Swedx Reklamation

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Och hur underbart vore inte det?
Att det säljs så mycket skit som det gör är fan en skam för samhället.
Kan du inte stå för att det du säljer håller, låt bli att sälja skiten!

Jag ser inget problem i att tillåta exempelvis billiga bordsradioapparater för 30 spänn som inte håller så länge. Eller en häftapparat för 10 spänn. Why not? Använder man några få klamrar om året så behöver man förmodligen inte lägga ner flera hundra på en röd swingliner. Det är svårt att utlova hållbarhet i 3 år på en pryl som kostar några få kronor. Köp en bättre om du tänkt använda den ofta.
Att kunden måste tänka så långt att en pryl som är ytterst billig också kanske håller lite sämre har jag inget heller emot. Dessutom finns det ju garantier från tillverkaren som man kan ha som vägvisare om man vill ha en produkt som kan ersättas även efter lång tid. Det är inte direkt så att konsumenter står helt utan skydd idag om man nu vill ha kvalité.
Själv undviker jag dessa prylar, både för miljöns skull och för att det är trist med saker som går sönder stup i kvarten, men valet anser jag bör vara fritt.

Fast det du är efter kanske snarare är en modifiering av rådande lagstiftning där olika produktkategorier delas in i olika grupper med olika "förväntad hållbarhet"? Skulle bli en väldans massa byråkrati (vem betalar?) gällande vilken produkt som skall tillhöra vilken grupp, men det är väl genomförbart.

Sedan håller jag med om att det säljs på tok för mycket billigt skräp. Problematiken ligger dock inte i lagstiftning eller ens i utbud utan i konsumenternas egna värderingar. Köper man billigaste möjliga så har man här gjort ett val i att spara pengar och även främja sämre kvalité. Det "går" att komma åt med lagar som förhindrar folk att köpa produkter de vill ha, men jag tror inte på idén med att lagstifta bort detta. Både för att lagstiftning går ut över folk som behöver saker mer sällan (som häftapparatexemplet) och för att den ändrade lagstiftningen troligen inte kommer att ändra konsumenters inställning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om jag köper en vara så förväntar jag mig att den har någon form av minimumkvalitet.
Det tycker jag borde vara ett krav.

Om jag köper en häftapparat för att använda 3ggr om året så förväntar jag mig att jag ska kunna göra det i några år utan att den går sönder typ 3e gången jag använder den.

Om man inte kan garantera att det håller den minimi-kvaliteten borde det märkas med stora tydliga skyltar.
För det finns massor med "billigt skräp" som ändå faktiskt håller.
Hur ska jag som konsument veta vilket som är vilket?
Jo, genom att den som säljer varan står för kvaliteten.
De som säljer billigt skräp som går sönder går i konkurs och dom som säljer billigt skräp som duger klarar sig.

Samma regler gällande reklamationer ska alltså gälla vare sig det är billigt skräp eller inte.
Det förväntar jag mig som konsument.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Om jag köper en vara så förväntar jag mig att den har någon form av minimumkvalitet.
Det tycker jag borde vara ett krav.

Om jag köper en häftapparat för att använda 3ggr om året så förväntar jag mig att jag ska kunna göra det i några år utan att den går sönder typ 3e gången jag använder den.

Om man inte kan garantera att det håller den minimi-kvaliteten borde det märkas med stora tydliga skyltar.
För det finns massor med "billigt skräp" som ändå faktiskt håller.
Hur ska jag som konsument veta vilket som är vilket?
Jo, genom att den som säljer varan står för kvaliteten.
De som säljer billigt skräp som går sönder går i konkurs och dom som säljer billigt skräp som duger klarar sig.

Samma regler gällande reklamationer ska alltså gälla vare sig det är billigt skräp eller inte.
Det förväntar jag mig som konsument.

Ja men det går ju inte att se om man använt den billiga häftapparaten några gånger om året i 3 år, eller några gånger i veckan i 3 år. Den garanti du vill ha är helt enkelt omöjlig för det går inte att kontrollera exakt hur mycket varje pryl används. Om häftapparaten för 10 spänn håller i över 2 år när den används nästan dagligen så är väl detta inte för dåligt? Den var bara byggd för att spontananvändas och används den så så håller den säkerligen 10 år.
Annars måste allt byggas med industristandard för att garantera 3 års brukbart skick oavsett nyttjandemängd. Och det är ju bara ett tokigt argument.

För övrigt är det väl ganska sällsynt att man idag inte kan lämna tillbaka en pryl som går sönder vid tredje användningstillfället, eller?

Vuxna människor får ta lite ansvar själva när de väljer att köpa billigare prylar. Häri ligger en stor del av problemet idag. Ingen vill ta ansvar för sina egna handlingar. Som konsument vill man bara ha och ha. Inte tänka själv. Gäller inom alla områden i samhället. Det är ju ett helt fritt val att handla på exempelvis biltema som har billiga och ibland undermåliga produkter. Det vet du som konsument om. Ta lite eget ansvar här. Det finns redan mängder med bra utsorteringsmekanismer i samhället. De butiker som är för dåliga i service mot kund kommer konkurreras ut. Så är det ju redan. Ett fritt val innebär att man faktiskt också måste göra val och det kräver en gnutta eget ansvar.

Samma regler gällande reklamationer gäller faktiskt vare sig det är billigt skräp eller inte. Det finns en lagstiftning för allt detta och den är väl inte så skiftande, eller? Är det kanske garantin som borde lagstiftas på 3 år också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Samma regler gällande reklamationer gäller faktiskt vare sig det är billigt skräp eller inte. Det finns en lagstiftning för allt detta och den är väl inte så skiftande, eller?

Du verkar glömma vart diskussionen började.

Skrivet av Söderbäck:

Om reklamationsrätten täcker all spontandöd av prylar så skulle troligen ingen våga sälja dessa riktigt billiga teknikprylar.

Varpå jag påstod att det är självklart att reklamationsrätten ska täcka all spontandöd.
Något du sedan sade emot.

Och där står jag kvar, reklamationsrätt ska täcka all spontandöd, oavsett pris på inköpt produkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Du verkar glömma vart diskussionen började.

Varpå jag påstod att det är självklart att reklamationsrätten ska täcka all spontandöd.
Något du sedan sade emot.

Och där står jag kvar, reklamationsrätt ska täcka all spontandöd, oavsett pris på inköpt produkt.

Näj. Jag svarade på denna mening:
"Samma regler gällande reklamationer ska alltså gälla vare sig det är billigt skräp eller inte."

Och det gör den ju. Därmed inte sagt att reklamationsrätten bör täcka mer än den gör idag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Begreppen "tillverkningsfel" och "utslitning" blandas ihop i tråden. De är inte samma sak. Dock så går det inte hitta en klockren avgränsande definition som gäller för alla produkter. Det är svårt att jämföra häftapparater/joggingskor/TV-apparater.

Efter ett år ligger ansvaret på köparen att bevisa att felet är ursprungligt. För teknik så är standarden att om felet uppstått _inuti_ produkten utan möjlighet till direkt påverkan (komponenter, etc) så räknas det vanligen som ursprungligt. ARN skulle troligen upphålla denna definition. Sedan är ju olika butikskedjor mer eller mindre välvilliga att gå med på praxis, beroende på affärsmodell.

Källa: http://www.elektronikbranschen.se/organisation/konsumentbesta...

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phz:

Begreppen "tillverkningsfel" och "utslitning" blandas ihop i tråden. De är inte samma sak. Dock så går det inte hitta en klockren avgränsande definition som gäller för alla produkter. Det är svårt att jämföra häftapparater/joggingskor/TV-apparater.

Nja. Det var väl inte direkt en jämförelse mellan häftapparater och joggingskor jag ville åt. Det jag menade var att om reklamationsrätten är lika gällande alla produkter och man ändrar denna rätt för att passa en produkttyp (exempelvis för TVapparater) bättre så kommer troligen denna rätt att passa andra produkter mindre. Jag tog även upp alternativet här med att dela upp rätten anpassad för olika produktsegment.

Skrivet av phz:

Efter ett år ligger ansvaret på köparen att bevisa att felet är ursprungligt. För teknik så är standarden att om felet uppstått _inuti_ produkten utan möjlighet till direkt påverkan (komponenter, etc) så räknas det vanligen som ursprungligt. ARN skulle troligen upphålla denna definition. Sedan är ju olika butikskedjor mer eller mindre välvilliga att gå med på praxis, beroende på affärsmodell.

Källa: http://www.elektronikbranschen.se/organisation/konsumentbesta...

Mycket mycket bra förtydligande. Tackar vi för.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tweak:

Om garantin är slut är det väl upp till kunden att bevisa felet? Hur kan TS bevisa att felet är ett fabrikationsfel?

Kunden behöver inte bevisa något om det handlar om saker kunden inte förstår eller kan se. Exempelvis innanmätet i en TV. Då är det helt upp till säljaren att bevisa att felet uppstått pga felaktigt handhavande av produkten. Kanske verkstaden menar att de kan konstatera att TV:n är trasig pga misskötsel? I så fall kan försäkringsbolaget vara rätt motpart istället.

Det finns såklart en massa svåra tolkningsfall där kunden borde ha fattat någonting, därför finns 6 månadersregeln som en förstärkning av lagen det första halvåret. Tänk köp av en begagnad bil, vilken mardröm annars att diskutera om felet var ursprungligt eller inte. Var stötdämparna slut innan köpet eller efter köpet? Vem bedömer vad som är slut och inte? Nu får kunden ett relevant skydd i 6 månader i alla fall.
Vid köp av en ny TV är inte 6 månadesregeln lika intressant, det mesta är ju elektronik som konsumenter fattar noll av, både innan köp och efter köp. Lite tungt att i en lågmarginalbranch sitta med ansvaret som ÅF, men sånt är livet. Lättare för exempelvis klädbranschen där marginalerna är höga, det är ju bara att ge kunden ett n ytt plagg om en söm gått sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Lite tungt att i en lågmarginalbranch sitta med ansvaret som ÅF, men sånt är livet. Lättare för exempelvis klädbranschen där marginalerna är höga, det är ju bara att ge kunden ett n ytt plagg om en söm gått sönder.

Oftast inte alls så tungt vad jag förstått...

Alla ÅF skickar ju reklamerade trasiga produkter till sina leverantörer som står för kostnaderna så fort felet är bekräftat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Oftast inte alls så tungt vad jag förstått...

Alla ÅF skickar ju reklamerade trasiga produkter till sina leverantörer som står för kostnaderna så fort felet är bekräftat.

Om leverantörerna gör det så är det bra förstås. Men gör de det? Det kan ju vara så att leverantören håller inte med om felet, men butiken måste ändå bekosta reparationen. Har ex. Asus 3 års garanti gentemot sina ÅF på deras bärbara datorer, jag förmodar att en sådan produkt förväntas leva i 3 år? Jag kan inte datorbranschen, men i en annan bransch där jag har viss insikt täcker inte grossisterna/fabrikerna fel på produkter i nivå med vad butikerna måste hjälpa kunderna. Iofs förhandlas det alltid om saker inför nästa beställning, alla vill ju göra affärer även efter en leverans som inte var hundra procent i kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grantopp:

Kan man förvänta sig att några joggingskor håller i 3 år? Nej, det är en förbrukningsprodukt, dom flesta skulle inte tycka det.

Kan man förvänta sig att en TV håller i 3 år? Ja.. de flesta tycker nog så. Majoritetsargument i all felaktighet så har man ändå olika förväntningar på hur länge olika produkter ska hålla. Sunt förnuft indikerar att en TV borde hålla i 3 år.

Hela poängen med reklmationsrätt är ju att företag inte ska kunna sälja riktiga skräpprodukter med undermåliga komponenter för att sedan frånsäga sig allt ansvar. Skräpprodukter likt en TV som går sönder inom 3 år.

Min Samsung plattTV, 40", full HD, är snart 7(?) år gammal och funkar fortf lika bra som när den var ny. Tycker inte TV ska ingå i och vara en förbrukningsvara på samma sätt som kläder/skor eftersom dessa har ett fysiskt slitage.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Att dra upp en 2 år gammal tråd när det finns nya känns ju inte heller bra...

Som svar på din kommentar är ju att det är sämre kvalitet på elektronik idag än för 7-10 år sedan.
Idag optimeras allt i komponentväg till att vara så billigt som möjligt för att folk är så prisfokuserade istället för kvalitet.
Resultatet är att prylarna håller sämre vilket i sig inte är ett reklamationfel utan att de är tillverkade billigare.
Sen finns de ju som tycker att de ska hålla si och så många år får ju hålla det för sig själv, faktum kvarstår ju att de inte håller lika länge som förut pga. att de tillverkas av minimalt med material och där det var metall förut är idag bara plast.
Förr i tiden överdimensionerade man nästan allt i eletronikväg vilket ledde till att de hade bra kvalitet och kostade också flera gånger mer än idag när de är massproducerade med datorberäknad absolut minimala kopparbanor, minimala kontakter, minimala kablar och budgetkondingar etc. allt för att spara ören och kronor överallt.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosh of Vorlon:

Att dra upp en 2 år gammal tråd när det finns nya känns ju inte heller bra...

Som svar på din kommentar är ju att det är sämre kvalitet på elektronik idag än för 7-10 år sedan.
Idag optimeras allt i komponentväg till att vara så billigt som möjligt för att folk är så prisfokuserade istället för kvalitet.
Resultatet är att prylarna håller sämre vilket i sig inte är ett reklamationfel utan att de är tillverkade billigare.
Sen finns de ju som tycker att de ska hålla si och så många år får ju hålla det för sig själv, faktum kvarstår ju att de inte håller lika länge som förut pga. att de tillverkas av minimalt med material och där det var metall förut är idag bara plast.
Förr i tiden överdimensionerade man nästan allt i eletronikväg vilket ledde till att de hade bra kvalitet och kostade också flera gånger mer än idag när de är massproducerade med datorberäknad absolut minimala kopparbanor, minimala kontakter, minimala kablar och budgetkondingar etc. allt för att spara ören och kronor överallt.

Haha, såg inte de, hur fan kom jag till en sån gammal tråd? Måste klickat på någons länk från ett annat forum.

Absolut, det är jag väl medveten om, men känner mig jäkligt nöjd med den ändå. Trodde den skulle säcka ihop för länge sen faktiskt, eftersom kondingar är lite av en "färskvara" men kan skilja i livslängd pga varierande kvalité. ^^ Aldrig ens behövt lagat teven och den lilla fläkten i den går fortf fint och tyst, samt teven ger kanonbild.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Sicken gammal tråd...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb