Presentation av en forskare (elektricitet och magnetism)

Permalänk
Medlem

Presentation av en forskare (elektricitet och magnetism)

Hej,

Inom fysiken arbetar vi just nu med elektricitet och magnetism. Vi har fått en uppgift där vi ska hålla en presentation för klassen om en forskare som har arbetat med elektricitet och magnetism. Vår lärare gav oss några exempel på forskare:

  • André-Marie Ampère

  • Benjamin Franklin

  • Waldmar Jungner

  • Nikola Tesla

  • John Dniell

  • Luigi Galvani

  • Robert Kirchhoff

  • Alessando Volta

  • Micheal Faraday

  • Carl Gassner

  • Georg Ohm

Vi får självfallet komma med egna förslag, och behöver inte välja från listan. Men jag undrar om ni rekomenderar någon forskare att hålla en presentation om?

Permalänk
Medlem

Just Tesla verkar ha varit en väldigt intressant och lite halvgalen genialisk person med en massa ide'er.
Honom borde det finnas en hel del att skriva om. Han skulle jag valt av de där i listan.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår också Tesla. Hans bok "Mina uppfinningar" är bra.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte valt Tesla, just av de orsaker som Xellofan och JesperT nämner (eller kanske tvärtemot). Han är överhypad och överskattad och hans genialitet är välkänd (och gränsande till flum). Välj i stället någon som publiken vet mindre om.

Tänk efter själv, vilket är roligast, att höra om Einstein eller om Humphry Davy? Idel kända namn, men hur många är allmänbildade om Davy?

Jag hade valt Waldemar Jungner (av de på din lista) av den enkla anledningen att jag inte omedelbart kan placera personen eller koppla ihop honom med något och efter en wikisökning finner man just inget mer än att han ligger bakom NiCd-batteriet. Slutsatsen är att det finns mer okänd info här att plocka fram (innan internet använde vi något som kallas för "böcker" och "uppslagsverk").

Edit: Vem är John Dniell? Antagligen en felstavning, men vem exakt? Ingen av dessa förmodar jag: http://en.wikipedia.org/wiki/John_Daniel_%28disambiguation%29

Edit: Om listan får utökas kan man ju lägga till några namn. En poäng kan vara "extremt tidig", varpå dessa är intressanta: http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_von_Guericke
http://en.wikipedia.org/wiki/Francis_Hauksbee_%28scientist%29
Eller, betydligt senare: Van de Graaff
Eller någon mer okänd som Francis Bitter.
Eller denna filur: http://en.wikipedia.org/wiki/Hermann_von_Helmholtz
Eller vem som helst i historien som inte heter Einstein, Newton, Ampère eller Volta i efternamn.
Lycka till!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast

Just Tesla är lite lurig för man måste verkligen passa sig när man letar information för det finns enorma mängder felaktigheter och foliehatstrams runt honom. Ska du skriva om honom kan det vara vettigt att lägga en liten stund på att slå hål på lite myter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Zotamedu har helt rätt. Troligtvis finns det idag mer ovettig än vettig information på Tesla på nätet. En riktig favorit bland pseudovetenskapare, foliehattar och konspirationsdårar. Tesla kanske skulle vara intressant av just det skälet - slå hål på lite myter. Råd till TS: Så fort du hittar Tesla i närheten av skrivelser om HAARP eller "free energy" eller evighetsmaskiner eller liknande är det bara att dra öronen åt sig. Nej, Tesla visste inget som inte är allmänt känt bland forskare idag.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Zotamedu har helt rätt. Troligtvis finns det idag mer ovettig än vettig information på Tesla på nätet. En riktig favorit bland pseudovetenskapare, foliehattar och konspirationsdårar. Tesla kanske skulle vara intressant av just det skälet - slå hål på lite myter. Råd till TS: Så fort du hittar Tesla i närheten av skrivelser om HAARP eller "free energy" eller evighetsmaskiner eller liknande är det bara att dra öronen åt sig. Nej, Tesla visste inget som inte är allmänt känt bland forskare idag.

Fast kanske är svårt att få med allt i en kort presentation. Han gjorde ju mycket vettigt och sen fick han någon sorts storhetsvansinne och började designa domedagsmaskiner och dödsstrålar. Det plus att slå hål på myter är ju material nog för en hel bok.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Även Maxwell kunde vara intressant.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Jag skulle själv tycka det vore intressant att presentera Jonas Wenström, som man sällan får höra mycket om. Han är intressant då han dels låg Edison hack i häl med glödlampan, och Dolivo-Dobrowolsky med trefasöverföringar/system men verkar ha varit något för långsam. Jag skulle gissa att han också som konstruktör och uppfinnare även byggde intressanta och betydelsefulla (i någon utsträckning) maskiner/verktyg för svensk industri.

Jonas Wenström är också en av grundarna till ASEA, dagens ABB.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nightcrawl:

Jag skulle själv tycka det vore intressant att presentera Jonas Wenström, som man sällan får höra mycket om. Han är intressant då han dels låg Edison hack i häl med glödlampan, och Dolivo-Dobrowolsky med trefasöverföringar/system men verkar ha varit något för långsam. Jag skulle gissa att han också som konstruktör och uppfinnare även byggde intressanta och betydelsefulla (i någon utsträckning) maskiner/verktyg för svensk industri.

Jonas Wenström är också en av grundarna till ASEA, dagens ABB.

Om man vill rota bland Svenskar är även Uno Lamm intressant eftersom HVDC blir mer och mer intressant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vill tacka er alla för er instats

Permalänk

Maxwell tycker jag också verkar intressant, möjligen har man fått sin uppfattning lite vriden iom att han jobbade på universitet jag går på.

Visa signatur

Simlärare