Hjälp med NAVIGON 7100. [GPS]

Permalänk

Hjälp med NAVIGON 7100. [GPS]

Tja!

Till att börja med, ursäkta om tråden är fel lagd, men detta var det närmaste jag kunde hitta..

Iallafall, för att gå rakt på sak. Min fader har alltid varit "kåt" på att ha en GPS, han är snart 50 bast och skiter i Iphone och andra Hi-Tech mobiler. Han hittade en relativt billig GPS på Siba, dom hävdade att det var den sista i Sverige hos Siba butikerna. Dom sade att man skulle få med en Kart-uppdatering, men när man kom hem så står det att garantin för gratis uppdatering av kartan löpte ut 2008-11-15. Vi är rätt beroende utav en ny karta då denna som är aktuell är från 2007. Hänt rätt mycket på vägarna sedan dess.

Jag valde att ta saken i egna händer, ringde till Supporten på Navigon där jag först fick snacka med antagligen en ny-anställd som hellre snackade om vädret en att prata om problemet. När han väl kom till skott hade jag börjat tröttna och läste i manualen sedan efter bara några rader så märkte jag att han också gjorde det. Jag fortsätter vara positiv och ringer upp en gång till med hopp om att få prata med någon annan, men nej, så jag bad om ursäkt och sa att jag ringt fel helt enkelt.

En kart uppdatering kostar 700 :-, vilket är ungefär vad GPS'en kostade. Så nu valde jag att gå runt det.

Nu när jag väl har MAP-Filerna så förstår jag inte hur jag ska lyckas få till det för att funka?

Den MAP-Fil som fanns i GPS'en hette " Europe_NT200708.map " Den innehöll alla kartor och fungerade dessutom.

Sedan xxxxx jag och fick dessa MAP-Filer externt, alltså 44 olika länder i egna filer medans den filen som låg i GPS'en hade en fil med allting i. Dom heter respektive land. " Sweden.map " Norway.map " etc. Någon nisse sade att man helt enkelt skulle lägga till versionen i namnet " Sweden_Q4_2010.map " vilket inte heller funkar. Utan när jag startar GPSen så kommer det upp " Ingen karta funnen ".

Så nu till frågan, hur katten installerar jag en ny kart-uppdatering på farsans Navigon 7100, då den Q4 uppdateringen från 2010 har alla länder externt?

Fokus på frågan tack, vill inte ha onödiga diskussioner till varför jag gör som jag gör och därför få ett hänglås pga regelbrott.

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14