Fujitsu Lifebook SH531, i5 2,4ghz, 13,3". 4790kr

Permalänk
Medlem

Fujitsu Lifebook SH531, i5 2,4ghz, 13,3". 4790kr

http://www.dustinhome.se/fujitsu-lifebook-sh531-ci5-24-4gb-50...

Det jag undrar är:
Finns det bättre datorer i samma prisklass (och storlek, 13")?
Klarar den 1080p HD-video via HDMI? (det mest krävande jag planerar att använda den till)
Är det någon som har testat den och vet om den låter mycket, blir onödigt varm eller har något annat att anmärka på?
När jag googlat har jag nästan inte hittat något alls om den, vet någon varför?

Så, där har ni lite frågor att försöka svara på, förhoppningsvis finns det några här med bättre koll än mig.

Visa signatur

Halvgubbe

Permalänk

Jag beställde en idag från dustin, orkar du vänta 15 dagar (prel, leveranstid) så kan jag skriva lite mer. Hitta heller inget om den på nätet så har väl köpt grisen i säcken om jag har otur.. hehe

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt lagt en beställning själv nu, så vi får nog datorerna samtidigt. Men tråden är fortfarande aktuell, dyker det upp något bättre alternativ eller om någon har något att säga om datorn så är det intressant, det går ju alltid att avbeställa.

Visa signatur

Halvgubbe

Permalänk
Inaktiv

Lyssna inte på tidigare skribents inlägg då det är helt fel samt jämför med en helt annan dator med helt annan äldre och mycket svagare hårdvara,
Intel HD 3000 är 300% snabbare än Intel Graphic Media Accelerator X3100 som sitter i den gamla Amilo datorn, dom går inte att jämföra..

Fujitsu Lifebook SH531 använder den senaste hårdvaran tex i5 Sandybridge baserad cpu med ett processor inbyggt Intel HD 3000 grafikkort som klarar av HD film via HDMI utan några som helst problem.

Den klarar även av dom flesta spel som finns men på dom lägsta inställningarna (Ej BF3,Crysis/Metro 2033) utan lättare spel.

Den väger under 2kg samt så håller batteriet upp till 6.5h..
Minne finns det gott om då den har 4GB DDR3.
hårddisken är lite slö då den är på 5400rpm, Stoppar du i en SSD i den så blir den ordentligt mycket snabbare överlag..

likaså skärmen är lowend med 1366 x 768 som upplösning, men den duger för det priset..

Värmen behöver du inte heller vara orolig för då bara processorn blir ordentligt varm o kommer kylas av en standard kylare med en fläkt, den kommer vara lika varm som dom flesta andra vanliga laptops = man kan ha den i knät så länge man inte spelar..

Den har allt du kan behöva och klarar av allt förutom riktig gaming..
http://www.notebookcheck.net/Fujitsu-revealed-the-LifeBook-SH...
http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-3000.37948.0.h...

Varför det inte finns många tester är pga att det inte är något specielt med den, den använder samma hårdvara som andra notebook/laptop använder så inget är nytt eller unikt..

Permalänk
Medlem

Det låter utmärkt. Då blir det bara att vänta... Beräknat leveransdatum har blivit uppskjutit från 24 nov till 1 dec. Men den som väntar på något gott...

Visa signatur

Halvgubbe

Permalänk

Tack Warrior28.

Permalänk
Medlem

Har fått hem datorn idag. Har inte hunnit testa den så mycket, men den flyter på som väntat. Den är tyst och ganska sval under normalanvändande. Ljudet ur högtalarna är ungefär vad man kan förvänta sig. Touchpadden är lite i minsta laget, men fungerar bra.

Upptäcker jag något värt att nämna så skriver jag det då, men hittils verkar det vara ett bra köp.

Visa signatur

Halvgubbe

Permalänk

Hämtade ut tjejens dator idag, väldigt positivt måste jag säga (tog en stund att avinstallera all bloatware och uppdatera windows).

