Permalänk
Medlem

Sänka cpu fläkthastigheten?

Tjenare, har precis byggt ihop och fått igång min nya dator. Det enda jag stör mig på hittils är att cpu fläkten låter som ett jetplan.

Därför tänkte jag sänka fläkthastigheten, har fixat speedfan och tänkte använda mig av det. Dock så förstår jag nada av programmet och egentligen hela området. Vet tex. inte vilken av temperaturerna som representerar cpun. Jag gör det enkelt och lägger upp en print på mina värden i speedfan så får ni titta själva. Tycker tex. det är lite konstigt att inte min dator står i lågor med tanke på att ena hårddisken tydligen ska vara 128 grader.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e...1_Speedfan.png

När jag tittat på cpu temp i bios så står det att den ska vara 44grader, men i speedfan är det ingenting som visar runt 40.

Jag förstår sen inte vilka Fan1 fan 2 osv är. Har 3 chassifläktar och 1 cpu fläkt, en vild gissning är att fan 2 är typ alla chassifläktar och fan 1 cpun?

Hursomhelst så är ju min plan att sänka fläkthastigheten, Isf hur mycket vågar jag sänka den? Eller är det dumt att göra det överhuvudtaget? Kommer processorn att smälta ihop snabbare än T-1000 i slutet av Terminator 2?

Jag är helt lost så hoppas ni kan lägga ner någon minut på att hjälpa mig med det här jetplans problemet!

Risken är nog fet att jag är inne på fel forumavdelning, men processorn som ska kylas är iaf en Intel i7!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Bios stämmer nog bra. Satsa på en annan kylare eller kolla om din nuvarande är ihopdammad.

Vidare har du valt en fantastiskt sopig imagehost. Prova imgur.com istället, som har mer än 50% upptid...

Har du testat med något annat mätprogram än speedfan? Testa realtemp eller liknande.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Bios stämmer nog bra. Satsa på en annan kylare eller kolla om din nuvarande är ihopdammad.

Vidare har du valt en fantastiskt sopig imagehost. Prova imgur.com istället, som har mer än 50% upptid...

Har du testat med något annat mätprogram än speedfan? Testa realtemp eller liknande.

Som sagt så har jag alldeles nyss byggt datorn så damm är nog inget problem. Har en Cooler master hyper 212+ kylare som alla menar ska vara så bra som också är sprojlarns ny.

Nej jag har inte prövat något annat mätprogram men gör gärna det, men vilket ska man använda? Gärna något ganska enkelt och lättförståeligt.

Permalänk
Medlem

Har prövat HW Monitor och får dom här resultaten.
http://i56.tinypic.com/debhvk.png

Men vet inte om jag litar på det.. Prövade sänka fläkthastigheten från 100% till 30% utan det blev någon skillnad temperaturmässigt.

Permalänk
Medlem

Vad du ligger på i idle är egentligen ganska ointressant så länge du ligger under 40 grader, kan du göra det med lägre fläkthastighet så är det väl bara bra, men det är load temp som räknas och där bör du nog inte sänka fanspeed för mycket.

Att du har en HD på 128 grader beror på att du har en SSD som saknar tempsensor och då visar de flesta program just 128C

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av uberdamp:

Tjenare, har precis byggt ihop och fått igång min nya dator. Det enda jag stör mig på hittils är att cpu fläkten låter som ett jetplan.

Därför tänkte jag sänka fläkthastigheten, har fixat speedfan och tänkte använda mig av det. Dock så förstår jag nada av programmet och egentligen hela området. Vet tex. inte vilken av temperaturerna som representerar cpun. Jag gör det enkelt och lägger upp en print på mina värden i speedfan så får ni titta själva. Tycker tex. det är lite konstigt att inte min dator står i lågor med tanke på att ena hårddisken tydligen ska vara 128 grader.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e...1_Speedfan.png

När jag tittat på cpu temp i bios så står det att den ska vara 44grader, men i speedfan är det ingenting som visar runt 40.

Jag förstår sen inte vilka Fan1 fan 2 osv är. Har 3 chassifläktar och 1 cpu fläkt, en vild gissning är att fan 2 är typ alla chassifläktar och fan 1 cpun?

Hursomhelst så är ju min plan att sänka fläkthastigheten, Isf hur mycket vågar jag sänka den? Eller är det dumt att göra det överhuvudtaget? Kommer processorn att smälta ihop snabbare än T-1000 i slutet av Terminator 2?

Jag är helt lost så hoppas ni kan lägga ner någon minut på att hjälpa mig med det här jetplans problemet!

Risken är nog fet att jag är inne på fel forumavdelning, men processorn som ska kylas är iaf en Intel i7!

Speedfan är nog det sämsta programmet nånsin (om man bortser från Samsung Kies). Ut med skiten och antingen kör med en fläktkontroller eller låt bios sköta varvtalet.
Själv tycker jag att en fläktkontroller är att föredra då jag hatar att varvtalet går upp och ner. Det kräver dock lite mätningar för att hitta ett lagom varvtal (lätt gjort).

Fläktkontroller som kopplas in mellan modermodemet och cpu fläkten:
http://www.inet.se/artikel/6308263/fan-mate-2-varvtalsregulat...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag fläkten på 10% utan att det ändrar värdena i varken Speedfan, Realtemp, eller HW Monitor.. Sitter och uppdaterar mig på alla programmen samtidigt och alla visar runt 30 grader trots att jag sänkt fläkten med 90%. Vad är det som händer?