Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Värt med Intel Core i3 2120T till htpc?

Permalänk
Medlem

Värt med Intel Core i3 2120T till htpc?

Tjena
Tänkte uppgradera min htpc och tänkte höra om det är värt att skaffa en Intel Core i3 2120T eller ska jag ta något bättre än fast dom drar mer ström?
http://www.inet.se/artikel/5310011/intel-core-i3-2120t-2-6ghz...

Kommer spela upp 720p 1080p och lite bluray skivor. funkar det med inbyggda grafiken eller behöver jag ett externt kort?

Hårdvara jag har nu är:
| HTPC OSX/Win7 | Intel C2D E6850 | 8 gig DDR2 | Asus P5B Deluxe | Gigabyte 240 GT | 8 TB lagring | Silverstone SST-LC17B |

/ Pierre

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

2120T är nog den ultimata HTPC-prollen. Men det finns några aber:

1) Grafiken stöder inte 23.976Hz
2) Om man vill använda post-processing (tex bra hårdvarudeinterlaceing) så har den inte shaders nog.

Vill du köra med integrerad grafik så löses i alla fall 1) med en amd processor. 2) Kanske löser sig med en A8-3800 men då blir det betydligt varmare (65 W vs 35 W).

Jag har inte läst något test av A8-3800 som har haft deinterlaceing test dock, men ett diskret HD5570 klarar av det bra i alla fall.

EDIT: Dock så tycker jag att din nuvarande setup verkar bra nog.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Avstängd

Det fungerar med den inbyggda grafiken. T processorerna verkar vara ganska perfekta för en HTPC. Strömsnåla och svala och med inbyggd grafik med stöd för hårdvaruavkodning av de flesta format.

Permalänk
Medlem

Blivit nojjig på att den drar ström men jag kanske har fel?
Vill ha ett strömsnålt system...

Skrivet av ministerkrister:

2120T är nog den ultimata HTPC-prollen. Men det finns några aber:

1) Grafiken stöder inte 23.976Hz
2) Om man vill använda post-processing (tex bra hårdvarudeinterlaceing) så har den inte shaders nog.

Vill du köra med integrerad grafik så löses i alla fall 1) med en amd processor. 2) Kanske löser sig med en A8-3800 men då blir det betydligt varmare (65 W vs 35 W).

Jag har inte läst något test av A8-3800 som har haft deinterlaceing test dock, men ett diskret HD5570 klarar av det bra i alla fall.

EDIT: Dock så tycker jag att din nuvarande setup verkar bra nog.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Din E6850 har ett TDP på 65W så skillnaden är inte så stor.. I vanlig HTPC användning (som inte max loadar så ofta) blir det mindre än de 30W som skiljer i TDP.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

okej aja kanske lite ovärt att köpa nytt da

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av PierreB:

Blivit nojjig på att den drar ström men jag kanske har fel?
Vill ha ett strömsnålt system...

Om man ska ha något som står på 24/7 eller om man har ett tight chassi med sämre ventilation så kanske man behöver tänka på strömförbrukningen. OK om man valt en processor med TPD över 65 W så kanske man behöver tänka om.

Hur upplever du själv att din nuvarande htpc fungerar?
Känns den lite seg så kanske du ska byta ut processorn till något nyare.
Låter lite väl mycket, kolla om du kan byta ut kylningen till något som är tystare och flytta lagringen tilll en NAS - 8TB hårddisk kan låta en del.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Den är "tyst" har den instängd i en "bestå" byrå med öppen baksida, under load är cpu'n runt 45-55 grader och idle 35-40 grader.
Någon NAS pallar jag inte med men tack för tipset. Tror jag skippar CPU och köper ett par sennheiser pc360 istället.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |