Permalänk
Proffsmoddare

Update 2015-08-04

Hej igen!

Nu var de längesen jag uppdaterat här, jag har inte haft så mycket tid över till moddning på grund av ett nytt jobb, flytt samt att jag nyligen blivit pappa. Men har senaste dagarna faktiskt fått lite gjort på detta projekt. Hoppas någon fortfarande är intresserade att hänga med i loggen.

Vad jag börjat göra är att kapa upp ny front och backplate till lådan i aluminium istället för rostfri plåt, väger inte lika mycket och är lättare att arbeta med.

Lilla modd-hörnan i nya lägenheten. Fick tag på en pelarborr helt gratis som skulle slängas, fungerar hur bra som helst, nya favorit-verktyget.

Markerat för frontpanelen och fasttvingat för kapning, jag använder mig av en gammal Bosch sticksåg för att kapa ut grovt och sedan filar jag de sista så de blir rakt och fint.

Så här långt har jag hunnit, kvar är sista finslipet samt att kapa upp hål för 4x20 LCD samt borra hål för switchen.

Jag ska göra allt för att kunna komma med lite jämnare uppdateringar nu. Tanken är ju som sagt att först testa vattenkyla processorn med en Corsair H75 så kommer att först fokusera på det. Efter det så kommer jag testa på att bygga en helt custom loop i detta lilla chassi, men de är längre fram.

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Kul att du är igång Igen! Lite avis på arbetshörnan kör hårt!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmoddare

Inte illa att ha en sån hörna. Hur stor lgh har ni?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nizr:

Kul att du är igång Igen! Lite avis på arbetshörnan kör hårt!

Ja de är riktigt roligt att få meka lite igen. Arbetshörnan är jag väldigt nöjd med.

Skrivet av timpelay:

Inte illa att ha en sån hörna. Hur stor lgh har ni?

Nä de är riktigt skönt att ha någonstans att hålla till istället för köksbordet. 90kvm golvyta, snetak så de räknas bara som 70 tror jag. Tre rum.

Dags för lite mera uppdatering. Nästa steg är att mäta upp och kapa ut hål för LCD och power-switchen.

Markerat ut på plåten vad som ska kapas bort samt borrat upp ett litet hål för switchen.

När jag ändå var hos svärfar så passade jag på att borra upp hålet till 16mm, min bänkpelarborr går bara upp till 10mm.

Sedan åkte både Dremeln och sticksågen fram för att kapa ur hålet för LCDn, kapar ut grovt och filar sedan de snyggt och rakt.

Lite finslip kvar sen så är fronten färdig. Ska försöka få till en uppdatering imorgon också.

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Ny sponsor: AMD!

Hallå där!

Har ingenting att uppdatera i chassi-väg, men jag har något annan roligt att berätta. Jag har fått en ny sponsor för detta projekt, det är AMD som kliver in och hjälper till med en A10-7870K, väldigt roligt att få testa på den bästa APU de gjort hitills. Tack!

Med 7870K så skickar AMD med en större stock-kylare mot för 7850K som ni ser på bilden här.

Ska bli riktigt roligt att börja få ihop lådan nu med denna hårdvaran. Nu är de ju snart helg så då ska jag försöka få färdigt front och bakplåtarna så jag kan börja montera ihop datorn.

Trevlig helg!
Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Kul att du är igång Igen! Hoppas man får se mera.

Permalänk

Nu får du ta och uppdatera tycker jag!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av kvonkan:

Kul att du är igång Igen! Hoppas man får se mera.

Skrivet av Deuterocanon:

Nu får du ta och uppdatera tycker jag!

Nuså kommer det lite mer, går väldigt långsamt nu när man har en liten bäbis hemma med. Men börjar bli färdig med backplaten nu.

Börjat kapa upp hålet för I/O-plåten.

Den börjar passa lite.

Börjat fundera på något slags ventilationshål, vad tror ni?

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Uppdatering 2016-03-23

Halloj!

Går långsamt med detta projekt, men har en liten uppdatering igen, backplaten börjar ta form.

Lufthålen är färdiga och här har jag borrat hål för PicoPSU.

Väldigt nöjd med backplaten, vad tycker ni?

Börjat testmontera lite hårdvara, Corsair H75 på bilden.

Börjar ta form!

Dessa chassifötter är handsvarvade av Fannblade, mycket fina, älskar såna små detaljer.

Detta var allt för denna gång, nästa sak på listan är att löda ihop lite custom kablar till mitt Pico-PSU samt sleeva den.

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Ser bra ut, gillar lufthålen. Handfilat?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av timpelay:

Ser bra ut, gillar lufthålen. Handfilat?

Tackar! Handfilat ja.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Nämen!

Såå ja, detta bygge går alltid långsamt, kommer alltid att göra med. Jobb, fru och ettårig son tar mycket tid. Hur som haver så blev jag lite motiverad av att det återigen är en modd-tävling på Dreamhack. Tänkte att jag skulle försöka bli färdig med "Corsair"-versionen till dess och ställa upp i öppna klassen på tävlingen, mest för att det är roligt att stå där och snacka med alla andra moddare, dela erfarenheter och roliga historier. Hur som haver, lite bilder kanske?

Jag har arbetat på en liten SSD-hållare, finns ju inte jättemycket plats i lådan så behövs lite speciella lösningar, denna kommer att monteras på radiatorn.

Mera aluminium tas bort.

Hörnen rundas till och en SSD testmonteras.

Dit med lite svartfärg och vips!

Ser ut så här när den är monterad.

Eftersom Corsair sponsrade detta bygge back in längesen och den ska visas upp på Dreamhack så ville jag ändå på något sätt visa upp det, så den svarta blanka SSDn ska få lite gravering.

Done!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Vidare till den otroligt feta kylningen....

Eftersom jag bara har två fläktportar på moderkortet så behövdes de två 120mm fläktarna i botten lödas ihop.

Vad jag älskar med scratchbyggen är att man kan bygga något precis som man vill, precis efter den hårdvara man valt och kablarna kan man göra exakt så långa som de behöver vara.

Detta ville jag dock dölja, inte för att någon direkt kommer att se under den, men jag vet ju vad som finns där.

Det löstes med ett gammalt MNPCTech fläktgaller och dammfilter.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Mycket smådetaljer finns det som jag vill snygga till, jag vill att bygget ska bli så bra som jag klarar av att göra.

Så börjar med LCDn, något jag tyckte stack ut var den gröna PCBn, så köpte mig en burk svart Plastidip och döljde den med det.

Den fick även en svart sleevad kabel.

Det fick också power-switchen.

Och även ström-kabeln från Streacom Nano-PSUn.

Jag knåpade även ihop en liten custom-kabel till PSUn. Denna går PSU -> SATA -> 4pin CPU. Den fick även lite sleeving.

Använde mig sedan av P-clips för att snygga till kabeldragningen.

Det blir lätt stökigt när man är igång!

Färgen på ringen som sitter på H75an fick även den lite vit färg.

Vad som är kvar att göra nu är att lackera front och backplate, vilket jag jobbar på just nu. Sedan ska LCDn monteras på frontplate som i sin tur tillsammans med backplaten ska monteras på chassit.

Efter det är de bara att montera all hårdvara, snygga till allting, rengöra allting, installera W7 samt konfigurera LCDn.

Ses vi på Dreamhack kanske? Även om ni inte ställer upp i tävlingen så är de roligt att se andras byggen samt stå och snacka skit.

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Kul att se att projektet lever

Visa signatur

Jag har för många leksaker...
Jag stavar som en knug!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av JasonChrist:

Kul att se att projektet lever

Haha ja bygget har ju varit med ett tag. Jag har svårt att inte avsluta projekt även om de är gamla, så vill ju såklart göra färdigt även detta.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Bra sporre med DH så vi får se detta projekt färdigt på plats!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av timpelay:

Bra sporre med DH så vi får se detta projekt färdigt på plats!

Ja de ska bli trevligt.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Discokungen

Döda bilder...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Döda bilder...

Vilka?
Jag ser bilder.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Flamso:

Döda bilder...

Skrivet av SCORPIUS:

Vilka?
Jag ser bilder.

Jag ser alla mina bilder med. Möjligt att du har blockat Imageshack @Flamso ?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Läcker liten krabat, tenderar snoka igenom flera projekt m.m men glömmer att lämna kvar lite upplyftande ord! Keep up the good wörk!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Philippk:

Läcker liten krabat, tenderar snoka igenom flera projekt m.m men glömmer att lämna kvar lite upplyftande ord! Keep up the good wörk!

