Datorn hittar inte headset?

Permalänk
Medlem

Datorn hittar inte headset?

Har nyligen byggt ihop min nya dator, som funkar finfint, förutom att när jag pluggar in mitt headset (Steelseries Siberia V2), så hittar inte datorn den av nån anledning... Har kollat i inspelningsenheter, och det står att någon mic inte är ansluten där, kan det vara någonting jag måste ändra i BIOS eller liknande? Har ett par högtalare inkopplade på baksidan som funkar, men uttagen på framsidan där jag vill koppla in headsetet verkar inte reagera...

När jag byggde ihop datorn fanns det två kablar att sätta i ett ljuduttag, varav den ena var en "förlängning" av den andra, den satt alltså i samma sladd men den fortsatte lite längre. På den lite kortare stod det HD_Audio eller något i den stilen, och på den andra stod de AC´97. Eftersom HD_Audio inte räckte bort till det stället där jag skulle koppla in, fick det bli AC´97.. Kan det ha nåt med det att göra eller har någon en annan idé på vad det kan va? Inställningar i BIOS exempelvis?

Permalänk
Medlem

Tror vilken kontakt du ska använda beror på ljudkortet. Kan även finnas någon inställning i BIOS är inte 100%. Men jag tror du ska koppla in HD_Audio för att få det att fungera.

Permalänk
Rekordmedlem

Jacksensing kom med hd audio, så för att ljudkortet ska reagera på att du rycker kontakter ska du köra det och inte ac 97, men det borde hursomhellst funka manuellt, har du provat koppla headsetet direkt på moderkortet, på baksidan?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jacksensing kom med hd audio, så för att ljudkortet ska reagera på att du rycker kontakter ska du köra det och inte ac 97, men det borde hursomhellst funka manuellt, har du provat koppla headsetet direkt på moderkortet, på baksidan?

Japp, funkar fint där bak, så lär ju va nåt fel med frontuttagen... men hur ska jag göra om jag vill ha in HD_audio då? Räcker ju som sagt inte ändå dit... :s

Permalänk
Medlem

Finns ofta inställning i bios för AC97/HDaudio

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Finns ofta inställning i bios för AC97/HDaudio

Så det borde alltså funka med AC´97 om jag bara ändrar i BIOS?

Permalänk
Rekordmedlem

Prova, det kan knappast bli sämre eftersom det inte funkar alls just nu

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Provade, fann inget... Hittade dock lösningen senare, var tvungen att kryssa i nåt i inställningarna i datorn, som redan borde varit ikryssat... :s