Permalänk
Medlem

O fan, kosta ju bara ca 500-600 över min skärm (beroende butik):) Får kolla testerna. Nästa man slänger ut skärmen

Undrar hur man får min 3,5 år gamla skärm att "av misstag" gå sönder:) Dock så skulle jag inte ha råd, andra köp innan en skärm.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klocker:

Svärta är faktiskt också bättre på CRT skärmar (möjligt med undantag på vissa dåliga modeller) i och med att de inte har någon baklampa som kan skapa ljusblödning :). Jag har för mig att de har runda pixlar också tack vare rutnätet som signalerna träffar som får bilden att se mindre kantig ut

Men så är de ju klumpiga, drar mycket ström och upplösningen i sig jämfört med dagens skärmar är väl inget att hänga i granen kanske...

Nää:) det är de sista du skrev, jag menar. är faktiskt inget problem med svärtan på denna skärmen. Inga blödningar och sånt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Den bilden är inte verklighetstrogen alls. Det är bara en skärmdump som blivit redigerad med blur. Det är mer som ett dåligt exempel på hur man kan uppfatta det. Som sagt tidigare, 120hz är säkert bra, men jag tror inte jag kommer att kunna utnyttja det då man passivt behöver 120FPS (i spel! Inte desktop!)

Sjunker jag till 60~100FPS konstant, dvs aldrig når 120 ens, hur mycket glädje skulle jag ha med en 120hz? Läst och vissa säger att det kan t.om bli värre om det är under 120, eller speciellt under 100 fps.

Tror inte det funkar så. 120hz kommer alltid att ge en bättre bildupplevelse oavsett vilken fps du har, du får alltid mindre motion blur och image tearing med 120hz. Kör du med V-sync på så får du aldrig image tearing men din fps kommer alltid att försöka vara samma som uppdateringsfrekvensen på skärmen, alltså 120fps om du kör 120hz osv.. orkar inte ditt grafikort att leverera 120fps så kommer fps'en att sjunka till hälften, alltså 60fps (? inte helt säker på detta).
Oavsett kommer du alltid att ha mindre image blur med 120hz.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Darek:

Tror inte det funkar så. 120hz kommer alltid att ge en bättre bildupplevelse oavsett vilken fps du har, du får alltid mindre motion blur och image tearing med 120hz. Kör du med V-sync på så får du aldrig image tearing men din fps kommer alltid att försöka vara samma som uppdateringsfrekvensen på skärmen, alltså 120fps om du kör 120hz osv.. orkar inte ditt grafikort att leverera 120fps så kommer fps'en att sjunka till hälften, alltså 60fps (? inte helt säker på detta).
Oavsett kommer du alltid att ha mindre image blur med 120hz.

Motionblur är ett minimalt problem, särskillt i nya "snygga" spel där nästan alla spel hgar någon form av post-process motionblur i spelmotorn ändå. Bara CS 1.6 eller liknande spel man kör så fult som möjligt för att suga ett par millisekunder extra.

Majoriteten av gamers vill ha ett snyggt spel men inte onödiga irritationsmoment. Anser personligen att motionblur argumenet inte håller för 120Hz. Om man har en reaktionförmåga på under 0,017sekunder så hjälper 120Hz din gamingprestanda.

Visst det finns syfte med 120Hz det nekar jag inte. Men är rätt övertygad om att det är rätt få som faktiskt behöver eller har verklig nytta av det. Jämfört med ett mer visuellt tilltalande spel man får med en VA/IPS tror jag mer har glädje av.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

120hz är att föredra, betydligt bättre för ögonen, och för en annan är skillnaden så pass stor att en ips skärm trots färgåtergivning inte är att tänka på.
Färgerna tänker man inte på när man spelar liknande om ett objekt har kanter eller inte när skillnaden är för liten spelar det ingen roll.

Har haft både ips samt nuvarande 120hz och för mig är valet enkelt, 3x120hz i eyefunity är helt enkelt oslagbart i nuläget. När ips/oled 120hz skärmar kommer i en prisklass som är vettig blir det ett byte. det bästa av 2 världar då.

Men i dagsläget är 120hz helt enkelt bäst.

trodde att 120hz bara var bättre för ögonen när det gällde crt skärmar?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

trodde att 120hz bara var bättre för ögonen när det gällde crt skärmar?

Skrivet av Fluf:

Motionblur är ett minimalt problem, särskillt i nya "snygga" spel där nästan alla spel hgar någon form av post-process motionblur i spelmotorn ändå. Bara CS 1.6 eller liknande spel man kör så fult som möjligt för att suga ett par millisekunder extra.

Majoriteten av gamers vill ha ett snyggt spel men inte onödiga irritationsmoment. Anser personligen att motionblur argumenet inte håller för 120Hz. Om man har en reaktionförmåga på under 0,017sekunder så hjälper 120Hz din gamingprestanda.

Visst det finns syfte med 120Hz det nekar jag inte. Men är rätt övertygad om att det är rätt få som faktiskt behöver eller har verklig nytta av det. Jämfört med ett mer visuellt tilltalande spel man får med en VA/IPS tror jag mer har glädje av.

Nej och Nej.
Den största anledningen till att man vill ha 120hz på en LCD skärm är just för att minska motion blur effekten.
Motion blurr effekten uppstår på LCD skärmar på grund av den teknik som används. Det har o göra med att LCD skärmen "fryser" varje frame i 1/60 dels sekund (sample-and-hold) detta gör att vi uppfattar snabbt rörliga objekt som suddiga. Detta gäller för alla LCD paneler (skärmar som TV'n oavset om det är spel eller film), det har inget o göra med fps eller spelmotor.

CRT lider inte av motion blur, utan där vill man ha högre hz för att bli av med flimret.

http://gizmodo.com/290237/the-trouble-with-lcd-tvs-motion-blu...
http://en.wikipedia.org/wiki/HDTV_blur

EDIT:
Jag kanske inte har helt rätt endå... Det måste ju spela nån roll vad man matar skärmen med. Om man kör 60fps på en 120hz skärm så måste ju detta innebära att samma frame visas två ggr, vilket borde ge samma motion blur som 60hz. Men allt över 60fps måste ju se bättre ut.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Då måste jag fråga vad är "rätt färger"? Jag har då aldrig sett någon färgprofil följa med ett spel i alla fall

Förmodligen där färgerna är som man skulle förvänta sig, och inte som om man hade gråstarr.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dr.Mabuse:

Då måste jag fråga vad är "rätt färger"? Jag har då aldrig sett någon färgprofil följa med ett spel i alla fall

Alla spel, alla filmer och TV samt riktigt producerade hemsidor är anpassade efter en färgdefinition så att grafiska producenter alla ser samma färger. Det finns standarder för hur en monitor skall vara kalibrerad för att visa rätt färger. Då det skiljer sig från panel till panel samt belysning och färg i rummet hur en färg uppfattas behöver en skärm kalibreras på plats i den omgivning den används. Om man vill se en film, bild eller spel som det är tänkt av producenterna behöver man även en skärm som kan hantera det och kalibrera den efter det.

Samma effekt, om du photoshoppar en bild på en felaktigt kalibrerad skärm och sedan skriver ut det på en korrekt kalibrerad printer så skiljer sig färgerna rätt mycket.

För riktig kalibrering behöver man en kalibrator, oftast i form av en puck man håller över/hänger på skärmen som läser av färgerna och ljust både i rummet och på skärmen och sedan justerar efter det. I TV produktion kalibreras skärmarna en gång i veckan då paneler kan ändra egenskaper med tiden.

Ett enkelt sätt att snabbkalibrera för hemmabruk för att komma närmare är genom denna hemsidan till exempel.
http://www.lagom.nl/lcd-test/

Det blir inte bra eller rätt med den kalibreringen, men det kommer närmare sanningen

Exempel på skillnad före och efter kalibrering;

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Alla spel, alla filmer och TV samt riktigt producerade hemsidor är anpassade efter en färgdefinition så att grafiska producenter alla ser samma färger. Det finns standarder för hur en monitor skall vara kalibrerad för att visa rätt färger. Då det skiljer sig från panel till panel samt belysning och färg i rummet hur en färg uppfattas behöver en skärm kalibreras på plats i den omgivning den används. Om man vill se en film, bild eller spel som det är tänkt av producenterna behöver man även en skärm som kan hantera det och kalibrera den efter det.

Samma effekt, om du photoshoppar en bild på en felaktigt kalibrerad skärm och sedan skriver ut det på en korrekt kalibrerad printer så skiljer sig färgerna rätt mycket.

För riktig kalibrering behöver man en kalibrator, oftast i form av en puck man håller över/hänger på skärmen som läser av färgerna och ljust både i rummet och på skärmen och sedan justerar efter det. I TV produktion kalibreras skärmarna en gång i veckan då paneler kan ändra egenskaper med tiden.

Ett enkelt sätt att snabbkalibrera för hemmabruk för att komma närmare är genom denna hemsidan till exempel.
http://www.lagom.nl/lcd-test/

Det blir inte bra eller rätt med den kalibreringen, men det kommer närmare sanningen

Exempel på skillnad före och efter kalibrering;
http://jonathanhasson.typepad.com/california_dreamin_with_t/W...

Testa detta:
http://www.lagom.nl/lcd-test/all_noprofile.php

Den längst ner grå till vit. Är ok till 26-28 och sämst är nog grön/lime 20-21 om det går ut på att man ska se strecken hela vägen.

Är det rätt uppfattat? testar kalibreringen om jag fattat det rätt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

Testa detta:
http://www.lagom.nl/lcd-test/all_noprofile.php

Den längst ner grå till vit. Är ok till 26-28 och sämst är nog grön/lime 20-21 om det går ut på att man ska se strecken hela vägen.

Är det rätt uppfattat? testar kalibreringen om jag fattat det rätt.

Smärre katastorskärm du har där om det är den bästa kalibreringen du kan få till

Har lite bättre TN Eizo här på jobbet och får hela vägen upp på alla staplar, endast några 1or som saknas samt blå 2a. Hemma på Foris 2331orna är det synbara skillnader och jämn fördelning efter kalibrering.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Smärre katastorskärm du har där om det är den bästa kalibreringen du kan få till

Har lite bättre TN Eizo här på jobbet och får hela vägen upp på alla staplar, endast några 1or som saknas samt blå 2a. Hemma på Foris 2331orna är det synbara skillnader och jämn fördelning efter kalibrering.

Jag har ju inte ens börjat:) Har bara ställt den på förinställt läge:) ok är det staplarna man ska gå efter. Jag är dålig på engelska och undrade bara om jag fattat det rätt.

Är det färgskalan på skärmen man ändrar?

EDIT ändrade saturation (vet inte vad det är) och contrast. Fick till alla staplar förutom dom mörka områdena och hela den blåa blev nästan helt kass:) 1-2 är fel på vissa och swec ser helt fel ut. är inte vitt längre mer grått.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

Jag har ju inte ens börjat:) Har bara ställt den på förinställt läge:) ok är det staplarna man ska gå efter. Jag är dålig på engelska och undrade bara om jag fattat det rätt.

Är det färgskalan på skärmen man ändrar?

Du kan antingen kalibrera direkt i skärmen eller i grafikkortets profiler. Målet med staplarna är att du skall kunna urskilja skillnader mellan alla de individuella blocken på varje enskild stapel. Samt att alla block skall ha samma ljusstyrka i kolumnerna.

Tex, du skall kunna urskilja skillnad mellan blå 1, 2, 3 etc hela vägen upp till skillnad på 31 och 32.
Samt att blå 12 skall vara lika ljus som grön 12 eller grå 12 etc. Tänk att du inte skulle kunna se skillnad på lisskillnaden på de olika färgstaplarna om du vore helt färgblind ^^

Du kommer antagligen inte kunna se skillnad på alla blocken framför allt 1,2,3 samt 30,31,32 men det viktigaste är att du får samma färgmättnad på alla staplarna. Sedan justerar du gamma/ljusstårka efter de svarta och de vita blocken.