Man tackar! Vi alla har varit en lurker någon gång!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Discokungen
Skrivet av C4B12:

Jag ser alla mina bilder med. Möjligt att du har blockat Imageshack @Flamso ?

Hmmm... Kanske är samma problem jag har med Spotify. DNS-problem. Får felsöka mitt nätverk!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Proffsmoddare

Ohoi!

Får ursäkta för dåligt med uppdateringar här, men november månad var fylld med sjukt mycket jobb inför Dreamhack, förutom att försöka hinna färdigt AIO-versionen av detta bygge så hade jag även två datorer till jobbet att bygga färdigt, hur som helst så hann jag färdigt med alla tre.

Dreamhack var väldigt roligt samtidigt som jag nu efter känner mig ganska sliten efter allt stående i monter, dock hade jag tid att smita iväg från jobbet för att ställa upp i moddtävlingen som anordnades under Dreamhack. Den hade två olika klasser, entusiast och sponsrat, jag blev placerad i entusiast-klassen och landade 2:a platsen och fick 7500SEK (minus skatt), vilket var sjukt kul!

Shoutout till 1:an i entusiastklassen, @Faggan med sitt bygge DeLisle, otroligt fint bygge!

Hur som helst, jag får försöka uppdatera er med själva byggandet lite retroaktivt här.

H75ans pumpkabel behövde kortas och sleevas svart.

Fläktgallret/dammfiltret behövde monteras på något sätt, jag löste det genom att klämma fast den under de två främre chassifötterna och sen skruva fast den på andra sidan i fläktramen.

Monterad!

Chassi-fötterna är hand-svarvade av Fannblade, de monterades med skruv och mutter samt fick sig några små gummifötter.

Front och backplaten lackerades vita.

4x20 LCDn monterades med epoxy.

Så monterades även front och backplaten, med hjälp av spännband och tvingar.

Så här ser de då ut när de är monterade.

Plexit behövde även poleras pga av allt detta chassi gått igenom, allt är ombyggt nu med denna version förutom just plexit. För att polera så använder jag Novus polish vilket är väldigt bra för just plexi.

I nästa uppdatering kommer jag visa hur all hårdvara monterades samt mera bilder från Dreamhack Winter 2016!

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Vi vet att det blir bra, visa oss

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av timpelay:

Vi vet att det blir bra, visa oss

Lugn nu

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Hej hallå igen!

Dags att visa hur hårdvaran monterades och så vidare.

När man bygger mindre datorer där de är väldigt trångt så blir det oftast att allting måste monteras i en viss ordning, i mitt fall så börjades det med moderkortet, det monterades in samtidigt som diverse kablar drogs under och över och överallt för att inte synas.

Efter det så monterades SSD-hållaren på radiatorn.

Sen så monterades radiatorn in i chassit med ja, minsta marginal om man säger så. Alla kablar kopplades in och hölls fast med P-clips lite här och där.

Blocket/pumpen monterades.

Och thats it, kablarna försökte jag få till så snyggt som möjligt men ändå få dom att se ut som att dom skulle vara där.

Sista att göra var att konfigurera LCDn, gjordes med hjälp av mjukvaran LCDSmartie.

Här är lite bilder på slutresultatet från Dreamhack, jag lyckades knipa andra platsen i den osponsrade klassen vilket var väldigt roligt.

Nu är detta bygge hemma igen, det ligger i verkstan halft nerplockat, varför? Jo för nu är det dags för det roliga, nu ska en helt custom loop sättas in, med akrylrör och mera custom-gjorda delar.

Nästa update kan dröja en stund då det är nytt år, mycket med jobbet och andra diverse saker som måste fixas, men, jag är samtidigt taggad på att tillslut någon gång få ett slut på detta eviga projekt.

Hoppas det har varit på något sätt intressant att följa tills nu och jag hoppas ni fortsätter kika in! Ett galleri kommer att läggas upp inom en snar framtid med lite mera bilder på slutresultatet.

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

@C4B12: skall bli kul att se custom lopen i den lilla lådan

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av 76FELIX:

@C4B12: skall bli kul att se custom lopen i den lilla lådan

Ja det ska bli intressant.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC