Nederländerna så det är ingen rolig fraktkostnad dit, skulle ha kostat 1200kr)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag vet inte vad som ligger bakom ditt uttalande. Är du säljare som vill hålla konsumenterna okunniga om deras rättigheter, eller är du en konsument som blivit så vilseledd till den grad att du sväljer allt med hull och hår för att bevara någon självkänsla? Hur som ger jag inte mycket för dina erfarenheter. Jag har flera framgångsrika exempel där jag utnyttjat min reklamationsrätt vilket bevisar att lagen fungerar.

Grattis, du har haft tur med en snäll butik. Du har inte den rätten i lag däremot, utan ovanstående talare har juridiskt helt rätt.

Skrivet av mini-ryttge:

Vilken seriös säljare tar inte hand om garantiärenden åt kunden?

Rätt många, speciellt efter första sex månaderna gått.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Grattis, du har haft tur med en snäll butik. Du har inte den rätten i lag däremot, utan ovanstående talare har juridiskt helt rätt.

Tur med en butik? City Stormarknad, Klockmäster, OnOff, Expert, MediaMarkt, Komplett, Elgiganten... och några fler småskruttar. Vet inte vilken "ovanstående talare" du syftar på och i viket avseende jag har fel, men jag har agerat efter de råd jag fått av ARN för över 15 år sedan vilket ska vara helt i linje med svensk lag - och inte då som några lekmän tolkar den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

när jag pluggade handelsrätt (nårra år sen) var det 1år garanti och under den tiden var det butiken som har bevis bördan och under reklamationstiden var det konsumenten som hade bevis bördan. Men som kund har man även en undersökningsplikt när jag köper en vara.

Jag har utnyttjat reklmationsrätten 2 gånger. 1 gång Siba för en tv som plötligt fick ett tecken i hörnet som inte gick bort (2 år), en gång på kjell och co på ett 56k modem ( ja 100 år sen) som gav mig 300 i ping när alla andra med samma modem hade 100-140 (quake).

sen misslyckades jag på JMEab under garantitiden på ett moderkort då de påstod det var handhavande fel.
idiot ställe. kommer aldrig handla där igen. kommer aldrig rekommendera ngn handla handla där häller.

edit :stavfel hmm finns säkert fler.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tur med en butik? City Stormarknad, Klockmäster, OnOff, Expert, MediaMarkt, Komplett, Elgiganten... och några fler småskruttar. Vet inte vilken "ovanstående talare" du syftar på och i viket avseende jag har fel, men jag har agerat efter de råd jag fått av ARN för över 15 år sedan vilket ska vara helt i linje med svensk lag - och inte då som några lekmän tolkar den.

Fick du det rådet för femton år sedan är jag imponerad - ARN bildades nämligen i och med Lag 2004:1034 - alltså för ungefär sju år sedan. Sedan har svensk konsumentköplag uppdaterats ett antal gånger sedan 1996, exempelvis med det tredje årets reklamationsrätt.

Läs Konsumentköplagen. Efter de första sex månaderna ligger bevisbördan i reklamationsrätten på kunden. Butikerna får dock inte neka reklamationsretur så länge varan lämnas in under de tre åren, men säger de "handhavandefel" efter sex månader gått är det inte upp till dem att bevisa att det faktiskt ÄR handhavandefel, det är upp till DIG att bevisa att det INTE är det.

Omvänd bevisbörda existerar mig veterligen bara på ett ställe och det i reklamationsrätten, men där finns den faktiskt. Att bevisa att ett fel är ursprungligt efter sex månader är väldigt svårt, och det är därför reklamationsrätten räknas som ett mycket svagare konsumentskydd än garanti.

Under garanti är det nämligen upp till säljare/tillverkare att bevisa att ett fel inte är ursprungligt, vilket också är rätt svårt om det inte finns direkt synliga skador på produkten. Garanti är dock frivilligt att utfärda och kan också vara strikt begränsade till vilka fel den täcker, men när den väl är utfärdad måste den hållas enligt Avtalslagen.

Sen är det i princip så att de flesta stora kedjor ser med blida ögon på reklamationer ändå då krånglet kostar mer pengar än reparationen, särskilt då de ofta har betydligt längre garantier bakom sig än det enda år de visar på. Mobiltillverkarna har vad jag vet generellt två års garanti på sina mobiler, men det står bara 1 år på ett kvitto från Elgiganten oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

...det är upp till DIG att bevisa att det INTE är det...

Har inte sagt annat heller. Vad jag vänder mig mot är den allmänt felaktiga uppfattningen om själva kraven bevisbördan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Fick du det rådet för femton år sedan är jag imponerad - ARN bildades nämligen i och med Lag 2004:1034 - alltså för ungefär sju år sedan. Sedan har svensk konsumentköplag uppdaterats ett antal gånger sedan 1996, exempelvis med det tredje årets reklamationsrätt.

Stämmer inte, ARN har funnits mycket längre än så. Bara för att ta ett exempel så har du ett fall från 1992 här: https://lagen.nu/arn/1992-0944

Permalänk
Medlem

ICY box lämnar ett års garanti, netonet lämnar följande: "Vi ger dig 2 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. För datorprodukter samt bärbart ljud gäller 1 års garanti"

Du kan reklamera enligt KKL. Det är dock du som måste kunna påvisa att felet är ett s.k inbyggt fel. Borde inte vara så svårt om enheten är oanvänd men lite knepigare med de andra diskarna.

Både KO och ARN är rådgivande, och kan inte tvinga ett företag att följa deras råd. Det är inte ovanligt att företag har blivit fällda både en och flera gånger i ARN och helt enkelt skiter i det. Och då pratar jag inte om småföretag heller.

Jag har en ICY box stående om du behöver en. Utbytt fläkt. Kan tänka mig att byta mot de du har med trasiga fläktar om du vill?

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Säljare vill gärna få oss att tro att kraven på "bevis" är högre än vad det i själva verket är. Inte så konstigt, en säljare vill sälja - inte hantera en massa reklmationsärenden som inte inbringar någon inkomst. Vi har nämlligen fri bevisbörda enligt lag vilket innebär att krav på kända fel och dokumentation man inte har tillgång till är felaktigt antagande från din sida.

För att använda min senaste erfarenhet som exempel. Jag har en sub-bas som går sönder efter 2½ år. Mitt "bevis" (se ovan ang. fri bevisbörda) är att jag muntligen intygar att jag inte använt basen på något annat sätt än det som föreskrivs samt att inga yttre tecken på åverkan finns. Min motpart i det här fallet var OnOff (R.I.P), som anses som en starkare part, måste nu bevisa att JAG hade fel. Vilket man inte kunde och jag fick basen reparerad.

Förmodar att du med "fri bevisbörda" menar "fri bevisprövning" vilket helt enkelt innebär att vad som helst som styrker din tes också kan användas som bevis.

Låt mig gissa, din sub hamnade aldrig hos ARN? OnOff var snälla (troligen en snäll leverantör) och tog felet på reklamationsrätten. Hade de trilskats och du tagit ärendet till ARN har jag mycket svårt att tro att de dömt till din fördel om ditt enda bevis var ditt eget påstående att du inte använt subben felaktigt. Har läst många ARN-fall och vanligen räcker det (efter 6 mån alt den garantitid som butiken gett) med att producenten gör sannolikt att felet kunnat uppstå genom yttre påverkan, ex spelat för högt på stereon, strömspikar i elnätet, åska mm.

Ta kompressorn i en kyl, Electrolux med deras märken är idag (mig veterligen) den enda leverantören som löser det under reklamationstiden (vanligen år två och tre). Andra vitvaruleverantörer hänvisar till att en kompressor kan gå sönder av överanströngning (ex kyldörr glömd på glänt över en helg när man varit bortrest), åska, bristfällig ventilation mm och ARN ger dem rätt.