Ta gärna ett kort med en digitalkamera på skärmen före kalibrering på en färgrik bild och en efter och sedan jämföra dem.

Edit;
Swec går i olika gråtoner, swec är inte vitt förutom yttersta ramen^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Du kan antingen kalibrera direkt i skärmen eller i grafikkortets profiler. Målet med staplarna är att du skall kunna urskilja skillnader mellan alla de individuella blocken på varje enskild stapel. Samt att alla block skall ha samma ljusstyrka i kolumnerna.

Tex, du skall kunna urskilja skillnad mellan blå 1, 2, 3 etc hela vägen upp till skillnad på 31 och 32.
Samt att blå 12 skall vara lika ljus som grön 12 eller grå 12 etc. Tänk att du inte skulle kunna se skillnad på lisskillnaden på de olika färgstaplarna om du vore helt färgblind ^^

Du kommer antagligen inte kunna se skillnad på alla blocken framför allt 1,2,3 samt 30,31,32 men det viktigaste är att du får samma färgmättnad på alla staplarna. Sedan justerar du gamma/ljusstårka efter de svarta och de vita blocken.

Ta gärna ett kort med en digitalkamera på skärmen före kalibrering på en färgrik bild och en efter och sedan jämföra dem.

Edit;
Swec går i olika gråtoner, swec är inte vitt förutom yttersta ramen^^

Jo vet att alla inlägg är gråa med att röra saturation var en dålig idé. grafikkorts drivrutinerna har ju bättre färgskala än min skärm. Det är bara två inställningar att ändra skärmen med contrasten och saturation(det sista vet jag inte exakt vad det är, men har mina misstankar).

resetar skärmen och börjar om:) Bättre och ta grafikkorts inställningarna i stället.

fasiken vad grå och matt bilden blev Men fick med hela färgskalan tror jag. Det är otydligt borta i 32-31 men fick till det:)

EDIT så står det om min skärm
Resolution: 1280x1024 (SXGA 5:4)
Description: older screens and low-end new screens. (as of 2007)
Color depth: 24 bits (Truecolor, Millions of colors)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Alla spel, alla filmer och TV samt riktigt producerade hemsidor är anpassade efter en färgdefinition så att grafiska producenter alla ser samma färger[...]

Den sarkastiska undertonen gick dig tydligen helt förbi… Tanken med inlägget var att frammana till eftertanke, för vad är riktiga färger i ett spel som helt och hållet skapats digitalt? Tänk på att mitt ursprungliga inlägg riktade sig till någon som inte nämner något om kalibrerade skärmar, men ändå hävdar att det är viktigt med "riktiga färger".

Appropå okulär kalibrering som du länkar till så är den inte speciellt tillförlitlig rent generellt eftersom färgseendet är väldigt individuellt. Testa gärna själv just din förmåga på: http://www.xrite.com/custom_page.aspx?PageID=77

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dr.Mabuse:

Den sarkastiska undertonen gick dig tydligen helt förbi… Tanken med inlägget var att frammana till eftertanke, för vad är riktiga färger i ett spel som helt och hållet skapats digitalt? Tänk på att mitt ursprungliga inlägg riktade sig till någon som inte nämner något om kalibrerade skärmar, men ändå hävdar att det är viktigt med "riktiga färger".

Appropå okulär kalibrering som du länkar till så är den inte speciellt tillförlitlig rent generellt eftersom färgseendet är väldigt individuellt. Testa gärna själv just din förmåga på: http://www.xrite.com/custom_page.aspx?PageID=77

Absolut är okulär kalibrering ingen höjdare jämfört med om man kör med en puck. Dock är det bättre än inget och ger en uppfattning om att det är en jäkla skillnad på med och utan kalibrering samt att det är en stor skillnad på skärm och skärm. Det är inte direkt så att man producerar bildmateriel på någon rimlig nivå med okulär besiktning

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Absolut är okulär kalibrering ingen höjdare jämfört med om man kör med en puck. Dock är det bättre än inget och ger en uppfattning om att det är en jäkla skillnad på med och utan kalibrering samt att det är en stor skillnad på skärm och skärm. Det är inte direkt så att man producerar bildmateriel på någon rimlig nivå med okulär besiktning