Finns absolut inget att klaga på för det priset hon/vi köpte den för, kopplade upp mig mot Asus rt n56u 5ghz och maxar min fiberlina trådlöst 30/30. Har inte provat så mycket mer för tillfället.

Vad gäller kvaliten var det bättre än vad jag trodde plastig är den allt men rätt snygg, tunn skärm. Precis som xpertize skrev så är den väldigt tyst, utblåset sitter på sidan så blir inte särskilt varm i knät heller.

Rekommenderas.

Permalänk

Beställde en igår vid lunch och fick hämta ut den idag

Ska man avinstallera all skit i en ny dator eller ominstallera Windows så den blir helt ren.

/Niklas

Permalänk
Medlem

Ominstallation + fläktljud

halloj.

har följt tråden och fick hem datorn igår.

första intrycket är att fläkten varvar upp en hel del trots vanligt surfande. vad kan det bero på? har det något att göra med all bloatware?

tycker det känns märkligt när datorn är helt ny.

finns det något smart program som kan reglera fläkten? vet att det finns till osx.

en annan fråga är om det går att installera en ren win7-version med prod.nyckeln som sitter på undersidan. eller är den låst till den medföljande installationspartitionen?

mvh anders

Permalänk

Så hur fungerar datorn för er som haft den ett tag nu? Problem med fläkten? Har läst på mer än ett forum nu att fläkten kan spöka lite och om det är orsaken till det billiga priset så avvaktar man nog med köpet. Men ni får gärna komma med lite feedback vad ni tycker om Fujitsu Lifebook SH531

Edit: Blir en Dell Vostro V131 med i5 CPU och AMD GPU istället

Permalänk
Skrivet av Johan1980:

(tog en stund att avinstallera all bloatware och uppdatera windows).

Tjena Johan, ska man köra ut recovery dvds (3st) för att kunna formatera datorn i framtiden? Fattar inte riktigt vad de menar.
Och, vilka program har du avinstallerat på datorn?

Mvh
Niklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasmagnus:

Tjena Johan, ska man köra ut recovery dvds (3st) för att kunna formatera datorn i framtiden? Fattar inte riktigt vad de menar.

Mvh
Niklas

detta behöver jag också svar på. någon som klan länka till någon tråd där detta behandlas alt. svara här?

ingen som märker av fläktljudet?

Permalänk
Medlem

Nja, visst går fläkten igång ibland men tycker det inte är så farligt, och inte så ofta. Men har å andra sidan inte suttit i ett knäpptyst rum med datorn.

Visa signatur

Halvgubbe

Permalänk
Medlem

efter lite mer användande så kan jag konstatera att fläktljudet inte är så värst störande.

tjatig fråga, jag vet. men: går det att installera en ren win7 pro-version med den medföljande nyckeln?

Permalänk
Skrivet av niklasmagnus:

Mvh
Niklas

Hej

Jag har inte hunnit kika på recovery dvds, hmm fattar inte det heller riktigt.
Kommer inte ihåg programmen jag avinstallerade men dom jag (sambon) har kvar i datorn är Realteks drivrutiner för ethernet, card reader och audio. Fj camera drivrutinen, intel hd grafik, Synaptics för pekplattan, fijutsi hotkey, Intel proset för wifi (provade utan den men det funkade inte alls det trådlösa, trodde win update skulle hitta drivrutinen för det trådlösa nätverkskortet ansluten med kabel till routern men icke) samt bluetooth widcomm, intel styrningsmotor.

Det var nog allt tror jag

Körde en säkerhetskopia till usb sen.

Vad gäller fläkten märker vi inte av något högt ljud, upplever den som väldigt lagom?? Får hoppas att ni som har problem med högt fläktljud inte har drabbats av måndagsexemplar.

Batteritiden verkar dock inte vara i bästa laget. Kanske blir det bättre om man anpassar win 7, men jag orkar verkligen inte sätta mig in i det just nu.

Kopierade en mkv fil från min nas via det trådlösa här hemma 17-19 MB/sekund står han och tuggar, riktigt förvånad över att det går så snabbt nu för tiden, gubbe som man är.

Permalänk
Medlem

Ville bara säga till folk att denna säljs för 2990 nu:
http://aftonbladetwebshop.cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifeb...

Verkar rätt billigt? (hoppas inte detta räknas som reklam, syftet är snarare konsumentupplysning för de som vill ha en 13 " laptop billigt"

Permalänk

Har också kollat på den datorn.
Undrar om jag får ut mycket mer prestanda om jag köper Intel 320 OEM SDD http://cdon.se/hemelektronik/intel%c2%ae_ssd_80gb_intel_320_o..., eller om någon annan del av datorn kommer bli flaskhals.

Visa signatur

|| ANTEC NSK4480 380W || Asus P5W DH || E6600 @ 3.0 Ghz || CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME || XFX GEFORCE 9600GT 512MB || 500GB ||

Permalänk
Medlem

glöm inte google efter 50 kr rabattkod på cdon om ni ska köpa datorn. jag funderar oxå på köpa den. hoppas att den klarar av football manager 2012.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Johan1980;11658143"]Batteritiden verkar dock inte vara i bästa laget. Kanske blir det bättre om man anpassar win 7, men jag orkar verkligen inte sätta mig in i det just nu.QUOTE]

Okej, ni som har haft denna ett tag, 3000kr borde vara en no-brainer för fattiga mig men jag vill ändå veta lite mer:

1) Hur dålig är batteritiden (hur länge kan man använda Word)?
2) Är den för tung (tänk cykelväska med någon bok/böcker, anteckningsblock, matlåda, ombyteskläder = är 0.5kg lättare värt så mycket mer pengar)?
3) Övrigt?

RED: http://www.notebookcheck.net/Review-Fujitsu-LifeBook-SH531-Su...

Tillägg av länk
Permalänk
Medlem

Beställde en igår. Också lite nyfiken på vilket lyft datorn kan få med en SSD.

xY59assu = 50 kr rabatt giltig till 23 dec

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Corsair H50 Kylare | GTX 570 | Asus Sabertooth P67 | Corsair HX 850W | Corsair 8GB Vengeance

Permalänk

Köpte en Lenovo U350 på Phonehouse när de sålde ut datorer. Det enda jag vet är det som stod på hemsidan. ”har en 13,3-tumsskärm med kraftfull prestanda. Hårddisken är på 320 GB och internminnet på 4 GB. Processorn är en Intel Core2 Duo SU7300 och det finns w-lan, webbkamera och minneskortläsare. Batteritiden är på 6,5 timmar och operativsystemet är Windows 7 Home Premium” Jag kan inget om datorer och undrar om jag ska skicka tillbaka Phonehouse datorn och köpa Fujitsu datorn istället för 500kr extra? Är en julklapp till en 12 årig flicka. Tack på förhand.

Permalänk

Processorn i5 som sitter i fujitsun är av senare modell än den du köpte. För 2995 kr är detta ett bra köp och jag har själv beställt en till sambon (surfar mest). Fick du din dator för 2495 kr låter det också som ett bra pris. Ska flickan som ska ha datorn endast surfa och köra enklare program spelar nog valet mellan dessa inte så stor roll.

Lycka till!

Edit: tittade på den du köpt på prisjakt och den modellen verkar vara 2år gammal. Som sagt, den fungerar säkert ok att surfa med men fujitsun är en bättre dator.

Permalänk

Tack, beställde en Fujitsu, skickar tillbaka Lenovo datorn.
Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Fan att man missade detta
Det suger rejält...

