partitionera hårddisk?

Permalänk
Medlem

partitionera hårddisk?

Har en ibm 120 gxp 80 gig. Har fyllt ca 80 % nu med filmer, program mm..(givetvis hemmagjorda ).. Men grejen är att man vet ju att man måste formatera hårddisken tillslut och då försvinner ju allting! så nästa gånr tänkte ja pröva partitionera så att en del blir på 10 gig, och en på 70. Hur gör jag då? har hört att man kan göra det i fdisk men också me winxp cd:n. Har också hört folk som fått problem när dem ska formatera dem olika diskarna sen. Är det verkligen riskfritt? Vad rekomenderar Ni?

Visa signatur

Soltek 75drv5, Athlon xp 1700+, Sapphire Radeon 9700@350/640, 256 mb Samsung pc2700, IBM 80 gig 120 gxp, ViewSonic P95f+, ~13000 3D marks 2001, ~5000 3dmarks 2003.

Permalänk
Medlem

Skaffa dig Partion Magic, mycket lättanvänt partitioneringsprogram. Senaste versionen tror jag e 8.0

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Jag partionerade min hdd när jag la in XP, gick smärtfritt. En på 5gb och en på 69.9 (eller nåt, 80gb är trots allt inte 80gb ). Så kör med XP eller lägg in Partition magic eller boota med 98 sd och kör fdisk..

/daniel

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Medlem

fdisk kommer inte vara lika givmild när det gäller att ha kvar data på disken.. men använder du partition magic tex 8.0 så gåre bra.

Öppna progget. högerklicka på den disken, ta resize, å gör den 70gig, sen har du 10 gig att göra vad du vill med

Permalänk

va lite försiktigt bara, råkade sumpa en hel partition med filmer musik och annat viktigt,