Tre skärmar med ASUSTek M4A78LT-M-LE + ett/två? grafikkort

Permalänk
Medlem

Tre skärmar med ASUSTek M4A78LT-M-LE + ett/två? grafikkort

Jag har ett moderkort för närvarande utan extra grafiikkort (se spec. nedan), och vill köra med tre skärmar (olika desktops på alla). Jag har försökt läsa mig till en bra lösning men virrar bort mig bland alla förslag och diskussioner. Jag tänker inte spela spel utan bara ha till vanligt desktopjobb typ Firefox, mail osv. så jag är nöjd om jag får det och funka med 3 D-Sub eller 2 D-sub + 1 DVI, eller nåt sånt.

Några frågor:

1) Om jag köper ett grafikkort, AMD eller Nvidia, leder det till att moderkortets inbyggda portar inte längre funkar?

2) Om "nej" på (1), räcker det med ett billigt PCI-ext kort (typ Ndivia)?

3) Om "ja" på (1), kan jag köpa ett billigt AMD som har tre skärmutgångar och få det och funka med Eyefinity, även om det i spec:en står att kortet inte stödjer mer än 2 skärmar?

4) Behöver jag en DisplayPort-konverter också? eller funkar dessa bara med vissa skärmar?

5) om jag vill prova en USB-lösning vilken är den vettigaste? räcker det med en adapter?

Full spec:
moderkort: ASUSTek M4A78LT-M-LE
os: windows 7, 64 bit.
skärm1 benq g222hdl (inkopplat på DVI-D, finns även D-sub)
skärm2: AOC e2241vwa (inkopplad på D-SUB, finns dvi-d)
skärm3 LG flatron L1915S (ej inkopplad, finns D-SUB)

Just nu funkar datorn finemang med skärm 1+2 (använder alltså båda portarna på moderkortet).

Tacksam för svar!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som föregående, USB grafikkort är nog det lättaste.

Permalänk
Rekordmedlem

Stoppa i vilket billigt normalt grafikkort som helst med stöd för 2 skärmar, kör kör en skärm på moderkortet, o 2 på grafikkortet, att pilla med eyefinity eller usb eller (ännu värre) pci är tokigt.
Win stödjer 8 grafikkort, du kan kombinera hur som helst så länge det inte handlar om att du ska spela utan bara ska ha 2d grafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Stoppa i vilket billigt normalt grafikkort som helst med stöd för 2 skärmar, kör kör en skärm på moderkortet, o 2 på grafikkortet, att pilla med eyefinity eller usb eller (ännu värre) pci är tokigt.
Win stödjer 8 grafikkort, du kan kombinera hur som helst så länge det inte handlar om att du ska spela utan bara ska ha 2d grafik.

Hans moderkort/bios måste väl stödja att slå på det integrerade grafikkortet när man stoppat i ett extern grafikkort? Men om den gör det så är det ju ett väldigt bra alternativ.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Har inte någonsin sett ett moderkort som du måste välja internt eller externt, och inte kan köra båda, de klarar troligen upp till 8 kort eftersom det stödet kom i win 98 så har det varit med ett tag nu och ett moderkort som kom före win 98tiden är det nog inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Droih:

Hans moderkort/bios måste väl stödja att slå på det integrerade grafikkortet när man stoppat i ett extern grafikkort? Men om den gör det så är det ju ett väldigt bra alternativ.

I bios kan jag välja vilken av nedanstående som ska vara "primary display adapter", men det framgår inte klart om det innebär att de övriga alternativen fungerar som secondary, eller om dom stängs av helt.

* GFX0: video controller in a PCI-E x16 slot
* GPP: video controller in a PCI-E x1 slot
* IGFX: onboard (built into the motherboard) video controller
* PCI: video controller in a PCI slot

Permalänk
Medlem

Slutlig lösning: Deltaco USB

Hej
Jag tänkte bara meddela att jag äntligen fick det att funka med en Deltaco USB-DVI adapter.

före:

skärm1 benq g222hdl (inkopplat på DVI-D, finns även D-sub)
skärm2: AOC e2241vwa (inkopplad på D-SUB, finns dvi-d)
skärm3 LG flatron L1915S (ej inkopplad, finns D-SUB)

efter:
som ovan fast
skärm3 LG flatron L1915S kopplad via USB-DVI (+VGA-konverter)

Funkar finemang, var bara att koppla ihop grejorna och så installera drivrutinen som följer med på cd-skivan! Jag märker då ingen fördröjning i hur skärmen beter sig men då gör jag ju inge avancerade grejor utan har skärm 3 bara för webbläsning o.dyl.

Tack för tipset!