Boota SCSI före FastTrak

Permalänk
Medlem

Boota SCSI före FastTrak

Hejsan!

Så här ligger det till:
Jag har en lite äldre Dual 450MHz. Gigabyte 6BXDU (med inbyggt SCSI controller. Till datorn har jag köpt ett Promise FastTrak TX-2000 IDE raid controllerkort.
Nu till problemet:
Jag vill boota SCSI före FastTrak-kortet men det är lögn i helvete. Så fort jag hänger på diskar på FastTrakkortet så måste det finnas ett operativsystem på någon av dem. Det går boota den vanliga IDE controllern före FastTrak men inte SCSI. Både FastTrak och den inbyggda SCSI controllern går nog under benämningen SCSI i biosens bootordning. Men hur ska jag få SCSI att boota före FastTrak?

Hittade den här biosfixen men samma strul fortfarande.
"Fixes EDBA problem on some motherboards. Symptoms include not being able to boot to the boot device (floppy, CD, etc.). This symptom may be more prevalent if there is also another controller, such as a SCSI adapter, in the system"

Någon som har lite tips och ideer eller vet var jag kan få hjälp. Jag har mailat Promise men lär väl knappast få nån hjälp där

Permalänk

har samma moderkort som dig och hade också lite problem med en ide-disk som strulade, löste sig dock när jag ändrade bootordningen i bios till scsi->a->c eller liknande, så länge scsi står först så ska det funka.
se till att du har nyaste bios inkört bara, http://www.giga-byte.com/support/intel440bx.htm#link6bxdu

edit: ajdå, läste inte igenom ditt inlägg helt...
det var konstigt, vet faktiskt inte hur du ska lösa det hela..

Permalänk
Medlem

En nödlösning är ju att du gör en bootdiskett där du kan välja vilken disk du vill boota ifrån. Men då måste du alltid boota ifrån disketten... Bara ett tips!

Visa signatur

// Aloha

Permalänk
Hedersmedlem

Du sätter scsikortet så nära agp porten som möjligt.

Högre upp = högre prioritet.
Sätter du först scsi sen fasttrack så kommer scsikortet starta först.

Edit: Oj.. stog visst att du hade inbyggt scsikort. Testa iaf att placera fasttrackkortet så långt ner som möjligt.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Det kan vara lite problem med SCSI och extra ide kontrollers. SCSI och ide kontroller bioset visas samtidigt i mitt fall så man måste stänga av scsi i bios innan man kan komma in i ide bioset.

Det finns föressten inget i ide bioset du kan ändra

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk

om du kör win2k eller xp så är ett sätt att göra en boot.ini och en ntldr som du lägger på partionen som den tror är scsi som säger åt att den att boota från scsi, om du nu hängde med hur jag menade...

Permalänk
Medlem

FastTrak kommer upp före SCSI. Det skumma är att i FastTrak biosen MÅSTE man välja en av mina skapade array:er som bootbar.

Det där med en bootloader på en av ide array:erna har jag funderat lite på. Gillar det inte men är värt ett försök. Det borde gå.

Tack för all hjälp.

Permalänk

knasen: du har inte kommit på något som löser detta problem? har själv nämligen råkat ut för detta. när jag pluggar in diskar på mitt q-tec-kort så hittar den inte längre scsi:n att boota ifrån..

edit: knasig meningsbyggnad