IBM Deskstar, behöver datan

Permalänk

IBM Deskstar, behöver datan

Har läst en del på Sweclockers forum efter något liknade tråd, har hittat lite om mitt problem, men hittat desto mer om hur problem fylda IBM:s hd är.

Ja, ja, det började med att jag fick en nya dator i våras. Fick med en 60 GB Deskstar. Vilket jag tänkte kunde vara perfekta lagring hd:en. Så jag körde in windows på min gamla 15 GB hd (även den en Deskstar). Placerade dem några cm från varandra, vilket fungerade bra, tänkte att jag skulle skaffa en fläkt efter julen (då jag brukar få pengar). Tänkte att min nya Deskstar skulle klara trycket, men så en dag så sänkte IE windows (inte ovanligt), vilket gjorde att jag var tvungen att starta om datorn. Där efter började min nya hd låta och vägrade att låta winodws göra sin indoxerings sökning i början av starten, vilket jag förstått att den gör för att göra sökningar snabbare.

Näe nu till felet, jag har juh haft hd som lagrings hd, vilket leder till att jag haft mycket data på den. Data som är beroende av att få ut. Kan inte skicka iväg hd för att sedan få en ny, utan jag måste få datan ur hd först. Suck, tänkte om någon hade något hopp att ge mig. Det finns företag som gör ingrepp, men det kostar.

Permalänk
Medlem

Har hört att för en del så funkar disken ett tag till om man lägger den upp och ner. Lär ju va skitsnack men testa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Har hört att för en del så funkar disken ett tag till om man lägger den upp och ner. Lär ju va skitsnack men testa

Har svårt att tro att det kan fungera, låter som skitsnack. Tror dock att jag måste använda något program, som kan hämta ut rådata.

Har även hört att man ska prova och släppa hd i golvet så att läsaren kan komma rätt igen och på det sättet sedan rädda det lilla som går. Jag är skeptisk till båda förslagen.

Permalänk
Hedersmedlem

"en dag så sänkte IE windows (inte ovanligt)". Låter som Win9x, då kan du starta med en startdiskett och försöka kopiera över filerna i DOS, om inte disken är helt död alltså.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
"en dag så sänkte IE windows (inte ovanligt)". Låter som Win9x, då kan du starta med en startdiskett och försöka kopiera över filerna i DOS, om inte disken är helt död alltså.

Jag kör med Win XP Proff. Tror ändå att problemet är värre.
Hd vägrar att fungera om jag sätter in den i en annan dator också, vilket inte lovar gott.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så blir det nog till att bita i det sura äpplet. Jag har aldrig lyckats att få ut någon data ifrån så döda IBM diskar. Har mött ett hundratal sådan och ryser fortfarande vid tanken av dem. Kom ihåg att säkerhetskopiera i framtiden. Om du kan få kontakt med disken så pröva att köra DFT.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomer
Tyvärr så blir det nog till att bita i det sura äpplet. Jag har aldrig lyckats att få ut någon data ifrån så döda IBM diskar. Har mött ett hundratal sådan och ryser fortfarande vid tanken av dem. Kom ihåg att säkerhetskopiera i framtiden. Om du kan få kontakt med disken så pröva att köra DFT.

Suckar, alltså jag får kolla vad det kan kosta att skicka hd:en till sådant där företag. Uppgifter som jag har på IBM hd måste få ur den.

Permalänk
Hedersmedlem

Om Windows XP krashar ofta är det inte bara hårddisken du har problem med...
Det är möjligt att hårddisken inte är trasig alls, utan att partitionstabellen eller nån filtabell har blivit korrupt pga nåt annat hårdvarufel, kör DFT och kolla vad den säger.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Om Windows XP krashar ofta är det inte bara hårddisken du har problem med...
Det är möjligt att hårddisken inte är trasig alls, utan att partitionstabellen eller nån filtabell har blivit korrupt pga nåt annat hårdvarufel, kör DFT och kolla vad den säger.

Värt att prova, men problemet är att hd:n inte fungerade på min andra dator, vilket jag tycker den kanske borde göra.