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasmagnus:

Mvh
Niklas

Man får ju med 3 skivor. En recoveryskiva, en med drivrutiner och lite småprogram och den sista med Office2010. (så står det på skivorna)

Jag gjorde det dumma och installerade den engelska versionen, sen försökte jag byta språk, gick inte. Använde nån 3-parts program som kändes som ett stort misslyckande. Så kollade jag på återställningsskivan och där står det SV så nu håller jag på och ominstallerar datorn med SV-win7. Och då ska ni veta att jag hade hunnit köra windows update och installerat lite webbläsare med. Tagit den långa vägen med andra ord.

Av det lilla jag testat så är musplattan extremt känslig. Finns ingen scroll-funktion på den. Och multitouch är ett stort no-no. Musknapparna känns lite högljudda. Bokstäverna på tangenten är lite beige-färgade.
Gillar att skärmen är matt. Och att installera flera saker samtidigt kändes smidigt.
Detta var mitt preliminära intryck. Kommer nog fler efter lite användande.

Vad tycker ni andra om datorn?

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Corsair H50 Kylare | GTX 570 | Asus Sabertooth P67 | Corsair HX 850W | Corsair 8GB Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av iReyich:

Man får ju med 3 skivor. En recoveryskiva, en med drivrutiner och lite småprogram och den sista med Office2010. (så står det på skivorna)

Jag gjorde det dumma och installerade den engelska versionen, sen försökte jag byta språk, gick inte. Använde nån 3-parts program som kändes som ett stort misslyckande. Så kollade jag på återställningsskivan och där står det SV så nu håller jag på och ominstallerar datorn med SV-win7. Och då ska ni veta att jag hade hunnit köra windows update och installerat lite webbläsare med. Tagit den långa vägen med andra ord.

Av det lilla jag testat så är musplattan extremt känslig. Finns ingen scroll-funktion på den. Och multitouch är ett stort no-no. Musknapparna känns lite högljudda. Bokstäverna på tangenten är lite beige-färgade.
Gillar att skärmen är matt. Och att installera flera saker samtidigt kändes smidigt.
Detta var mitt preliminära intryck. Kommer nog fler efter lite användande.

Vad tycker ni andra om datorn?

Hej !

Gick det att lösa problemet med språket ? Har precis installerat allt via vanlig uppstart. Blev engelska. Nu har jag provat köra recovery via hd men funkade inte att välja annat språk än engelska tyska danska spanska.
Provar installera om nu med skivorna, gick att välja Svenska där. Och får hoppas att installation går vägen. 95% klar nu.

Btw DVD-spelaren låter som ett ånglok.

Mvh N

Permalänk
Medlem

Ang språket: Kör ominstallation med CD-skivorna. Det funkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nippski:

Ang språket: Kör ominstallation med CD-skivorna. Det funkade.

Precis, med cd-skivan funkar det utmärkt. Däremot funkar inte Office2010 tillsammans med svenska versionen, bara engelska, vilket är ganska trist.

EDIT: Efter lite testande har jag kommit fram till att musplattan är bättre än jag trodde! Man måste bara aktivera alla möjliga funktioner i mjukvaran(synaptics), så är det klart!

Och jo, dvdn låter ganska mycket, tur för mig är att den kommer användas sparsamt

Visa signatur

Permalänk

Hej,

Konstigt så fick jag bara med en DVD med driver, software och utility. Men skit samma, jag körde ut recovery dvdn.

Är mycket nöjd med datorn i övrigt, bra batteri tid, kan använda den till och från en hel dag utan att behöva ladda. Har installerat programvaran för tochpaden så multitoch funkar men kommer inte helt överrens med den, fungerade bättre på min gamla Fujitsu som använde samma programvara.

Datorn har effektiv kylningen, behöver väldigt sällan varva upp fläkten så den låter illa.

Jag har dock problem med ljudet då jag ser film. Var snäll och kolla på den länkade tråden nedan. Hoppas någon kan hjälpa mig.
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1075089-problem-med-...