Kan inte installera Ubuntu, får bara svart skärm med blinkade streck

Permalänk
Medlem

Kan inte installera Ubuntu, får bara svart skärm med blinkade streck

Fick min farsans (fruktansvärt) gamla laptop idag och tänkte försöka att få lite erfarenhet av Linux. Men problemet är att jag inte kan installera det. Prövade Knoppix, men det var inte grafiskt och jag vill helst börja med Ubuntu. Så jag laddade ned det, skapade en bootable USB, funkade på min stationära, men laptopen vill inte boota från den. Har formaterat hårddisken och allt men efter bios loggan kommit upp, får jag bara en svart skärm med ett blinkade streck (ni vet så som det ser ut när man ska skriva något).

Jahopp, tänkte jag, kanske inte en sådan här gammal burk kan boota från USB? Brände en skiva men det blev samma resultat.

Just nu installerar jag win XP, för att senare sätta i skivan och iförsöka mig på att installera det från skrivbordet på XP, återkommer sen om hur det gick. Har någon här något tips på vad man kan göra annars?

Permalänk
Medlem

Hur skapar du stickan?

Permalänk
Medlem

Låter inte som om bootloadern laddas så kolla boot prority i BIOS. Men då du fick in knoppix borde det ju igentligen inte vara det felet. Så nästa tanke borde ju vara att det är det grafiska som krånglar så prova att boota med xforceversa. Och när du ändå är på det så prova att boota med acpi=off noapic också, det kan krångla för en del men då brukar man få lite felmeddelanden ialf, men för säkerhets skull kan du kolla det.

EDIT:
OJ! Läste helt fel, trodde det var installationen som inte fungerade.. ops! Så kolla boot priority i BIOS och att skivan är skapad enligt konstens alla regler

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Hur skapar du stickan? Testa unetbootin om du kör Windows.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Om du trycker på en knapp just efter bios så kommer du till en meny där man kan testa en massa felsäkra lägen eller hur man nu ska säga det. Men om du inte ens kommer till den rutan är det svårt, annars kan du testa alternate installer cd. Det är för äldre datorer med lite ram minne, vanliga installationen kräver minst 256mb men det kan vara för lite också om det är andra saker som nallar ram minne.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.