Fick till bilden nu:) Den hemsidan funka inte så bra:)

Kan ta en bild (inte en printscren). Fått bakgrunden vit och citaten gråblå:) Bättre än så går inte. Ser för jävligt ut att gå efter den hemsidan. Nu enligt hemsidan så är den inte helt rätt. Men nu sticker det inte åt rött eller gult.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Appropå okulär kalibrering som du länkar till så är den inte speciellt tillförlitlig rent generellt eftersom färgseendet är väldigt individuellt. Testa gärna själv just din förmåga på: http://www.xrite.com/custom_page.aspx?PageID=77

Mest för att det var kul. 14 poäng fick jag som resultat, okalibrerad DELL 2007WFP (S-IPS, jag är en vinnare i DELLS tidiga IPS lotto. Skärmen finns med både IPS, och TN paneler)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Vad är det som skiljer de här skärmarna? Ganska övertygad om att folk kommer svara att DELL-skärmen är bättre eftersom det är IPS.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856956

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Skrivet av LeovinceZX:

Vad är det som skiljer de här skärmarna? Ganska övertygad om att folk kommer svara att DELL-skärmen är bättre eftersom det är IPS.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856956

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896

Dell:en kräver en större plånbok, fast erbjuder rejält högre upplösning? Tjock som tusan ser den ut att vara också! Och såklart - ja, den är IPS.

Samsungen, snygg, platt, simpel(spexig men på ett simpelt sätt), billigare, 120hz, Samsung(alltid ett plus för min del).

Osäker vad det är du är ute efter med frågan. Skillnaderna står ganska klart och tydligt där väl? Eller hur menar du?

Permalänk
Skrivet av Luciphear:

Dell:en kräver en större plånbok, fast erbjuder rejält högre upplösning? Tjock som tusan ser den ut att vara också! Och såklart - ja, den är IPS.

Samsungen, snygg, platt, simpel(spexig men på ett simpelt sätt), billigare, 120hz, Samsung(alltid ett plus för min del).

Osäker vad det är du är ute efter med frågan. Skillnaderna står ganska klart och tydligt där väl? Eller hur menar du?

Jag är mest sugen på samsungen men de flesta avråder nästan från det och tycker man ska köra på DELL-skärmen.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Skrivet av LeovinceZX:

Jag är mest sugen på samsungen men de flesta avråder nästan från det och tycker man ska köra på DELL-skärmen.

Dell:ens upplösning är nog det mest charmiga, men jag kan ha fel om det ens är till en fördel?
Samsungens pris och utseende tilltalar mig oerhört mycket mer än Dell:en. Angående 120hz och IPS får du ta och fråga dig själv antar jag, såvida du vet vad du föredrar.

Jag tror att Dell:en i stort sett är bättre, om inte 120hz är ett måste för dig. Med den storleken på skärmen kan jag nog tänka mig att IPS kommer rejält mycket till nytta?

Permalänk
Medlem

Samsungskärmen har ju fördelen av att vara LED belyst, jag antar att det är en stor del av anledningen till varför den drar 50% av elen DELL'en behöver...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Mest för att det var kul. 14 poäng fick jag som resultat, okalibrerad DELL 2007WFP (S-IPS, jag är en vinnare i DELLS tidiga IPS lotto. Skärmen finns med både IPS, och TN paneler)
B!

Det som är bra med denna test är att det inte spelar någon roll om skärmen är kalibrerad eller inte. Jag fick 7

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det som är bra med denna test är att det inte spelar någon roll om skärmen är kalibrerad eller inte. Jag fick 7

