Permalänk
Medlem

Datorn vill inte starta upp (film)

Hej,

Jag köpte en komplett dator i delar hos Inet som inte vill starta. Som ni ser i filmen så går alla fläktar igång men inte mer än så.

När jag fick datorn så skickade jag tillbaka moderkortet för service och dom sa att det inte var något fel på det. En stund senare skickade jag in hela datorn på service igen, hos ett lokalt service ställe, och dom kom fram till att det var moderkortet som det var fel på.

Jag har nu köpt ett exakt likadant moderkort och provat, samma fel. Provat ett annat nätagg, samma fel.

Vafan ska jag göra? Sjukt trött på det här :/ Vad kan det vara för fel?

Delar;

Asus P8P67 PRO REV B3
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SOC 1GB
Logitech Media Keyboard 600
Fractal Design Define R3, Svart

Tacksam för svar!

http://ultrashare.net/hosting/fl/130c2a151f/20111127_115553

Permalänk

Testa med några andra ram-minnen?

Visa signatur

PC# intel Core i7-3770k @ 4,4ghz | Corsair H60 | Asus Sabertooth z77 | Corsair Vengeance 8gb | Corsair 750w Hx | Cooler Master 690 | HDD Samsung 128Gb 830 Series | Gigabyte Gtx 670 Oc |
Labtop# MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Nej..

Har inga tillgängliga..

Ser här på forumet att flera har samma problem. Varför är det ett vanligt problem och är det ingen som lyckats lösa problemet? Helt sjukt att det är ett sånt vanligt problem med nya datorer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ziteN:

Nej..

Har inga tillgängliga..

Ser här på forumet att flera har samma problem. Varför är det ett vanligt problem och är det ingen som lyckats lösa problemet? Helt sjukt att det är ett sånt vanligt problem med nya datorer.

Tag ur alla RAM stickor, och testa med 1 sticka i varje slot var för sig.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd

Vad har du för strömkälla ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

"Vanligt problem" Jag vill absolut inte trolla eller så men 90% av alla gånger är det användar fel. Några ärenden som slutar som RMA kan ha påbörjats med att användare skippar ECD Skydd, etc. Mitt förslag är att lämna in den på ett kompetent service ställe, tex inets felsökning. Kan vara så att första mobo var helt.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziteN:

Nej..

Har inga tillgängliga..

Ser här på forumet att flera har samma problem. Varför är det ett vanligt problem och är det ingen som lyckats lösa problemet? Helt sjukt att det är ett sånt vanligt problem med nya datorer.

----------------------------
Pga det är sjukt många som köper ungefär samma delar, samma moderkort på rekommendationer och då blir det ofta så att nån här o där får ett måndagsex.
Men, tyvärr, så är det i väääääldigt många fall relaterat till den som bygger datorn inte har tillräckliga kunskaper eller glömmer sådant som distanser mellan moderkort och chassi, inte kollar att ens minnen finns med i listan över kompatibla minnen, och just den grejen kollar tamejtusan nästan ingen nybörjare, likaså många här på forumet som rekommenderar hej vilt utan att kolla just detta.

Ifall du får samma fel två gånger, då måste man tyvärr förutsätta nästan att du gör någonting galet om du lyckas paja 2 på raken.
Det är i DET läget du inser fakta -lämna in delarna och låt de som verkligen kan montera mot en kostnad och be dem testköra systemet och ifall något inte fungerar så köp det hos dem
Dvs, gå till nämnda datorbutik med ALLT o be dem fixa och ta reda på varför det inte fungerar för det blir billigare i längden.

Notera att jag _inte_ säger detta för att vara taskig mot dig personligen men om du visste vad nybörjare pajar saker
Denna vecka -summa pga klantiga nybörjare har jag sålt,monterat och reppat delar för över 20k, säger en del...
Tex, trasiga pins i cpusockeln enbart fyra st moderkort på detta klanteri..en kille ville "provmontera" sin corsair H60 innan han ens fått cpu..monterar fel, klantar sig och trycker till i princip varenda pins i cpusockeln.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Kan tilläggas att datorn HAR fungerat. Jag köpte den i maj. När den väl är igång fungerar den perfekt. Spelat BF3 utan problem osv osv.. men det är när man startar om datorn eller stängt av den som den inte vill starta igen. Då får man sätta på och stänga av den ett antal gånger, och vips helt slumpmässigt fungerar den igen.. det verkar som om det är något "el fel"/ "kortslutning".

Jag ser inte det som ett alternativ att JAG har haft sönder 2 st moderkort då det har fungerat i 5 månaders tid.

See my point?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziteN:

Kan tilläggas att datorn HAR fungerat. Jag köpte den i maj. När den väl är igång fungerar den perfekt. Spelat BF3 utan problem osv osv.. men det är när man startar om datorn eller stängt av den som den inte vill starta igen. Då får man sätta på och stänga av den ett antal gånger, och vips helt slumpmässigt fungerar den igen.. det verkar som om det är något "el fel"/ "kortslutning".

Jag ser inte det som ett alternativ att JAG har haft sönder 2 st moderkort då det har fungerat i 5 månaders tid.

See my point?

---------------------------
Då kan jag ju ovanpå tillägga att isåfall BÖR du ju faktiskt också skriva det att datorn har fungerat i nästan ett halvårs tid
Typiskt fall av "trodde inte att du behövde veta det" när man ska utföra en felsökning på nåt, allt är relevant, även småsaker såsom "datorn har funkat i fem månader" t e x;)

See MY point? *bro-fist*

Märke på nätagg och var det också nytt? -med ovan tillagda info tillhanda så misstänker jag nätagget eller kortis, alt glapp någonstans

Skumt också att moderkort nr 2 inte fungerar från start, då börjar man ju misstänka att antingen gör du nåt fel (som jag sa tidigare) eller så är det nätagget som drar dina moderkort eller att du får kortslutning någonstans

Regel nr 1 om detta uppstår, ut med ALLA delar ur chassi, lägg på moderkortskartongen, gör en reset av bios, ett minne i taget och minimalt med andra delar inkopplade, dvs inte en pryl mer än som behövs för att få bild.
Testa 1 minne i taget och flytta runt i slotsen, det BÖR starta i det läget

Det är skitsvårt att felsöka på distans, och särskilt om man utelämnar saker, eller missa att berätta något, ibland kan en skitsak vara betydelsefull, gäller bara att komma på vilken

Edit: såg nu videon igen, du har ett cx500 från corsair, och jag har sett här på forumet att många kritiserar dem för att gå sönder och vara av sämre kvalite än övriga t e x TX-serien från corsair
Har själv ingen erfarenhet då jag låtit bli dem, pga ovan nämnda detalj som visat sig rätt tidigt och enl. en del reviews som gjorts

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd

Jag lägger mina pengar på strömkällan ! cx serien är värdelös

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.