USB<--SATA för att använda USB-sticka som systemdisk?

Permalänk
Medlem

USB<--SATA för att använda USB-sticka som systemdisk?

Finns det något att köpa någonstans så att man kan koppla in ett USB-minne på en SATA-port och använda denna som systemdisk?

Tänkte köra Lubunutu som inte kräver så mycket utrymme.. kan inte boota från USB på mitt moderkort :/

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om det finns något sådant, men ett alternativ är att köra Compact Flash och sen en CF till IDE brygga, då jag antar att du har IDE kontakter på moderkortet. CF går att få tag i billigt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte om det finns något sådant, men ett alternativ är att köra Compact Flash och sen en CF till IDE brygga, då jag antar att du har IDE kontakter på moderkortet. CF går att få tag i billigt nu.

skulle inte ta för givet att det finns ide på ett mini-itx kort. men kanske

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Testat att uppdatera bios för ditt moderkort?

Har aldrig hört talas om en produkt som gör det möjligt att köra usb från sATA eftersom efterfrågan på den funktionen är väldigt extremt låg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Finns det något att köpa någonstans så att man kan koppla in ett USB-minne på en SATA-port och använda denna som systemdisk?

Tänkte köra Lubunutu som inte kräver så mycket utrymme.. kan inte boota från USB på mitt moderkort :/

Tänker du ha någon hårddisk i datorn över huvudtaget? Om du tänker det så går det att lägga boot partition på den, och sedan root partitionen på en usb sticka

Permalänk
Medlem

Det är kanske en sån här du ska kika på?
http://www.memoryc.com/storageproducts/ssd/128gbneoninnodiskn...

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Nä, jag har inte någon IDE-plats. Neon-innodisken var ju intressant, hur fungerar den utan ström?

Tanken är dock den att jag vill köra någon über-budgetlösning.. men så vågar man ju inte slå till på OCZ's billiga SSD eftersom man läst att det mest är skräp. Jag vill ju inte lägga 5-600 på något som förmodas gå sönder inom två år..

Tänkte inte ha någon annan hårddisk i datorn.. den ska bara användas till att skiva och surfas på.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur gammal datorn och vad är det för dator?
Är datorn så ny att den har SATA så ska den även ha USB start stöd.

Det är mer troligt att du valt fel alternativ i bios. I moderna datorer funkar INTE de vanliga boot alternativen när man vill starta från USB. Det är för att det inte finns någon master slave och eftersom det finns massor av USB portar så kan datorn omöjligt veta ville som är viktigast.

Det ska finnas en till boot lista med konstiga märke och modell namn på alla hårddiskar och USB minne du just nu kopplat till datorn. Ibland är den gömd under hårddiskar. Ibland är den helt utanför den vanliga boot listan. Listan använd även när man har flera hårddiskar och kan även snabba upp starten på vissa datorer om man väljer här.

Permalänk
Medlem

Den är två år gammal, den består till största del av ett Zotac IonITX-B moderkort där alla funktioner är integrerade även nätdelen! Jag har testat att starta upp med USB-sticka i, men det blir inte någon skilland jag kan ändå bara välja mellan CD och HDD i bios boot-meny.

USB-boot nämns inte överhuvudtaget i manualen.

I listan för nyheter i senaste bios-uppgraderingen nämns inte USB-boot, så jag har inte testat den.

Men tack för alla svar! Det får nog bli en SSD till våren ändå. Då måste ju priserna ha sjunkit!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Konstigt.
Menar du att det bara finns de 2 alternativen eller att de andra alternativen inte går att välja?
Hur ser det ut UTANFÖR boot meny? Vad kan du välja där?

Det bruka väldigt sällan nämnas i manualer om hur man startar från USB så jag är inte förvånad att du inte såg något där.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ojdå, tackar

Om jag bara har hårddisk kopplad till moderkortet finns bara det att välja.. Man måste kanske ha gjort USB-stickan bootbar för att den ska dyka upp.

Får testa mer till helgen

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10