Lite OT men det kanske kan klargöra lite saker.

Edit:
ARN om bevisning.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;11208470'][...]

Nej, ARN blev inte inblandade i det här fallet. Jag klarar mig själv numera. Resten är spekulationer från din sida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, ARN blev inte inblandade i det här fallet. Jag klarar mig själv numera. Resten är spekulationer från din sida.

Spekulationer? Jag försökte bara påvisa att det du skriver om bevis inte stämmer. Att du påstår att subben inte använts på något felaktigt sätt är inget bevis som OnOff/subbens tillverkare måste överbevisa utan under år två och tre, då det normalt "bara" är reklamationsrätt, är det konsumenten som ska påvisa att felet är ursprungligt.
I ditt fall var det säkerligen ett fel som bedömdes som ursprungligt men inte pga att du "bevisade" det genom att säga att du inte använt subben på felaktigt sätt utan pga att subbens tillverkare anlitat en kompetent servicefirma och kanske dessutom (nu spekulerar jag lite) har policyn att hellre fria än fälla år två och tre.

Tillägg:
Om du har en annan åsikt angående fri bevisprövning/"fri bevisbörda" får du gärna länka till någon sida som stöder din tes och inte bara påstå att jag spekulerar.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;11209107']Spekulationer? [...]

"OnOff var snälla (troligen en snäll leverantör) och tog felet på reklamationsrätten" = Spekulationer. F.ö. orkar jag inte engagera mig ytterligare helt enkelt när diskussionerna hamnar på en semantisk nivå vilket jag tycker det gör när man inte förstår innerbörden av mina tidigare inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

F.ö. orkar jag inte engagera mig ytterligare helt enkelt när diskussionerna hamnar på en semantisk nivå vilket jag tycker det gör när man inte förstår innerbörden av mina tidigare inlägg.

Då lägger vi väl ner det här då... Ville mest påpeka att din syn på bevisning och reklamationsrätt inte var helt korrekt och tillföra lite information kring reklamationsrätten för andra läsare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;11209176']Då lägger vi väl ner det här då... Ville mest påpeka att din syn på bevisning och reklamationsrätt inte var helt korrekt och tillföra lite information kring reklamationsrätten för andra läsare.

Då får du tro det. Jag överlåter till andra att själva bilda sig en uppfattning.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Läs Konsumentköplagen. Efter de första sex månaderna ligger bevisbördan i reklamationsrätten på kunden. Butikerna får dock inte neka reklamationsretur så länge varan lämnas in under de tre åren, men säger de "handhavandefel" efter sex månader gått är det inte upp till dem att bevisa att det faktiskt ÄR handhavandefel, det är upp till DIG att bevisa att det INTE är det.
.

Det är svårt att läsa en lagtext och därefter dra slutsatser om hur den tolkas av tingsrätten. Tingsrätten ser dels på saker som jurister, dsv "bevisbördan" ställs i relation till i detta fall kundens undersökningsplikt. Vad är det, kan man undra? Jo, ställs det krav att kunden innan köpet skulle låta besiktiga produkten för att efter köpet kunna åberopa KKL? Nej. Därmed har kunden inte heller bevisbördan, även om lagtexten antyder annat. Dock är normalt förnuft relevant Tingsrätten ser även på de direktiv och förslag som är orsaken till att lagen tillkom, och där står att produkter skall hålla för normalt bruk i 3 år.

6 månadersregeln tillkom nyligen för att stärka lagen de första 6 månaderna (läs ex. begagnade varor), inte för att radera ut den därefter. Att över huvud taget åberopa denna paragraf i ett fall där produkten är 2,5 år gammal är ju snett. Den saknar relevans pga tidsaspekten, och det bör ju säljare vara tacksamma för.