Att gå från golvet till kontoret. Förfrågan av chef. Vad ska jag förvänta mig?

Permalänk
Medlem

Att gå från golvet till kontoret. Förfrågan av chef. Vad ska jag förvänta mig?

Hej!

Jag har jobbat på golvet i industrin i 13 år nu, men har under åren visat att jag har bra koll på IT och programmering.
Idag har jag 36 500 kr i lön (dagtid).

Nu har en person på kontoret sagt upp sig, och VD kom ut till mig och frågade om jag ville ta över hans roll.
Det handlar om att arbeta i företagets MRP-system hantera artiklar, lager, beställningar och produktion men även att jag ska få utveckla planeringsverktyg och bygga om företagets hemsida.

Jag tycker det låter superkul och vill gärna ta chansen, men jag undrar hur jag ska tänka kring lönen.
Kommer de själva inse att jag borde ha mer betalt eller finns risken att jag sitter kvar på samma lön som gubben som borrar hål i en träskiva bredvid mig? 😅

VD nämnde att de kunde ha lagt ut en platsannons och fått leta i veckor efter någon med rätt kompetens. Och hittar de någon, så lär den knappast ta 36 500 kr.

Vad hade ni gjort i min sits? Hur hade ni tagit upp lönefrågan på ett bra sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hej!

Jag har jobbat på golvet i industrin i 13 år nu, men har under åren visat att jag har bra koll på IT och programmering.

Nu har en person på kontoret sagt upp sig, och VD kom ut till mig och frågade om jag ville ta över hans roll.
Det handlar om att arbeta i företagets MRP-system hantera artiklar, lager, beställningar och produktion men även att jag ska få utveckla planeringsverktyg och bygga om företagets hemsida.

Jag tycker det låter superkul och vill gärna ta chansen, men jag undrar hur jag ska tänka kring lönen.
Kommer de själva inse att jag borde ha mer betalt eller finns risken att jag sitter kvar på samma lön som gubben som borrar hål i en träskiva bredvid mig? 😅

VD nämnde att de kunde ha lagt ut en platsannons och fått leta i veckor efter någon med rätt kompetens. Och hittar de någon, så lär den knappast ta 36 500 kr.

Vad har du att förlora på att tacka ja även om lönen är samma?
Vid nästa löneförhandling kan du ju säga något i stil med "Jag trivs jättebra här, så det vore oerhört tråkigt om lönesättningen skall bli ett problem. Jag vill jättegärna jobba kvar här. Vad kan vi göra åt den saken så att det känns rätt?" Och så får du visa på vad en lön för motsvarande tjänst brukar ligga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hej!

Visa att du är entusiastisk, men säg att ni måste diskutera lönevillkoren, och att du ska högre lön (cirka 10 papp mer per månad är rimligt). Vill de inte det så får du fråga dig själv om det är värt att tacka nej, eller så kan du säga okej, men då säger vi x antal månader, är ni nöjda då så diskuterar vi lönen då. Säger du ingenting om lönen alls utan hoppas på det bästa kommer du att ligga kvar på det du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hej!

Kör hårt.
Och tänk på att chefer i regel älskar folk som dels tar initiativ men också inte är rädda för att ha lite bredd på arbetsuppgifterna.
Om jag var i din sits så skulle jag nog föreslå en provtid på säg 6 månader med oförändrad lön, för att sen ha en riktig förhandling.
Fördelar för företaget och fördel för dig i förhandlingen om du trivs och företaget är nöjda med dig

Permalänk
Medlem

Spännande!

Att gå till kontoret innebär att du får chansen att utvecklas i en ny roll, men det kan bli kämpigt om du inte vet vad du ger dig in på eller har rätt utbildning.
Ta ett snack med personen som sagt upp sig för att bilda dig en uppfattning om situationen.

Ta ett seriöst snack med VDn om en detaljerad rollbeskrivning och skriv ett kontrakt där ni kommer överens om:
- att du bibehåller lönen och kan falla tillbaka till golv-tjänsten inom 6 månader om det ej passar
- att du efter 6 månader får du en löneökning på X antal tusen och blir fast i den nya rollen
Se även till att blanda in facket så det inte blir några konstiga fulspel.

Om du nu råkar ha utbildning, certifikat eller referenser inom den nya rollen skulle jag kräva mer lön, fler semesterdagar, bättre tjänstepension och/eller förmånsbil, men detta beror på omständigheterna.

PS: De ingenjörer jag känner som börjar i arbetslivet brukar börja på mellan 30-35tusen, sen kan man lönehoppa och klättra pga utbildning+referenser. Men det beror också på geografiskt lokalisering.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kör hårt.
Och tänk på att chefer i regel älskar folk som dels tar initiativ men också inte är rädda för att ha lite bredd på arbetsuppgifterna.
Om jag var i din sits så skulle jag nog föreslå en provtid på säg 6 månader med oförändrad lön, för att sen ha en riktig förhandling.
Fördelar för företaget och fördel för dig i förhandlingen om du trivs och företaget är nöjda med dig

Varför skulle han föreslå det? Att han ska ha en löneförhöjning är ju uppenbart eftersom han tar på sig mer kvalificerade arbetsuppgifter.

Först måste han förstås förhandla om lönen. Går de inte med på den nivå han har tänkt sig så kan han ställa det du beskriver som motkrav för att gå med på en lägre löneförhöjning som sedan omförhandlas. Men att ta på sig jobbet i sex månader utan någon löneförhöjning alls kommer bara att sätta honom i en sämre sits inför framtida lönediskussioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Varför skulle han föreslå det? Att han ska ha en löneförhöjning är ju uppenbart eftersom han tar på sig mer kvalificerade arbetsuppgifter.

Först måste han förstås förhandla om lönen. Går de inte med på den nivå han har tänkt sig så kan han ställa det du beskriver som motkrav för att gå med på en lägre löneförhöjning som sedan omförhandlas. Men att ta på sig jobbet i sex månader utan någon löneförhöjning alls kommer bara att sätta honom i en sämre sits inför framtida lönediskussioner.

Läser man mellan raderna så har TS blivit erbjuden ett jobb han kanske inte har rätt kvalifikationer för.
Och företaget tar ju en liten chansning här.
Så att gå in med ett tufft lönekrav kanske slutar med att dom anställer någon annan.

Men oförändrad lön kanske är lite i underkant.

Permalänk
Medlem

Är det ett större krav har de säkert någon slags lönetabell de går efter så de kommer justera lönen någerlunda ändå.
Mndre företag är svarare men du får ju o andra sidan prova något nytt med chans att skaffa dig erfarenhet så du kan söka dig vidare om lönen inte utvecklas.

Permalänk
Medlem

Detta kanske går emot vad jag skrivit om utvecklare som bara SKA ha högre lön varje gång de byter jobb.... Men....

Även om TS kanske inte har alla kvalifikationer så kan man se det som att TS troligtvis har en väldigt bra insikt i hur företaget fungerar och hur mjukvarorna används internt. I det kan det finnas ett gott värde som företaget gjärna tar till vara på. Detta kan hjälpa TS i utvecklingen av mjukvaran och med de förbättringar som kan tänkas behövas.
Så, någon liten löneökning vore ju ändå på sin plats kan jag tycka.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar det kul och intressant så kör på!

Lönesättningsfrågan är lite knepigare men se till att det inte blir "det löser vi sen" eller att det antas ingå i den årliga lönerevisionen.

Kom överens med chefen och skriv tydliga mål för vad som ska uppnås och ha det som argument vid lönesamtal och utvecklingssamtal.

Som ny produktionsplanerare är lönenivån inte helt fel ändå på ett mindre företag. Så räkna inte med jättemycket högre lön första året. Men framåt ska lönen förstås öka.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag kör på. Värsta som kan hända är att jag hamnar på golvet igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Tack för alla svar, jag kör på. Värsta som kan hända är att jag hamnar på golvet igen

Har du lämnat en tjänst så har du ingen säkerhet eller rättighet att få tillbaka den.
Så se till att du får detta underskrivet på papper.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4