Borde inte skillnaderna mellan olika färger bli större / mindre baserat på kalibreringen? precis som skillnaderna borde bli större / mindre baserat på hur många färger skärmen klarar av. Skärmar som inte klarar av den paletten är nog rätt sällsynta dock... Oavsett, jag kan knappast skylla på skärmen, jag har länge vetat att mitt färgseende inte är riktigt bra, och ovanpå det är jag hyfsat blind utan glasögonen. (Visst, självklart hade jag glasögonen på när jag gjorde testen. Annars hade jag haft klart högre siffror i resultatet.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Borde inte skillnaderna mellan olika färger bli större / mindre baserat på kalibreringen? precis som skillnaderna borde bli större / mindre baserat på hur många färger skärmen klarar av. Skärmar som inte klarar av den paletten är nog rätt sällsynta dock... Oavsett, jag kan knappast skylla på skärmen, jag har länge vetat att mitt färgseende inte är riktigt bra, och ovanpå det är jag hyfsat blind utan glasögonen. (Visst, självklart hade jag glasögonen på när jag gjorde testen. Annars hade jag haft klart högre siffror i resultatet.)
B!

Blev lätt inte jätte bra:) Men dålig skärm är felet. hade jag gjort detta i verkligheten hade det gått bättre (såg nu att det blå hamna lite fel).

Är det bra att ha höga poäng eller är det låga som gäller? Hur står jag mig? Har en okalibrerad skärm som tusan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Borde inte skillnaderna mellan olika färger bli större / mindre baserat på kalibreringen?

Färgskalorna blir bara förskjutna i förhållande till det normaliserade värdet, så som ögat uppfattar det. Den inbördes skillnaden mellan färgblocken är fortfarade densamma. Nu har jag inte kollat men antar att färskalorna ligger väl inom färgrymden för sRGB, och så länge du inte gör testen på någon skum no-name skärm från långbortistan så ska det nog gå bra.

Skrivet av Broken-arrow:

Är det bra att ha höga poäng eller är det låga som gäller?

Det är låga som gäller... tyvärr

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Färgskalorna blir bara förskjutna i förhållande till det normaliserade värdet, så som ögat uppfattar det. Den inbördes skillnaden mellan färgblocken är fortfarade densamma. Nu har jag inte kollat men antar att färskalorna ligger väl inom färgrymden för sRGB, och så länge du inte gör testen på någon skum no-name skärm från långbortistan så ska det nog gå bra.

Det är låga som gäller... tyvärr

Aj då:) är det ett kass värde? Kan säga att skärmen inte är rätt någon stans:) Den blåa skalan är åt skogen (men ser hyfsat snyggt ut), alltså på den kalibreringsskalan högre upp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Lyckades få score 4 på testet Och det är med en skärm jag stör mig mer och mer på, en Samsung SyncMaster 940BF. Så jäkla svårt att få till bra bild utan att det är som att titta in i en lampa. Vitt blir så jäkla starkt/ljust så man får ont i ögonen och blir torr efter att ha läst lite på någon sida eller forum. Och då har jag redan väldigt ljussvaga inställningar så att filmer och spel blir lidande (mörka scener går knappt att titta på då det bara blir mörkt).

Så för min del har jag tittat lite efter IPS/VA/TN och annat också. Hittar inget som verkar ha "allt". Den Samsung på 27" 120hz skärmen som nämnts är ju helt klart intressant men är rätt säker på att det räcker med 22-24". Och går man ned dit har de å andra sidan säkert tagit bort andra aspekter så att den inte är lika bra på något annat. Så det är väldigt svårt att välja någonting i monitor-djungeln. Det finns ju så otroligt lite demo-exemplar att titta på och testa i butiker. Ofta är det modeller man inte är ett dugg intresserad av, t.ex. 1-2 år gamla. Och jag har nog inte sett en enda IPS skärm i butiker.

Så det är inte lätt att hitta någon skärm som sagt. Recensioner finns ju till vissa modeller men även då är det inte säkert att allt är helt som man vill. Ofta testar de ju bara rent mekaniska/objektiva aspekter, vilket är helt okej, men det kan ju gör att det blir en och annan missnöjd när man sitter hemma några timmar om dagen flera månader. Det är ju lite som min skärm, som sagt, alldeles för ljus enligt mig, något som inte nämns ett dugg om i recensioner.

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Hjälpsam

Okalibrerad Eizo Flexscan S2202W (TN)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Okalibrerad Samsung T220

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB