Permalänk
Proffsmoddare

CURV3D by C4B12

Hallå Sweclockers!

Ni har kanske sett denna bygglogg tidigare, men varför uppdaterar jag då denna igen?

Ja detta projekt är en never ending story för mig, jag har bytt hårdvara i chassit många gånger och ändrat/lagt till olika saker. Hur som haver så har jag aldrig riktigt blivit helt nöjd, så nu börjar jag om för att uppnå det, jag vill kunna titta på bygget och känna att jag är helt nöjd. Istället för att skapa en ny bygglogg så fortsätter jag på denna gamla för att ni som inte sett innan lätt kan se hur jag byggde chassit från början, länkar alla uppdateringar längre ner i detta inlägg. Planen är att kasta in en AMD A10-7850K i denna lilla låda, med en sån kommer dock värmeproblem, så hur ska jag lösa detta? Hur ska jag kunna kyla bort 100W?

Jag kommer faktiskt att vattenkyla APUn, kommer att börja med en Corsair H75 för att längre fram göra en helt custom loop, tror ni det kommer att gå i detta lilla chassi? Häng med i loggen så får ni se!

Nya hårdvaran:

MB: Asrock FM2A88X-ITX+
CPU: AMD A10 7870K
RAM: Corsair Dominator Platinum 2x4GB 2400MHz
PSU: Streacom ST-NANO150
SSD: Corsair Force LS 240GB
FANS: 2x Prolimatech Ultra Sleek Vortex 12

RAD: EKWB XT 120mm
BLOCK: MIPS Iceforce
PUMP/TOP: Alphacool DC-LT
RES: Custom-made by Laine

Saker att göra:

  • Ny front och bakplåt i aluminium.

  • Sleeva den nya PSUn samt alla slags kablar jag kan hitta.

  • Såga upp större hål i botten för att få plats med 2x 120mm fläktar.

  • Installera Corsair H75.

  • Slipa alla kanter och polera.

  • Nya chassifötter.

  • Shroud för att täcka fula delar av moderkortet.

  • Custom loop?

Gamla uppdateringar:

Nya uppdateringar:

Det tidigare slutresultatet:

Jag hoppas ni vill följa med och se hur detta projekt går framåt och se hur jag kommer närmare och närmare mitt mål.

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman
Minimalistic PC

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

vattenkylning?

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp3n:

vattenkylning?

Vad hade du tänkt skulle kylas?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Proffsmoddare

Jag fick ideen till detta bygge medans jag arbetade med ett annat projekt, Cold Winter. Jag kapade ut dessa bitar för att sätta ihop dom tillsammans.

Vad tror ni?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Ser ju skit mysigt ut, ser fram i mot detta projekt Diggar formen på chassiet!

Permalänk
Medlem

tycker jag med som LightBlizz kommer nog bli snyggt, vill se hur de löser sig

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Proffsmoddare

Hallå igen!
Har uppdaterats dåligt här. Vart en spontan resa ner till Paris och Barcelona en sväng. Sen har jag lagt mycket tid på att färdigställa mitt andra projekt Cold Winter V.2. Men nu kommer jag att dra igång med detta bygge. Nästa sak jag kommer göra är att försänka och limma distanserna, fästa hårddiskarna och börja dra lite kablar.

Tills nästa update så har jag ett uppdrag till er här på SweC. Jag har inget namn på detta projekt och där kommer ni in i bilden. Skriv era förslag på namn så kommer jag ta de jag tycker är bäst. Kan ju säga att plåtarna som kommer vara där "hålen" är kommer vara svarta. I fronten kommer de sitta en 4x20 LCD med vitt bakgrundsljus. Så färgtemat är återigen lite svartvitt (ja jag gillar det).

Så kom gärna med förslag på namn!

Tack
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Lite uppdaterat har de blivit, försänkte ner och limmade distanserna idag. Just nu är ganska tomt i kassan så har varken beställt LCD eller strömbrytare och småsaker. Men bygget går framåt, nästa sak att göra är att slipa till kanterna på plexiglaset och fästa hårddiskarna.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Tillbaka!

Hallå Sweclockare!

Detta bygge har stått väldigt still några månader men nu är jag igång igen. Har hunnit med en hel del idag så kommer en liten uppdatering nu. Har slipat till kanterna på plexiglas bitarna, klippt och lackat täckplåtar till hårddiskarna och fäst dom. Har också fäst ihop dom två plexibitarna med gångjärn som jag lackat svart. Kommer lite bilder här:

Här har de slipats och borrats!

Småa gångjärnen.

Som ska sitta här:

Sandpapper och Dremel, vad mer behöver man?

Så här vart det, funderar på om jag ska lacka skruvarna också men kan inte bestämma mig.

Fick tag på dessa sata kablar på Aquatuning. Passar perfekt!

Här kommer lite bilder på hur de ser ut när moderkortet och hårddiskarna sitter i chassit.

Så där de var alla bilder för ikväll! Kommentera gärna vad ni tycker, gärna konstruktiv kritik.

Det som är kvar att göra nu är:

  • Front och bakplåt

  • Fästa LCD

  • Göra egen sata strömkabel och sleeva

  • Täckplåt för moderkortet

Hoppas ni gillade det här. Har fortfarande inte kommit på något bra namn på denna burk så kom med nå kul förslag vettja!

/Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Update 2/1 2012

Hallå!

En liten uppdatering till här då. Det jag hunnit göra är att knåpat ihop en egen strömkabel till sata diskarna. Är ju en molex utgång direkt från mobot så lödde ihop en liten kabel som passades in perfekt till diskarna och som sedan sleevades svart.

Så här ser de ut där jag sitter och pillar:

Voila! (Jag är medveten om att de syns igenom)

Tycker de är en ganska clean look. Varför jag strippat fast dom mot disken är för att annars tar dom i "locket" och då ser de väldigt konstigt ut.

Lock/tak på!

Det var alla bilder för ikväll. Kommer nog inte bli en update på ett tag nu eftersom min gamla skola där jag brukar skära ut lite plåtar är stängd (lov). Krockade även min bil idag så kommer nog inte ha tid hur som helst. Men det som är kvar att göra är front och bakplåten, sätta in LCDn och sen installera OS.

Over and out
/Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Ser najs ut! Keep up the good work!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Proffsmoddare

Sen update (som alltid)

Hallå igen!

Detta är ett långdraget bygge. Blir att jag fixar smågrejer då och då. Men nu ska jag försöka färdigställa den. Idag har jag fixat front och backplaten. Skurit ut hål för i/o-plåt och för LCDn i fronten. Så nu ska plåtarna bara målas vita.

Fronten

Nu en fråga till er, tycker ni jag ska ha powerknappen diskret på baksidan eller ha den i fronten? (kryssen)

Så fort jag målat dom och satt fast dom så kommer en ny update.
Tack och bock!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Gillart vill göra något liknande till min htpc, var plexi't dyrt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av roobi:

Bra jobbat Gillart vill göra något liknande till min htpc, var plexi't dyrt?

Skickades från m.sweclockers.com

De kosta gratis. Återvunnen gammal telefonkiosk

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

De kosta gratis. Återvunnen gammal telefonkiosk

Hehe okej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Proffsmoddare

Vad tycker folket? Mattsvarta eller vita plåtar?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Vad tycker folket? Mattsvarta eller vita plåtar?

Vitt om den ska flörta med ditt tidigare bygge. Annars hade jag valt svart. Du har ju en bra plats på fronten för att montera knappen på, så jag hade nog placerat den där.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av jocke92:

Vitt om den ska flörta med ditt tidigare bygge. Annars hade jag valt svart. Du har ju en bra plats på fronten för att montera knappen på, så jag hade nog placerat den där.

De blev vitt. Blir ju lite roligt som du sa med mitt andra bygge. Appropå brytarn så finns de ju som sagt gott med plats. De jag funderar över är mera om jag ska köra diskret på baksidan eller ha den fram. Smaksak, kan bara inte bestämma mig. Iofs så kan jag sätta knappen på baksidan, kolla hur de ser ut, sen om jag vill ha en på framsidan är de ju bara sätta dit en och använda den bakre som reset.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Har lackat plåtarna nu. Tog en snabb bild med instagram som jag lägger upp här så ni får se ungefär hur de ser ut. Vad tycks?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Formen som du har fått till är väldigt schysst, bra jobbat!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag hade nog satt knappen där fram nu när jag ser den sista bilden. Sedan tycker jag inte om att den står på elefantfötter.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Droih:

Formen som du har fått till är väldigt schysst, bra jobbat!

Tackar!

Skrivet av jocke92:

Jag hade nog satt knappen där fram nu när jag ser den sista bilden. Sedan tycker jag inte om att den står på elefantfötter.

Jo de kommer bli så. Lagt en liten beställning nu. Angående fötterna så kan jag prova med ett par mindre och se hur de blir.

Idag har jag även kopplat in 4x20 LCDn i fronten. Lite flera bilder kommer här:

De som jag har kvar att göra nu är:

  • Startknapp

  • Sleeva alla kablar

  • Slipa alla kanter

  • Rengöra och polera allting

/Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Blir det inte väldigt varm? Ser inga ventilationshål i chassiet.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av nisselask:

Blir det inte väldigt varm? Ser inga ventilationshål i chassiet.

Det blir varmt men inte för varmt. Vill ha en tyst HTPC och de är den, men då blir de ju lite högra temps än vanligt. När den är färdig kan jag lägga upp temps.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Första sponsorn!

Halloj!
Är glad att berätta att LCDModkit gick in och sponsrade mig med en 4x20 LCD. Den jag har haft på bilderna är en jag lånat från ett annat projekt för att mäta ut hålet. Deras sida är otroligt bra om man vill köpa LCD och koppla in via usb. Dom har moduler, färdiga displayer, hela paket och även färdigt för 5.25" platser. Dom är även billig och frakten är väldigt snabb för att vara från Kina. Kolla in deras sida! LCDModkit!

/Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmobbare

Fan vad fint det blir, mannen! Kudos.

Permalänk

Såg riktigt bra ut!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laine:

Fan vad fint det blir, mannen! Kudos.

Skrivet av SwedenVirre:

Såg riktigt bra ut!

Tackar!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

jag vet att jag frågat detta en gång innan, men skulle du kunna vara snäll o säga vart du köpte satakablarna :)? Finns dem i svart ?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av KoSoVaR:

jag vet att jag frågat detta en gång innan, men skulle du kunna vara snäll o säga vart du köpte satakablarna :)? Finns dem i svart ?

Ja du frågade på Bit-Tech med, Aquatuning har dom. Vet ej om dom finns i svart.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC