Windows 7 bootar inte från cd/dvd

Permalänk
Medlem

Windows 7 bootar inte från cd/dvd

Hej, polaren beställde ett nytt moderkort, RAM och processor och allt gick fint att sätta ihop. Dock uppstår det nu problem då vi ska installera windows 7 via DVD-r skiva (som tidigare har fungerat fint!).

I BIOS har jag cd/dvd-läsaren som prio 1, sedan hdd'n. Ändå så lyckas den inte boota utan jag får fram en text där det står att jag ska starta om eller sätta in en enhet som kan bootas... Har även testat att koppla ur båda hårddiskarna och ena cd/dvd-läsaren (läste att det kunde fungera då).

Någon som vet vad det är för fel? Har testat två olika cd/dvd-läsare.

Permalänk
Medlem

1. Prova skivan i annan dator
2. prova annan win7 skiva i datorn om du har

Permalänk
Medlem

Det ska jag! Tack för tips, testar alla tips imorgon (om jag får fler)

Permalänk
Medlem

Om du har Windows på ISO-fil (lagligt) så kör över det till USB-minne?
Snabbare och enklare tycker jag.

Har mina Win7 32 + 64 (MSDNAA) på USB-minnen, kommer inte ihåg när jag körde över skiva sist.

http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Om du har Windows på ISO-fil (lagligt) så kör över det till USB-minne?
Snabbare och enklare tycker jag.

Har mina Win7 32 + 64 (MSDNAA) på USB-minnen, kommer inte ihåg när jag körde över skiva sist.

http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...

Men eftersom att jag inte kommer in på någon användare på datorn, som sedan tidigare har xp hur gör jag då? Hur ställer jag in att den bootar från USB? Datorn har ju nytt moderkort så att drivrutinerna för musen fungerar inte etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markushj:

Men eftersom att jag inte kommer in på någon användare på datorn, som sedan tidigare har xp hur gör jag då? Hur ställer jag in att den bootar från USB? Datorn har ju nytt moderkort så att drivrutinerna för musen fungerar inte etc.

Ladda ner programmet och kör in Windows på ett USB-minne på en annan dator. (Windows skiva på ett usb-minne)

Sätt i minnet i datorn som ska ominstalleras.
Välj USB-minnet som första boot.

Alt. Tryck F8 vid start på Asus, F12 för Gigabyte och MSI om jag kommer ihåg rätt.
Välj USB-minnet och installera.

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ladda ner programmet och kör in Windows på ett USB-minne på en annan dator. (Windows skiva på ett usb-minne)

Sätt i minnet i datorn som ska ominstalleras.
Välj USB-minnet som första boot.

Alt. Tryck F8 vid start på Asus, F12 för Gigabyte och MSI om jag kommer ihåg rätt.
Välj USB-minnet och installera.

Vad har du för moderkort?

Det är ett ASrock, tror att F2 är setup, F6 Instant Flash och F11 boot menu.

Permalänk
Medlem

Kan vara lite lurigt det där, finns ofta 2 menyer som styr detta med bootande, och ofta är dessa inte på samma sida.
Den ena menyn styr bootorningen tex först Hårdisk Andra DVD tredje Nätverk osv, den andra menyn styr vilken DVD enhet, vilken Hårdisk osv, så är mitt moderkort Asus sabertooth X58,
Så om jag i enheter anger en annan hårdisk som inte är bootbar, så hjälper det inte om hårdisk är angivet först i bootordning, den kommer bara klaga på att jag ska sätta in en hårdisk som den kan bota ifrån.

EDIT: En annan felorsak kan vara att man har anslutit DVD enheten till en controller på moderkortet som inte fungerar utan drivrutiner, alternativt en controller som man har inaktiverat i bios, i så fall är det ju bara att byta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300