Permalänk
Medlem

MSI bärbar tips?

Spanar lite på MSIs bärbara på webhallen, de med core i7 processor och hyfsat med RAM (för runt 15000:-). Nån som har åsikt om MSIs bärbara? Jag är nyfiken på vilken ljudnivå de ligger på i användning, vill inte ha en dammsugare att jobba med så att säga.
Åsikt någon?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk

Min MSI-GX740 går då som en klocka, låter en del gör den om du spelar och kör utan hörlurar men det är bara att acceptera för en hög-prestanda gaming-laptop.

Permalänk
Medlem

Jag antar de är någorlunda intelligenta och drar ner på fläktar och annat om man bara surfar, kollar mail och sånt?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Jag antar de är någorlunda intelligenta och drar ner på fläktar och annat om man bara surfar, kollar mail och sånt?

Absolut, fläktkontrollen/kylningen styrs efter sensorer och drar igång endast när det behövs, dvs vid hög belastning och det betyder i princip bara spelande. Vid surfande och filmtittande har jag aldrig störts av några uppvarvningar.

Permalänk
Medlem

En annan viktig fråga.. Hur är värmeutvecklingen? Jag har suttit vid bärbara datorer och knåpat och lidit av väldig värmeutveckling som gjort det väldigt obekvämt för händerna. Synpunkt?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

En annan viktig fråga.. Hur är värmeutvecklingen? Jag har suttit vid bärbara datorer och knåpat och lidit av väldig värmeutveckling som gjort det väldigt obekvämt för händerna. Synpunkt?

Den blir varm under och det blåser varmt ur utblåset, detta är dock helt att förvänta vilken gaminglaptop du än köper, men ovanpå så blir den inte alls varm faktiskt så inga problem med svettiga fingrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Spanar lite på MSIs bärbara på webhallen, de med core i7 processor och hyfsat med RAM (för runt 15000:-). Nån som har åsikt om MSIs bärbara? Jag är nyfiken på vilken ljudnivå de ligger på i användning, vill inte ha en dammsugare att jobba med så att säga.
Åsikt någon?

Gissar att det rör sig om GT780R ?

Har bara gott att säga om den modellen faktiskt Kylningen är bra så där du har händerna blir inte obekvämt varmt..

Haha jag minns min gamla Acer 5024WLMI .. höll man fingret för länge på musplattan så var det snudd på att man brände sig

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Det är nån modell av GT780 som jag spanar lite på så smått, den verkar ju finnas en uppsjö av modeller. Jag tänker inte ha den primärt som speldator utan är mest ute efter prestandan då jag pysslar med del andra krävande grejer (HD-video o.s.v.) men en del spel slinker väl ned med.
ASUS modeller verkar överklocka sig själv (2.0->2.9Ghz) men det verkar inte vara nått som MSI pysslar med? Nämns inte i deras specar iallafall..
ASUS tar jag inte i längre efter haft massor av problem med nuvaranda bärbara (som ska returneras hoppas jag för att aldrig mer komma tillbaka).

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag inte fått min laptop än så har egentligen inga grunder för det jag säger, men MSI verkar vara rätt dyr för den prestanda man får, du får en bättre dator hos PC-Konsulten för mindre pengar, dock inget belyst tangentbord vilket kanske är en dealbreaker för vissa.

Permalänk
Medlem

Såg precis Sweclockers recension på nån ny MSI modell och den fick synpunkter på att den var högljudd, vilket antagligen blir en dealbreaker för mig. Får se vad jag ska hitta på. Bärbara med min önskade prestanda/funktionalitet verkar inte finnas eller så blir det "dealbreakers" p.g.a. de är för högljudda eller andra konstigheter.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Såg precis Sweclockers recension på nån ny MSI modell och den fick synpunkter på att den var högljudd, vilket antagligen blir en dealbreaker för mig. Får se vad jag ska hitta på. Bärbara med min önskade prestanda/funktionalitet verkar inte finnas eller så blir det "dealbreakers" p.g.a. de är för högljudda eller andra konstigheter.

Som sagt, kika på PC-konsulten.se dom har bättre prestanda till billigare pris. Kombinera en sådan med nån form av laptopkylningsplatta så borde du klara dig ok vad gällande ljudnivå. Dock blir det nog svårt att få en tyst prestandalaptop, det är nästintill fysiskt omöjligt med små fläktar på små ytor, rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Det är nån modell av GT780 som jag spanar lite på så smått, den verkar ju finnas en uppsjö av modeller. Jag tänker inte ha den primärt som speldator utan är mest ute efter prestandan då jag pysslar med del andra krävande grejer (HD-video o.s.v.) men en del spel slinker väl ned med.
ASUS modeller verkar överklocka sig själv (2.0->2.9Ghz) men det verkar inte vara nått som MSI pysslar med? Nämns inte i deras specar iallafall..
ASUS tar jag inte i längre efter haft massor av problem med nuvaranda bärbara (som ska returneras hoppas jag för att aldrig mer komma tillbaka).

MSI har turbo på sina bärbara också. Hur mycket verierar mellan modellerna. Min GX740 går från 2.1ghz till 2.6ghz~.

Skrivet av HenrikssonMedia:

Nu har jag inte fått min laptop än så har egentligen inga grunder för det jag säger, men MSI verkar vara rätt dyr för den prestanda man får, du får en bättre dator hos PC-Konsulten för mindre pengar, dock inget belyst tangentbord vilket kanske är en dealbreaker för vissa.

MSI och ASUS är ibland dom billigare tillverkarna för gaming laptops, bara man tar rätt modell. Men det stämmer att pc-konsulten och deviltech är ännu billigare.

Skrivet av oRBIT2002:

Högljudd och stor värmeutveckling vid tung användning såsom spelande är bara att acceptera vilken gaming laptop du än köper. Du kommer inte ifrån det såvida du inte köper en riktigt värsting för 20-30 papp.

Permalänk
Medlem

I sweclockers recension av MSI maskinen nämndes bullret, det gjordes det inte i motsvarande modell för ASUS så vitt jag såg (som kan bullra bra när man kör CPU-intensiva grejer) så då känns det som MSI maskinen är högljuddare..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en MSI GT780r. Kolla på sidorna så e det jätte dåliga färgskillnader. http://i43.tinypic.com/5f4xg9.jpg