golvhögtalare vs satellit?

Permalänk
Medlem

golvhögtalare vs satellit?

hej,
håller på och funderar på nya högtalare. är det så att golvhögtalare generellt ger högre kvalitet på ljudet jämfört med stativ/bokhyllehögtalare? typ monitor audios rx-serie jämfört med bx-serien? och är det bättre att köpa dynavoice golvhögtalare än monitor audio stativhögtalare som ju kostar ungefär lika mycket? har en Cambridge azur 550a förstärkare på 2x60 watt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En stativhögtalare kan låta bättre medan en golvhögtalare kan låta högre. Därefter är det bara ens egna öron som kan avgöra vad som är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

En stativhögtalare kan låta bättre medan en golvhögtalare kan låta högre. Därefter är det bara ens egna öron som kan avgöra vad som är bäst.

OT:+1 för FBK visningsbild
OnT: Tycker generellt sätt att det inte är någon skillnad, allt beror ju på modellen högtalare man köper, man kan t.ex inte dra alla golvare över en kam och säga att de låter högst, går inte ;/

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Jag skrev att den "kan". Kanske skulle formulerat mig så här istället. En golvhögtalare kan i vissa fall spela högre. Däremot kommer du enbart dra upp volymen på förstärkaren till en viss gräns innan det börja göra ont i öronen. Därför räcker en stativhögtalare väldigt långt för även den kan spela högt eftersom örat tål enbart en viss gräns. Därefter finns det risk för att man förstör öronen för resten av livet.

Offtopic: Har FBK bild för att jag hejar på dem. Vet att det har varit en katastrofal inledning i år. Hur som helst så länge dem hänger med till slutspelet är det ok. Det är mellanår i år för laget.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du bör sikta in dig på golvhögtalare, dynavoice definition kanske.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Golvhögtalare är oftast lite dyrare än respektive stativmodell men ger då även mer kvanitet och går lite djupare i basen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Varierar så oerhört beroende på fabrikat, prisklass och framförallt öronsmak.

Personligen kommer jag gå från golvare till mindre satelliter + liten sub inom en snar framtid pga att jag bor i lägenhet och sällan öser på med volymen. Vill dessutom ha en renare look på hemmabion. Minimalism ftw.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Golvhögtalare är oftast lite dyrare än respektive stativmodell men ger då även mer kvanitet och går lite djupare i basen.

Oftast betydligt djupare, det är här sattelittare har sin största nackdel, djupbas är närmast obefintlig och mängd bas är reducerad till att många gånger inte hänga med övriga register men som sagt kostar golvhögtalare mycket mera.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Oftast betydligt djupare, det är här sattelittare har sin största nackdel, djupbas är närmast obefintlig och mängd bas är reducerad till att många gånger inte hänga med övriga register men som sagt kostar golvhögtalare mycket mera.

Men bara för det så betyder det inte att en stativare måste ha en sub. Jag som har en relativt liten stativare (ja, lådan är ganska stor men 4" element) nöjer mig faktiskt bra med hur dom presterar i lägre registren. Enda nackdelen är att jag saknar lite headroom. Eftersom elementet måste återge hela frekvensregistret så har det en tendens att låta mindre bra när man drar på lite med basrikt innehåll och då det även finns mycket information i övre registren.
Men annars, en stativare med ~5.25" element borde duga ganska bra så länge det är någorlunda bra högtalare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

först och främst pratar jag nu om stativare och inte satelliter, satelliter är för mig små surroundhögtalare.

lättast för jämförelser är att kolla på samma tillverkare, och då håller jag med buddaz och ala95. inom en serie brukar högtalarna ha lika element, upphängningar, lådkonstruktion, filter osv som gör att de låter väldigt lika. det som skiljer är främst maxvolym och basdjup som är bättre på golvare än stativare. men för samma pris kan man ju gå upp en eller två serier för att ta en stativare än den billigaste golvaren och då ger stativaren garanterat bättre ljudkvalitet

så generellt sett beror det på om man vill ha djupare bas och spela högre, eller ha bättre ljudkvalitet för sina pengar. är pengar inget problem ger så klart en golvare mer än en stativare i samma serie

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

så generellt sett beror det på om man vill ha djupare bas och spela högre, eller ha bättre ljudkvalitet för sina pengar. är pengar inget problem ger så klart en golvare mer än en stativare i samma serie

Bra sammanfattat.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare