Permalänk
Medlem

att göra hål i plexiglass

Hej
vad är bästa sätt att borra rena fina hål i 2mm plexiglas?
Jag tänka modda min Themaltake Lanbox lite som har plexiglass och någorlunda ventilation på plexiglas på bege sidor, men vill gärna utöka den med extra ventilationshål.
Eller finns det nån i Stockholm område som kan göra sånt åt mig för en slant?

http://www.sweclockers.com/galleri/8316-guts-hangin-out-updat...

Permalänk
Medlem

Plexiglas (acrylglas) går fint att borra i. Har själv borrat i både 3 och 6 mm utan problem och tror inte 2 mm ska innebära några svårigheter. Håll bara borren rakt så hålet blir fint. Körde själv ganska sakta eftersom jag var försiktig. Är du osäker så fråga närmaste glasmästare om hjälp.

Permalänk
Medlem

Acrylglas (Plexiglas är egentligen bara ett av handelsnamnen) är lite besvärligt att bearbeta med normala hushållsverktyg om man vill ha en bra finish,
borra går men vid för hög hastighet smälter det, likaså då man vill såga, att köra med sticksågen är bökigt, du måste ha rätt blad och köra inom ett visst hastighetsspann för att det inte skall smälta till en gegga.
Acrylglas spricker lätt då det utsätts för spänningar, att borra flera hål tätt är svårt om man vill undvika sprickor.

Jag har skickat en svart skiva 2mm acrylglas som jag ville ha utskuret ett mönster i till skylt24.se,
de har en laser som kunde skära upp till 3mm acryl/plexi, det blev skitsnyggt, dyrt måhända men smakar det så kostar det

Permalänk
Medlem

Tejpa. Borra sakta. Fint.

Permalänk
Medlem

tack för fina tipsar.
Projektet handla om just att borra täta hål i en 2mm acrylglas. Jag änvändar en färdig mal/mösnter från ventilation galler på översta locket av Lanbox chassis som en guide.
http://www.algo.jp/shop/product/complete/comp-imge/IMG_3781.j...

Tror jag måst kolla på andra options, som mesh galler (IKEA sopptunnan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

tack för fina tipsar.
Projektet handla om just att borra täta hål i en 2mm acrylglas. Jag änvändar en färdig mal/mösnter från ventilation galler på översta locket av Lanbox chassis som en guide.
http://www.algo.jp/shop/product/complete/comp-imge/IMG_3781.j...

Tror jag måst kolla på andra options, som mesh galler (IKEA sopptunnan)

Man måste borra sakta och med låg tryck på plexiet annas går den sönder xD förresten hur stora/fina plexie finns det i ikeas soptunna? ;D

Permalänk
Medlem

ett problem om man kör allt för sakta precis när man skall igenom själva skivan är att de kan bildas små "klackar" i acrylen där det är spår i borren svårt att förklara men det ser lite ut så här (> <) detta har hänt mig några gånger när jag kört med ca 8-10mm i något tjockare glas ca 4mm

kanske inte helt aplicerbart i ditt fall men det kan va bra att tänka på i framtiden så man in får in en vana att köra jätte sakta
lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

ett problem om man kör allt för sakta precis när man skall igenom själva skivan är att de kan bildas små "klackar" i acrylen där det är spår i borren svårt att förklara men det ser lite ut så här (> <) detta har hänt mig några gånger när jag kört med ca 8-10mm i något tjockare glas ca 4mm

kanske inte helt aplicerbart i ditt fall men det kan va bra att tänka på i framtiden så man in får in en vana att köra jätte sakta
lycka till

Jag förstår hur du menar. Har varit med om samma sak själv. Det bildas hårda bitar precis när man ska igenom. Det brukar vara rätt besvärligt att få bort dessa också. Är man försiktig så går det ( kommer inte ihåg hur jag löste det själv).

Permalänk
Medlem

Generellt så måste man borra en liten bit, blåsa, borra en liten bit till blåsa så plasten inte smälter. Det kan även vara lättare att börja med en mindre borr så det inte spricker OBS: se till att borra precis i mitten.

Permalänk
Medlem

fina svar och tips
Vad är bästa borr till att borra med? Metall? Trä? Betong? eller finns det special till akrylglas?
Jag menar med Ikeas sopptunnan var metall mesh inte akrylglas.

Permalänk
Medlem

Man kan borra med både metall och träborr bara man ser till att dom är vassa i skäret. Köp helst nya borr som används enbart till detta ändamål istället för att rota fram gamla borrar som borrat några hundratal hål innan i diverse material.

Sevärt om att borra i plexi/akryl glas
http://www.youtube.com/watch?v=eKXhq04ipPU&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=hM_DR3t4mjI

Permalänk
Medlem

Borra med lågt varv, kyl med 5-56 hela tiden, när du är igenom hålet så backa borrren annars är det risk den biter sig fast.

Permalänk
Medlem

Använd maskeringstejp och borra med en metall borr. Borra inte för sakta bara, lätt för att borren hugger i materialet då och det är väldigt få av de gångerna det händer som materialet klarar sig utan sprickor.

Att tänka på är också att det finns två vanliga typer av akryl, extruderad som är lite billigare/sämre och gjuten som i regel kostar rätt så mycket mer, men klarar mycket mer. Gjuten akryl är mycket "renare" och har inte lika lätt för att bli repad eller spricka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tribus:

Att tänka på är också att det finns två vanliga typer av akryl, extruderad som är lite billigare/sämre och gjuten som i regel kostar rätt så mycket mer, men klarar mycket mer. Gjuten akryl är mycket "renare" och har inte lika lätt för att bli repad eller spricka.

Gjuten acryl har inte de spänningar i sig som dragen acryl har, som Tribus skriver så spricker inte den gjutna så lätt.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att akryl kletar, så man får dra ut borret så att spånet kommer ut. Men det berör nog inte dig med dina två mm. Men bara man borrar lugnt och låter borret göra jobbet så ska det gå bra.

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem, Kör sakta och högt varvtal så ska det gå fint

Permalänk
Entusiast

Risken att det spricker är som störst när man är på väga att gå igenom.
Borren tenderar att hugga till och forcera sig igenom vid den allra sista biten.
Så mitt tips är:

Spänn fast biten som skall borras i ett plant underlag, såsom en brädbit eller en annan plexiglasbit som borren kan fortsätta in i när den går igenom.
Detta minskar risken att borren hugger till och spräcker biten som bearbetas.

Ett annat tips: Förborra med en tunn diameter omkring 1-2 millimeter först, borra sedan med den tänkta diametern. Detta hjlper inte bara till att hålla styr på borren, det hjälper även till att få ett bättre "skär" genom hela processen.

Permalänk
Medlem

Nej
Det blir nog ingen bra här. För många små biter som hugga och sprängs bort. Det ser fugly ut fast jag får hål. Plexiglaset ser inte fint ut längre. Kan anitgen fortsätter eller köpa ny akrylglas nånstans eller metall mesh (såsom IKEA papperskorg)
Har provet snabb, långsamt, metall borr och trä, trä underlag MEN inte plast underlag.

Permalänk
Medlem

Borra lite från båda hållen så slipper man flisorna på baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dero:

Borra lite från båda hållen så slipper man flisorna på baksidan.

oy
Tänk_om !
Tack

(it takes a village!)

Permalänk
Medlem

varför ska du göra hål i det? är ju genomskinligt i alla fall

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andre_H:

varför ska du göra hål i det? är ju genomskinligt i alla fall

Ventilation, skruvar, genomföringar, anslutningar med mera.
Hål är bra! Alla borde ha några.

Permalänk
Medlem

Du kan även testa att kyla/smörja med vatten+yes som du droppar på.
Var väldigt stadig på handen och ta det lugnt.