Permalänk
Medlem

Problem med nytt GTX 580

Jag har precis installerat ett Asus gtx 580 directcu ii.
Mitt problem är att spel kraschar efter 2-3 min med gröna streck över hela skärmen samt gråa "blinkningar" i 5 sekunder sen är jag ute i windows och får ett felmeddelande om att drivrutinerna inte svarar.
Jag har provat Battlefield 3 samt Crysis 2 vilken resulterar i samma krasch.

Temperaturen på kortet går aldrig över 55°.
Jag har provat med drivrutinerna 285.62 samt beta drivers men det förändrar ingenting.

Är detta kort ett måndagsexemplar?

Före detta kortet hade jag ett Gigabyte gtx 560 ti oc och hade aldrig några problem.

Mitt system i övrigt:
i5 2500k
ASrock P67 Pro3 REV B3
Corsair 8GB ram
Fractal Design Newton R2, 650W
Intel SSD 320 80GB

Permalänk
Medlem

Har du stoppat i två stycken 6+2 PCI-e-kontakter?

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Japp

Edit: Jag har nu provat att köra Furmark i 15 minuter och detta fungerar felfritt...?

Permalänk
Citat:

Mitt problem är att spel kraschar efter 2-3 min med gröna streck över hela skärmen samt gråa "blinkningar" i 5 sekunder sen är jag ute i windows och får ett felmeddelande om att drivrutinerna inte svarar.

Hårdvarufel skulle jag tro. Kan vara ett måndagsexemplar, kan även fått sig en ESD-skada under installationen (sannorligeheten är motsatt proportionell med graden av säkerhetsåtgärder ofc XD).

Vad händer om du går in på t.ex. wallbase.cc och kollar på HD bilder? Är färgerna dåliga? Försök hitta bilder med varierande färger/ljus, gärna bilder med mörka partier. Om du ser att färgerna ser skumma ut, skulle jag, skicka in kortet på RMA. Alltid lika tråkigt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag lyckades lösa problemet genom att höja volten på kortet till 1.050 när jag spelar Directx 11 spel, detta är tydligen ett känt "fel" med GTX 580 kort.