Anovo. Har du haft problem? Hjälp mig.

Permalänk

Anovo. Har du haft problem? Hjälp mig.

Hej!

Jag har skickat in en telefon till Anovo som visar sig ha ett fel som beror på nätet och inte telefonen. Ändå har jag erbjudits ny telefon för 2000 spänn från Anovo eller skrotning, eller som jag valt att få tillbaka den utan åtgärd. De anger ej felets natur de baserar sitt kostnadförslag på, ja ni har hört det upprepade gånger i andra trådar.

Jag behöver hjälp av er!

1. Behöver jag tips på en ackrediterad servicetekniker i Göteborg som kan göra en oberoende undersökning som är godkänd av apple för att dokumentera de fel som finns. Om telefonen blivit slarvigt bemött av Anovo eller om den är fri från fel. Jag vill ha en dokumentation som är tillräcklig för att göra en polisanmälan och som godkänns av apple framförallt som relevant. Så vem får öppna iPhone med apples välsignelse i Göteborg?

2. Surfa gärna in på min blogg där jag skrivit mer utförligt om det hela. http://www.jonvision.se/?p=5853

3 Maila gärna till, anovo@jonvision.se och berätta din historia, och har du dokumentation som stödjer det du säger är det ännu bättre. Har du blivit kompenserad trots att du enligt de inblandade företagen hade JÄTTEFEL men de är så himla good will så de ger dig något fast du egentligen inte skulle få. Eller har du bara blivit behandlad på ett sätt som inte kan ursäktas. Allt är intressant att veta, och baserat på vad som kommer in styr lite också de åtgärder jag planerar. Blir det tillräckligt mycket och bra information så är väl journalist en sådan som kommer få något serverat på ett silverfat.

Vad jag planerar är bara att tydligt lägga många timmar på att visa mitt missnöje, på ett sätt som understryker att jag utsätter mig för något av ren frustration av att ha blivit illa behandlad som kund. Inga kriminella handlingar utan en skylt och lite kaffe i julhandeln. Har fått spons på en skylt

Jag tror jag har bildat mig en relativt korrekt uppfattning och gör bedömningen att jag handlar helt korrekt. Har du stoff eller tycker du jag gör fel?

Ha gott,

Jon

Permalänk
Vila i frid

Utanför garantin är det du som skall påvisa konstruktionsfel så du har slim chans. Det som ligger dig i fatet är att du berättade om knapp-problemet i samma veva. En felsökning är en felsökning och vem ska betala den felsökningen utanför garantin? Slanta upp 400 och sälj den sen vidare och köp en annan telefon. Ska du ha telefonen felsökt av en annan rep-firma, räkna med att det kostar runt 750 spänn - och nu är du uppe i 1150 kronor.

Jag kanske låger lite negativ men utanför garantiperioden ska man ha STOR tur för få något fixat "for free". Använd din dyrbara fritid till något roligare - som t.ex. att överklocka datorer!

Permalänk
Medlem

Lycka till!

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joomlajon:

Hej!

Jag har skickat in en telefon till Anovo som visar sig ha ett fel som beror på nätet och inte telefonen. Ändå har jag erbjudits ny telefon för 2000 spänn från Anovo eller skrotning, eller som jag valt att få tillbaka den utan åtgärd. De anger ej felets natur de baserar sitt kostnadförslag på, ja ni har hört det upprepade gånger i andra trådar.

Jag behöver hjälp av er!

1. Behöver jag tips på en ackrediterad servicetekniker i Göteborg som kan göra en oberoende undersökning som är godkänd av apple för att dokumentera de fel som finns. Om telefonen blivit slarvigt bemött av Anovo eller om den är fri från fel. Jag vill ha en dokumentation som är tillräcklig för att göra en polisanmälan och som godkänns av apple framförallt som relevant. Så vem får öppna iPhone med apples välsignelse i Göteborg?

2. Surfa gärna in på min blogg där jag skrivit mer utförligt om det hela. http://www.jonvision.se/?p=5853

3 Maila gärna till, anovo@jonvision.se och berätta din historia, och har du dokumentation som stödjer det du säger är det ännu bättre. Har du blivit kompenserad trots att du enligt de inblandade företagen hade JÄTTEFEL men de är så himla good will så de ger dig något fast du egentligen inte skulle få. Eller har du bara blivit behandlad på ett sätt som inte kan ursäktas. Allt är intressant att veta, och baserat på vad som kommer in styr lite också de åtgärder jag planerar. Blir det tillräckligt mycket och bra information så är väl journalist en sådan som kommer få något serverat på ett silverfat.

Vad jag planerar är bara att tydligt lägga många timmar på att visa mitt missnöje, på ett sätt som understryker att jag utsätter mig för något av ren frustration av att ha blivit illa behandlad som kund. Inga kriminella handlingar utan en skylt och lite kaffe i julhandeln. Har fått spons på en skylt

Jag tror jag har bildat mig en relativt korrekt uppfattning och gör bedömningen att jag handlar helt korrekt. Har du stoff eller tycker du jag gör fel?

Ha gott,

Jon

Var inne på din blogg...
Anovo ska givetvis lämna ut en utförlig felbeskrivning. De kan iofs göra det igenom Telia och de MÅSTE i sin tur hantera ärendet. Köparen kan alltid reklamera direkt till säljaren.
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...
Du skrev även att felet med hemknappen fanns redan sedan augusti 2010. Då gäller garantin i princip inte då det är din skyldighet att reklamera felet inom skälig tid (2 månader) dvs senast i oktober 2010.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Anovo har hanterat fallet enligt de regler som butik/tillverkare specifierat för reparatören. Du har ingen grund för polisanmälan eftersom ditt ärende hanterats korrekt. Däremot kanske borde du bötas för slöseri av polisens tid

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk

Tackar för alla svar.

Självklart gör jag ingen polisanmälan om det inte finns grund för det. Det visar sig genom den dokumentation jag förhoppningsvis lyckas anskaffa. Problemet är ju att det inte finns någon samlad bild över ärenden. Men i takt med att jag läst allt mer beskrivningar av ärenden gällande anova så borde det också finnas tillräckligt med dokumentation att få tag i utöver det jag kan få fatt i.

Alla berättelser är ju dock inte sanna, gissar att det finns mycket konsumentfrustration som tar sig uttryck och rena troll. Och anovo är stora så det är ju dömt att de ska få fler klagomål än andra småpajaser.

Men vad många vittnar om inom anovo, med stölder och fsg av stöldgods, försvunna produkter, produkter som skadats i processen o.s.v. Detta är ju typer av beteenden jag själv bevittnat inom andra företag/organisationer, fått berättat inifrån av andra firmor (förstahandskälla). Posten, fraktfirmor, Volvo, Bilverkstäder, Elektronikservice o.s.v. Tre av dessa nämnda har jag själv bevittnat liknande beteenden som i några fall skulle betecknas som rent kriminellt enligt opinion och kanske ett par av dem rent juridiskt Fast det där med att gå igenom andras post vill jag minnas har brutalt hög straffsats...

Asbest ska ju hanteras inom gällande regler annars utfärdas böter på 50 lax, kan ju säga att det finns ingen som praktiskt utfärdar dessa böter ens när missförhållanden påtalas direkt till arbetsmiljöverket och det finns stark misstanke om fri asbest i bostadshus, folk ska ju bo i detta. Och så länge ingen gör ett ordentligt test om förekomsten på asbest så kan ingen garantera att det inte finns. Testet kostar för övrigt typ 500 spänn att göra för företag, men görs systematiskt ej av vissa företag.

Inget av ovanstånde har ju egentligen med Anovo att göra, men att anovo skulle vara bättre än de andra finner jag föga troligt. Och det kan vara så att vissa avdelningar har egna företagskulturer av alternativ karaktär som strider såväl med Sveriges lag som företagets egen policy. De fall där oegentligheter har visat sig inom andra företag så har det ju visat sig att det är svårt att få någon att yppa något överhuvudtaget om det är att blåsa företag systematiskt, blåsa åldringar, missförhållanden o.s.v. Detta anser jag tyder på en svårighet att få fram information överhuvudtaget. Speciellt om någon kan stämplas som oanställningsbar.

Detta är dunderspekulativt så det heter duga. Jag går dock sällan igång ordentligt, har bara gjort det två ggr tidigare. Det första fick jag rätt i som resulterade i handlingsplan på stadsdelsnivå, det andra ligger just nu och tjafsas fram och tillbaka mellan advokater och kanske mynnar ut i rättegång. Detta ärende är väl inte av samma karaktär och jag har definitivt inte råd att processa juridiskt men jag kan gå genom eld och vatten för saker som jag tror på. Detta är en av dem just nu, kanske blir det med mer fakta inget mer än detta lilla utbrott i text. Kanske får jag mer vatten på min kvarn.

Och avslutningsvis... har ni aldrig hört något säga något i stil med.... "Om folk bara visste vad som försigick här skulle folk aldrig se detta som ett seriöst företag..."

Men jag tänker vara öppen och transparent i mina förehavanden, så jag tänker gladelingen erkänna om jag har fel och bara är obstinat.

Permalänk

Fått tillbaka telefonen, den är hel o fin fortfarande.

Inte en bokstav om vad som var fel på den som gav underlag till kostnadsförslaget att skrota den eller ersätta mot en ny annan telefon. Bryter nog inte mot någon lag i den bemärkelsen, dock tror jag konsumentskyddet är starkare än att man ska godta vad som helst i förklaring, så som ingen förklaring alls. Vet dock inte relationen mellan Telia och Anovo, dvs om Telia har skyldigheten gentemot mig.

En ny undersökning kostar detsamma, 343,75 kronor. Vilket jag ämnar göra för att få ett andra utlåtande. Ifall de inte finner något fel, och de gör väl samma typ av grundundersökning som anovo, verkar vara standardförfarande. Då blir det en liten protest från min sida.

dock fick jag en ny idé idag som är mer generell och kan gagna fler, ger den ett år så får vi se om ni tycker det är en bra idé

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joomlajon:

Fått tillbaka telefonen, den är hel o fin fortfarande.

Inte en bokstav om vad som var fel på den som gav underlag till kostnadsförslaget att skrota den eller ersätta mot en ny annan telefon. Bryter nog inte mot någon lag i den bemärkelsen, dock tror jag konsumentskyddet är starkare än att man ska godta vad som helst i förklaring, så som ingen förklaring alls. Vet dock inte relationen mellan Telia och Anovo, dvs om Telia har skyldigheten gentemot mig.

En ny undersökning kostar detsamma, 343,75 kronor. Vilket jag ämnar göra för att få ett andra utlåtande. Ifall de inte finner något fel, och de gör väl samma typ av grundundersökning som anovo, verkar vara standardförfarande. Då blir det en liten protest från min sida.

dock fick jag en ny idé idag som är mer generell och kan gagna fler, ger den ett år så får vi se om ni tycker det är en bra idé

Anovo har faktisk inte gjort nåt annat fel än att inte ange vad felet var. Du skickade in telefonen pga problem med täckningen. Dock upptäckte du att det inte var fel på telefonen då du fick samma resultat med en annan telefon (varför man inte testar sånt innan man skickar iväg mobilen är för mig helt ofattbart). Du ska kontakta Telia då du valde att skicka in telefonen via dom.
Kvar är problemet med hemknappen. Då du sket i att felanmäla telefonen när du upptäckte felet i augusti 2010, faller just det felet utanför garantin. DU har gjort fel och nu vill du att andra ska ta ansvaret.
Jag har inget förtroende för varken Anovo eller tex Infocare men i just ditt fall är det faktisk du som har gjort ett misstag.

Du skrev "dvs om Telia har skyldigheten gentemot mig". Har du svårt att läsa? Jag länkade till konsumentverket där det står att det är säljarens skyldighet att sköta reparationsärenden.
Fattar inte riktigt vad du vill... Verkar som du bara vill ha nåt att kämpa för.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Hmmm, jag är nog inte den tydligaste av människor.

Ang. vem som är skyldig mig något är det just bara besked av vad som var fel. Tror det är Telia då Anovo är underleverantör eller tjänsteleverantör åt Telia. Knappen fattar jag själv att det inte är några problem med.

Anovo har varit snabba och följt sin egen avtalstext. Dock gömmer de sig bakom ett betalnummer för att ens kunna prata med någon om någonting. Troligtvis tjänar de fett här med tanke på mängden frustrerade människor som finns...

Men beronde på vad nästa felsökning ger för besked så låter jag det avgöra om jag gör något mer kämparaktigt än att ta ett ordentligt snack med telia. Antingen säger de att knappen är skäl för att byta ut telefonen, då är det endast som det är och dåligt beskrivet.

Men om telefonen bedöms som hel och fin, då är det ju en lögn rentav. Och vad är det då de vill? Ha in telefonen för att sälja den till någon annan, ta den själv, eller använda delarna? Vet inte hur tillförlitliga uppgifterna är, men olika personer nämner dels att de fått tillbaka varor i fel färg, fel modell, fel IMEI-nummer osv... Kan bero på snurrig administration men också på människor som utnyttjar dessa brister till sin egna personliga vinning.

Kanske har du rätt att jag bara vill ha något att kämpa för. Fast det betyder ju inte per automatik att jag har fel

Permalänk

Jo ska bara tillägga.

iPhonen har ju mikrosim, hade ingen annan telefon att testa med helt enkelt utan fick ju byta simkort till ett större för att kunna använda ersättningstelefon medan min var på service. Så bristande resurser helt enkelt.

Flertalet kontakter med telia gällande dessa störningar gjordes också. Både via kundtjänst, driftservice och twitter. Fick ett sms där det stod "inga planerade utbyggnader i ditt område" som svar på felanmälan. Pratande folk kollade allt de kunde och kunde inte se något fel och heller inte göra något mer. Till slut fanns bara alternativet att skicka in telefonen, för de hade ju inga fel via någon av de tre kanaler jag hade kontakt med dem. Jag skrev ju det första inlägget till Telia där jag märkte ut på en karta hur problemen såg ut i området. http://www.jonvision.se/?p=5714 om du inte har sett det. Många bilder och inte så mycket text

Som du ser är det ju utmärkt täckning på deras karta i området i fråga.

/Jon

Permalänk

Tack för alla svar,

Har gått in i väggen och fått diagnosen utmattningssyndrom och mitt lite överreagerande bettende kan ha haft med detta att göra. Nu är jag sjukskriven, men fortfarande anser jag att anovo sagt att något är fel på grunder som de inte delger.

Men historien har fått ett slut.

Min son som har en CP-skada (viktigt just pga muskelkontrollen) och nu fått en botoxbehandling. Så det har fått till resultat att hans vänstra sida som brukar vara spastisk nu är medicinskt förlamad, en effekt som blir mer efter några veckor efter behandlingen. Så det som förut var ett vingel har nu blivit en vurpa. Tänk själv om du stapplar till och ska ta emot dig till vänster så har helt plötsligt någon tagit bort ditt ben, det saknas. Pang! i backen kommer det bli. Benet sitter ju kvar men effekten är motsvarande.

Så när han tog ett bad häromkvällen så gjorde han en sådan vurpa. Så istället som han brukar, att tippa på någon sekund så gjorde han en helvurpa på en tiondels sekund och jag såg hur ansiktet tittade upp i taket under ytan och att han drog in vatten i lungorna. Så jag gör vad man ska, rusar och drar upp honom. I handen håller jag min twittrande telefon, och den lägger sig på botten i badkaret (alltså jag twittrade och står bredvid badkaret för att ha full koll på grabben något som gått problemfritt i över ett år). Sonen kommer upp, hostar och andas som han ska för att sen när han inser att telefonen ligger under ytan... skratta åt mig.

Displayen slocknar när den befinner sig under ytan och den slutar bubbla luft. Sonen måste fixas och sen kan jag då alltså kolla telefonen som jag dock tog upp skyndsamt, så skyndsamt som situationen tillät. Jag läser att man ska stänga av den fort som tusan, och sen lägga den i en påse ris. Men min telefon går inte att stänga av för den är död. Sen under kvällen lyser den rött ur proximitetssesorn vid örat och sen blir den varm så jag överväger att lägga den badkaret igen för att jag är rädd att den ska börja brinna, sen blir den kall och inget lyser.

Simkortet ser ut att ha brännmärken på sig, osäker om det är det eller någon ärgande process.

Har hemförsäkring genom if (don't you worry about a thing) och anmälde skadan dit bara en halvtimma efter. Jag kommer få pengar. Först värdeminskning 50% och sen självrisk 1500 kronor, och så har jag någon slag innestående självrisksbonus på 400 kronor så jag behöver bara dra av 1100 kronor. Utbetalt kommer 2298 kronor. Bättre än inget men det får jag ingen iPhone för.

Så jag worry about ett par tusen things.

Det har haglat förslag om begagnat osv. En förutsättning är att köra iOs5. Hela min sons synk med hans mor ligger där i iCloud, förr körde vi googlesynk men det fungerade aldrig särskilt bra. Så jag är inne på en iPod nu. tills jag betalade månadens räkningar, jag kommer inte köpa något alls. Har en nokia, en sån som kostar 299 kronor på ICA typ.

Men jag har ju Telia komplett för 699kr/månaden. Jag kollar med dem och förklarar läget, var min tanke då.

Och får förslaget att skaffa det billigaste abbonemanget så får jag en iPhone 4. Men jag är sjukskriven student så den möjligheten har jag ej. Problemet är faktiskt, att jag har det dyraste abbonemanget, det går inte att uppgradera till något dyrare. Hade det gått förstod jag det som att det hade gått att lösa på något vis. Sen får jag erbjudande om en galaxy mini för tusen spänn. Men seriöst, vafan ska jag med den till? Han menade faktiskt då att jag hade ju surf i mitt abb. och således skulle få utnyttja det.

Han i affären var verkligen bekymrad över att inte kunna flexa och lösa det hela. På twitter avslutades diskussionen med "Vi försöker alltid göra vårt bästa, men som du vet har vi policys att följa. God jul!"

Det föregicks av en dialog om det hela och de var trevliga så inget ont om dem, men som företag så belönar ju Telia då folk som inte är speciellt stora kunder och belönar således de som har mer att ge, än de som redan ger allt som går. Jag har ju trots allt haft Telia i stort sett sen jag var 18 år. Mobil och hemtele, med några få års avbrott kanske tre. Jag är 36 nu så säg 15 år som kund då. Dock så har jag i perioder varit gnällig kund

Så nu har jag min pissnokia, och Telia Komplett bundet till den 27:e augusti 2012. Och så får det vara tror jag, har en gammal ipod touch, gen 2 tror jag, som kan synka med datorn som synkar med iCloud. Där kan jag också ha telefonboken, för jag orkar fan inte lägga in dem på nokian.

Ni kan läsa mer och se lite bilder på eländet på http://www.jonvision.se ifall ni vill se något otäckt. Några inlägg ner. If vill nämligen inte ha tillbaka telefonen så jag var tvungen att kolla hur den såg ut inuti

Så summan av kardemumman är att jag kan inte lämna in telefonen till Lan-master och dubbelkolla för att sen, som jag tror då, fråga telia vad i helvete de anlitar förrän skojare

Jag har slutat bry mig om det mesta så jag bara sitter här och är, iPhone är ju trots allt bara en sak och min son klarade sig utan minsta men sånär som på en massa hosta.

Så God Jul på er och ni lär inte höra mer om denna story för denna gång. Men någon gång i framtiden kommer någon bli behandlad illa, och någon gång till slut kommer någon få rätt mot jättarna och dessutom berätta om det.