GeForce GTX 580 problem

Permalänk
Medlem

GeForce GTX 580 problem

Jag har ett stort problem, jag misstänker att mitt GTX 580 underpresterar eller något annat.

Jag har runt 50-70 fps i BFBC2, dock så har jag högre i exempelvis Dead Island. Det händer att det dyker ibland i Dead Island.
Jag hade lägre fps förut i Dead Island, då rörde det sig om ett fel i inställningarna i spelet.
När det rörde sig om problemet med Dead Island så prövade jag byta allt, jag prövade byta till en annan dator, byta slot på MoB, bytte PSU.
I BFBC2 så har jag maxat allt, VSYNC off.

Min rigg är:
MoB: Gigabyte GA 790FXTA-UD5
CPU: AMD Phenom 2 X6 1055T @ stock
GPU: ASUS GeForce GTX 580 @ stock
PSU: Corsair 750 W
RAM: Corsair 8 GB 1600 mhz
Skärm: BenQ G2420HDB 24"

Jag undrar, vad är problemet?
Är det fel på kortet? Kan det vara temps som orsakar problemet?
Är det fel på någon annan komponent?

Permalänk
Medlem

Både CPU och GPU ligger runt 65 grader efter ca en match på BFBC2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovad:

Både CPU och GPU ligger runt 65 grader efter ca en match på BFBC2.

CPU är lite för högt. Det är ungefär den temperaturen som processorn throttlar ner.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovad:

Jag har ett stort problem, jag misstänker att mitt GTX 580 underpresterar eller något annat.

Jag har runt 50-70 fps i BFBC2, dock så har jag högre i exempelvis Dead Island. Det händer att det dyker ibland i Dead Island.
Jag hade lägre fps förut i Dead Island, då rörde det sig om ett fel i inställningarna i spelet.
När det rörde sig om problemet med Dead Island så prövade jag byta allt, jag prövade byta till en annan dator, byta slot på MoB, bytte PSU.
I BFBC2 så har jag maxat allt, VSYNC off.

Min rigg är:
MoB: Gigabyte GA 790FXTA-UD5
CPU: AMD Phenom 2 X6 1055T @ stock
GPU: ASUS GeForce GTX 580 @ stock
PSU: Corsair 750 W
RAM: Corsair 8 GB 1600 mhz
Skärm: BenQ G2420HDB 24"

Jag undrar, vad är problemet?
Är det fel på kortet? Kan det vara temps som orsakar problemet?
Är det fel på någon annan komponent?

Testat andra drivrutiner?

Visa signatur

C>++

Permalänk

Hade rekommenderat att prova en ny CPUkylare, hyper 212 till att börja med. Kan vara din kylare som är defekt.

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

CPU är lite för högt. Det är ungefär den temperaturen som processorn throttlar ner.

Misstänkte det. BFBC2 är processor krävande har jag hört, då får jag anta att GPU funkar som den ska.

Det enda som jag gjorde när jag underhöll datorn senast, vilket var då det började laggar, var att jag bytte håll på CPU fläkten. Nu blåser den mot fläkten i toppen och ut där.
Jag hade även på mer kylpasta, även om det redan fanns rätt så bra med det. Det rann dock inte ut på sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Testat andra drivrutiner?

Jo, ett flertal gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

Hade rekommenderat att prova en ny CPUkylare, hyper 212 till att börja med. Kan vara din kylare som är defekt.

Det är precis den jag äger

Permalänk

Oj, trodde du körde stock.
Hmm, provat köpa ny pasta och kleta på nytt? Asså tvätta och göra om? "Gör om gör rätt" som det brukar skrivas

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

Hmm, provat köpa ny pasta och kleta på nytt? Asså tvätta och göra om? "Gör om gör rätt" som det brukar skrivas

Haha precis, får pröva göra om och göra rätt

Tycker inte att det borde vara fel på på CPU fläkten, den är relativt ny. Då undrar jag, kan det vara MoB som gör att det blir varmt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

Gjorde om och gjorde rätt. Temps har sänkts. Fortfarande runt 80 FPS, inget lag dock.

Permalänk

Jag ligger runt 100 fps konstant med mitt asus GTX 580, så nåt e nog konstigt med ditt kort

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Ovad:

Gjorde om och gjorde rätt. Temps har sänkts. Fortfarande runt 80 FPS, inget lag dock.

Det var ju bra att temps sänktes.
Har du provat jämföra 3dmark resultat med någon annans med likadant grafikkort?

En under ditt svar på mig har 580 också, fråga han om han kan posta sina resultat så kör ett själv och jämför. Är det mycket sämre så prova klocka kortet lite.
80fps i bc2 är ju inte dåligt vad jag vet;)

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

Det var ju bra att temps sänktes.
Har du provat jämföra 3dmark resultat med någon annans med likadant grafikkort?

En under ditt svar på mig har 580 också, fråga han om han kan posta sina resultat så kör ett själv och jämför. Är det mycket sämre så prova klocka kortet lite.
80fps i bc2 är ju inte dåligt vad jag vet;)

Kör UniGiNE med några polare nu så får se

Ska leta reda på en fungerande klock.
Nja, ska väl vara nöjd

Permalänk
Skrivet av Ovad:

Kör UniGiNE med några polare nu så får se

Ska leta reda på en fungerande klock.
Nja, ska väl vara nöjd

Det finns ingen universell clock som fungerar till alla kort;) Alla kort är lite olika så har du tur kan du spänna upp det 100Mhz har du otur går det inte ens 1;) Prova dig fram.

Lycka till!

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

Det finns ingen universell clock som fungerar till alla kort;) Alla kort är lite olika så har du tur kan du spänna upp det 100Mhz har du otur går det inte ens 1;) Prova dig fram.

Lycka till!

Nä, var kanske lite otydlig. Ska pilla mig fram till en fungerande klock

Det är inget fel på kortet heller, fick bra scores.
Tusen tack för all hjälp!