Permalänk
Medlem

Hur du byter ut din TG789vn!

Hej allesammans. Vi vet allt för väl hur dåligt TG789vn modemet är. Och för oss VDSL kunder som är lite mer advancerade gäller ju bara en sak, att byta ut häcken! Notera att denna guide endast är för bredband och telefoni!

Detta är alltså för människor som vill ha ett annat modem helt och hållet. Söker du bryggning finns det trådar om det med.

Byt ut TG789vn mot Zyxel VDSL Modem.

Många undrar hur vida detta funkar. Det enda jag kan säga är utmärkt!

Om du har tänkt använda telefoni med denna guide.
Se till att skaffa en Tilgin adapter (Adapter: Tilgin 321, ansluts vanligtvis till lanport 3)
Notera att detta kostar. Tyvärr skickar dom inte ut dom gratis.

OBS: Jag ansvarar inte för om du köper in något modem utan korrekta tillbehör och det inte funkar!

Steg ett: Välj ut vilket modem det är du önskar dig.

Antingen:
ZYXEL P-870h-51A v2 VDSL2 Triple-Play
Eller:
ZYXEL P-870HN-51B VDSL2 WIRELESS MODEM

Båda modem/gateways fungerar utmärkt. Men jag vill tillägga att de användare jag läst om som brukat just den billigare modellen P-870H-51A har tappat en liten bit nedladdningshastighet. Till skillnad från mig själv, då jag bytte till den dyrare P-870HN-51B, och fick ut mer! (ca 2mbit/s ner.)
Jag kan dock inte garrantera att det samma händer just dig. I mitt fall brukade jag en vanlig deltaco ADSL2 splitter och en ytterst kort tele kabel efter bytet, och det kan ha vart den bidragande faktor.

Steg 2: Skaffa dig splitter och kabel.

Jag själv kör med en Deltaco ADSL2 splitter och vanlig telekabel efter bytet. Folk har sagt att telias splitter ska funka.
Men jag tog stunden i akt och passa på att skaffa en ytterst kort tele kabel. Jag kan därför inte konstatera att telias splitter funkar.

Steg 3: Fixa din config!

För att modemet ska funka ordentligt i bryggat läge behöver du läsa in en config:

Config för P-870HN-51B kan du hitta här: Här
Och här har du en guide för hur du installerar en config fil av denna typ: Guide

Och config för P-870h-51A hittar du här (tack till HammarNet på Telia Forum): Här
Stegen för P-870h bör vara väldigt lika det du finner här över. detta är alltså en config. Och inte en firmware fil. Ha detta i åtanke.

Steg 4: Ring in till telia!

För att det hela ska funka optimalt behöver du ringa in till telia och be dem byta profil på ditt bredband.
Det är så att din plattform är inställd på en Thomson profil. Denna skall bytas till Tilgin.

Jag hoppas detta hjälper folk att sprida lite ljus på det hela. Om det råkar vara så att guiden är onödig så får gärna en mod ta bort den.
Har någon något att tillägga så skriv gärna!

FAQ:

F: Kan man undvika att köra sin Zyxel gateway i bryggat läge?
S: Tyvärr inte i dagsläget.

F: Måste man ringa telia och byta plattform/profil om man inte brukar IP Telefoni?
S: Det ska fungera att köra utan profl/plattformsbyte, men vad jag förstått är det
ej optimalt. Utan du bör köra med Tilgin profil.
(Det är även trevligt att telia får in mer samtal där folk bytt ut sin Thomson)

Det var allt för nu, ska försöka uppdatera så gott jag kan. Och jag funderar på att göra en root guide.
Men det är endast om jag råkar ha på tok för mycket tid över.

Edit: Mindre uppdatering. Inget har förändrats än så länge. Rubbade rootning delen för det finns andra resurser för det på forumet för närvarande.
Skulle det vara så att mjukvaran mognar och man vinner något på att roota framför utbyte kommer jag slänga in en vettigare rootnings sektion.

Försöka snygga till lite text.
Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Bra tråd, snyggt jobbat!

edit: Några frågor nu när jag ser att du valde den lite dyrare varianten! Glöm förresten inte att båda modellerna i grundutförandet är både gateway och modem, inte enbart modem.

1) Sätter båda konfigfilerna som erbjuds för Teliaanvändare respektive enhet i bryggat läge? D v s deaktiverar den inbyggda gatewaydelen.

2) Profiländringen hos Telia från Thomson till Tilgin gäller väl bara de som även har IP-telefoni över samma lina? Som "ren internetkund" lär inte en profiländring behöva göras.

Åter igen, suverän trådidé som säkerligen kommer hjälpa många. Mycket av infon finns i min tråd jag skapade tidigare men kan vara lite klurig att hitta mitt i all avsky gentemot Felia. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Bra tråd, snyggt jobbat!

edit: Några frågor nu när jag ser att du valde den lite dyrare varianten! Glöm förresten inte att båda modellerna i grundutförandet är både gateway och modem, inte enbart modem.

1) Sätter båda konfigfilerna som erbjuds för Teliaanvändare respektive enhet i bryggat läge? D v s deaktiverar den inbyggda gatewaydelen.

2) Profiländringen hos Telia från Thomson till Tilgin gäller väl bara de som även har IP-telefoni över samma lina? Som "ren internetkund" lär inte en profiländring behöva göras.

Åter igen, suverän trådidé som säkerligen kommer hjälpa många. Mycket av infon finns i min tråd jag skapade tidigare men kan vara lite klurig att hitta mitt i all avsky gentemot Felia. ^^

Hej, och förlåt för sent svar!

1. Ja. Den bryggar båda modem. Går ej att undvika än så länge..

2. Jag är inte helt hundra på detta. Men kör du med Thomson profilen sägs det att du inte får ut riktigt 100% av din lina.
För mig hoppa inte nätet igång innan bytet, kan jag även tillägga.

Tack för frågorna. Ska se till att lägga till detta i guiden.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Hej!

Skrivet av mistard:

1. Ja. Den bryggar båda modem. Går ej att undvika än så länge..

Zyxel har väl förstått att det är där behovet är som störst, klockrent. Jag kan dock tänka mig att det vore intressant för vissa om de i ett senare skede erbjuder en config som enbart lägger om V-LANen. Det finns säkert även de som liksom vi skyr TG789vn som pesten men inte har en annan router, utan gärna försöker spara lite pengar och testar den inbyggda i Zyxel-modellerna istället.

Skrivet av mistard:

2. Jag är inte helt hundra på detta. Men kör du med Thomson profilen sägs det att du inte får ut riktigt 100% av din lina.
För mig hoppa inte nätet igång innan bytet, kan jag även tillägga.

Intressant! Det ska definitivt testas när jag sitter hos en av de jag försöker hjälpa med detta sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Intressant! Det ska definitivt testas när jag sitter hos en av de jag försöker hjälpa med detta sen.

Återkom gärna angående profilbytet om det är så att ni tittade på det.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

hej tack för guiden, den hjälper kanske alla oss som inte har tillgång till fiber.
jag blev lite förvånad hade aldrig hört vdsl trodde heltiden att vi hade adsl2 hur vet jag vilket av dom jag har.

on topic. vi har haft problem med ip tv via vårat zyxell modem tidigare kommer iptv fortfarande funka?

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

Återkom gärna angående profilbytet om det är så att ni tittade på det.

Will do!

Skrivet av xobust:

jag blev lite förvånad hade aldrig hört vdsl trodde heltiden att vi hade adsl2 hur vet jag vilket av dom jag har.

Guilden gäller nog mest de som kör VDSL, topic kanske borde reflektera det lite tydligare. Om du kör ADSL så finns det fler alternativ att kika på, men vad du kör måste du veta själv. Kolla en faktura t ex. VDSL hos Felia heter "Bredband 30", eller "Bredband 60".

Skrivet av xobust:

on topic. vi har haft problem med ip tv via vårat zyxell modem tidigare kommer iptv fortfarande funka?

Så ni kör i dagsläget inte ens Thomsons låda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

hej tack för guiden, den hjälper kanske alla oss som inte har tillgång till fiber.
jag blev lite förvånad hade aldrig hört vdsl trodde heltiden att vi hade adsl2 hur vet jag vilket av dom jag har.

on topic. vi har haft problem med ip tv via vårat zyxell modem tidigare kommer iptv fortfarande funka?

denna tråd är främst för de som just nu är fast på en så kallad Thomson TG79vn gateway för VDSL tjänsten.
Topic kanske behöver var tydligare där.

Vad jag kan säga till kunder som inte har VDSL och kör Thomson, kasta ut skiten, köp något billigt nytt. Och njut av funktion.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

så ni kör i dagsläget inte ens Thomsons låda?

Skrivet av mistard:

denna tråd är främst för de som just nu är fast på en så kallad Thomson TG79vn gateway för VDSL tjänsten.
Topic kanske behöver var tydligare där.

Vad jag kan säga till kunder som inte har VDSL och kör Thomson, kasta ut skiten, köp något billigt nytt. Och njut av funktion.

jag var kanske otydlig vi har just nu en Thomson som jag antar nuförtiden kör på vdsl2 lina, faktum är att vi nyss uppgraderade till 30 gb ner 12 upp.

så det jag försöker komma till är att vi tidigare körde på ett zyxel modem, problemet var att iptv inte funkade över det modemet(P-660H-D1). jag ringde telia och frågade och dom sa att ända utvägen var att använda deras "smarta modem". fungerar telias iptv via ett annat modem

edit: never mind det verkar som andra har fått det att funka med det modemet kanske blir ett framtida köp

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Nu faller alla bitarna på plats. Du är således definitivt på rätt ställe.

Yes, Det ska funka fint med både IP-telefoni och IPTV över respektive modem. Det har dock inte prövats av mig personligen, men många kan intyga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

så det jag försöker komma till är att vi tidigare körde på ett zyxel modem, problemet var att iptv inte funkade över det modemet(P-660H-D1). jag ringde telia och frågade och dom sa att ända utvägen var att använda deras "smarta modem". fungerar telias iptv via ett annat modem

edit: never mind det verkar som andra har fått det att funka med det modemet kanske blir ett framtida köp

Jag skulle tippa på att "profilen" hos telia var inställd på att du hade ett smart modem och därför så fungerade iptv dåligt,inte alls sen när det kopplades in ett smart modem så funkade det (vilket det med ganska stor säkerhet hade gjort med zyxxel om dom ändrat profilen).
Och eftersom telia inte berättar,lär ut vad dom egentligen har för hårdvara,profiler,etc så pratade du troligen med någon som inte visste ett skit om att det funkar med zyxxel med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Var kan man köpa ett av dessa Zyxel modem? Ingen shop verkar ha dem på lager i Sverige, enda jag hittar är någon tysk shop på Amazon som ska ha någon enstaka i lager för ca 150 euro.

Permalänk
Medlem

välidgt bra guide!

synd att denna inte kom upp för 1 vecka sen, slängde ut min tg789vn då.

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grahcan:

Var kan man köpa ett av dessa Zyxel modem? Ingen shop verkar ha dem på lager i Sverige, enda jag hittar är någon tysk shop på Amazon som ska ha någon enstaka i lager för ca 150 euro.

Det ser bistert ut tyvärr.

Modellen utan W-LAN har varit restnoterad länge nu och hade beräknat datum i lager i slutet av februari. Senaste jag såg var att det skulle komma i mitten på april istället. Den lite dyrare varianten med W-LAN kom i lager nästan överallt för 10-14dagar sen men verkar även den tvärslut nu. Jag har hört lite rykten om att den dyrare varianten ska prestera än lite bättre än den billigare, men jag tror personligen att det mer handlar om vilken profil man råkar köra hos Telia (Thomson/Tilgin...). Häng på låset och kolla prisjakt regelbundet, plocka sen första som kommer i lager. Det spelar ju egentligen ingen roll förutom de 100-200kr i skillnad då configen ändå stänger ner routerbiten och gör ett rent VDSL-modem av respektive.

Att dessa är så absolut tvärslut är dock lite intressant i sig. Jag skulle tippa på att nästan samtliga är köpta av folk i samma sits som vi.

Permalänk
Medlem

I artikeln bör det vara inkluderat länkar till prisjakt på båda routrar. Personligen köpte jag min från dustin.
Den var i "gul" status, men anlädde efter någon dag.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Inaktiv

Måste tyvärr ge dåliga nyheter ang "Och om det är så att du sitter på FW: 8.8.B.6 eller nyare måste du först ringa in till Telia och be dom nedgradera din firmware.
Dom tillåter detta. Be då om något gammalt, FW. Som tidigare blivit hackat.
"
Detta går EJ! om du har 8.8.B.A,
Dom kan inte skicka ut nergradering till den, routern accepterar det inte.
Har pratat med telia om detta minst 10ggr och även pratat med en team leader för kundtjänst.
+ ni behöver inte roota boxen för att kunna göra den till en gateway,
ni behöver endast Superuser.

detta hittar ni bland annat här:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Att försöka roota sin router kan även innebära risk att hela routern/modemet dör.

Permalänk
Medlem

Går det att bara köpa en vanlig router typ D-link och använda istället för thomson routern man fick? Vårat nät lägger nämligen av minst 3ggr om dagen nu väldigt irriterande. Frågar detta för ja inte orkade läsa allt du skrev

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Inaktiv

ehm, beror helt på vad du använder för tjänster och vilken sorts internet du har
är de Fiber, adsl eller 3g?
Använder du bredbands telefoni eller tv genom bredbandet? isåfall nej.
bara internet och du har fiber, isåfall ja, ADSL eller 3g Nej

Permalänk
Medlem

Lyckat byte till ZyXEL P-870HN-51B

Jag genomförde i dagarna bytet till VDSL hos mina föräldrar.

Innan bytet med ADSL så hade jag i snitt runt ~14.8Mbit ner och ~2.3Mbit upp. (5-6ms)
Efter bytet med Thomsonburken: 30.18Mbit / 5.23Mbit (20ms)
Efter byte till Zyxel, fortfarande med Thomsonprofil: 30.12Mbit / 4.80Mbit (16-17ms)

Återstår att växla profil iväg från Smartprofilen, så man även slipper den onödigt höga ping som endast avser att skydda (icke-existerande) IPTV-/IP-telefoni-tjänster. Man bör således byta profil även om man inte kör med IP-telefoni bekräftat.

En ping mot kth.se har ökat med ~10-12ms sedan bytet, men prestandan har mer än dubblats i båda riktningar. Inte fel!

Permalänk
Medlem

Jag har telia fiber 100mbit och vi har TV och 2 datorer kopplad till det internetet går det att endast byta till en ny router då? Eftersom vi ej har någon ip telefoni

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nathan:

Jag genomförde i dagarna bytet till VDSL hos mina föräldrar.

Innan bytet med ADSL så hade jag i snitt runt ~14.8Mbit ner och ~2.3Mbit upp. (5-6ms)
Efter bytet med Thomsonburken: 30.18Mbit / 5.23Mbit (20ms)
Efter byte till Zyxel, fortfarande med Thomsonprofil: 30.12Mbit / 4.80Mbit (16-17ms)

Återstår att växla profil iväg från Smartprofilen, så man även slipper den onödigt höga ping som endast avser att skydda (icke-existerande) IPTV-/IP-telefoni-tjänster. Man bör således byta profil även om man inte kör med IP-telefoni bekräftat.

En ping mot kth.se har ökat med ~10-12ms sedan bytet, men prestandan har mer än dubblats i båda riktningar. Inte fel!

Aha ok, va ju bra att det gick bra så här långt,
dock förstår jag inte varför ni byter,
bara ni har superuser på routern så är det inget större fel på den.

Skrivet av mOOpiTh:

Jag har telia fiber 100mbit och vi har TV och 2 datorer kopplad till det internetet går det att endast byta till en ny router då? Eftersom vi ej har någon ip telefoni

Tror ej det,
Misstänker att det behövs speciel router för att du ska kunna ha din tv-box inkopplad.
Varför vill du byta? vad krånglar?

Permalänk
Medlem

Ja du ska kunna byta till telias inteno router (som igentligen är en switch då den är bryggad och enbart delar upp BB,tele,tv).
Nackdelen med den är att den saknar trådlöst och ip telefon delen (om du nu hade haft iptele) så man behöver ju en annan router för att få fart på ett trådlöst lan (varför man nu vill ha ett sämre lan? i alla avseenden dvs hastighet,stabilitet,hackning) och att man behöver en tilgin iptele box från telia med (om man har iptele).
Sen kan man köra med en kabel direkt till dator och tvbox enbart tele behöver en box men det är ju att rekomendera (särskilt om du har 2 datorer) att köra en skaplig router (går med switch med men är inte lika säkert att köra med) mellan inteno och dator det enda du behöver vara uppmärksam på är att rätt port är kopplad till rätt sak BB,tv,tele men det är det ju på smart med.

Fördelen är att du får mindre ping,snabbare internet inga problem med omstarter av den smarta skiten för inteno routern har jag inte behövt starta om på 8-9mån (och det är strömavbrotten som sköter det åt mig det längsta det har gått här utan strömavbrott).
Samt att man (beroende på vad du har för router själv) kan öppna portar utan att dom öppnas,stängs som dom vill och även att man slipper spara 10 gånger innan skiten fattar att man vill öppna denna port.
Du kan använda vpn som i oerhört många fall inte fungerar alls med telias smarta skit.

Bara att ringa och begära att dom byter ut skiten mot en inteno samt ta bort smart profilen.
Det stora problemet är att få tala med nån som faktiskt vet om att dom har annat än smart för det lär ju telia inte ut till sin kundtjänst och det kan ta många samtal innan du får tag på nån som vet om det.
Inte nog med det utan sen ska ju personen ha behörighet att ändra detta med och framförallt inte skita i det för det tar för lång tid,för jobbigt,etc.

Så det absolut bästa är att du gör ett inlägg på www.fairshopping.se där du kräver att få byta smart mot inteno samt att dom tar bort smart från profilen.
Sen kan du ju alltid slänga med ett klagomål om att du är tvingad genom maffia fasoner att betala denna frb smarta avgift varje mån (vilket är gratis i ett år sen börjar den) och du kan inte säga upp denna smarta tjänst trots att du inte har denna smarta tjänst i varken din profil heller hårdvara.
Du blir då uppringd av telia och det av en person som har behörighet att göra nåt så du slipper sitta i deras telekö i 30+min 10-20 gånger innan det är löst.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grizzly666:

Ja du ska kunna byta till telias inteno router (som igentligen är en switch då den är bryggad och enbart delar upp BB,tele,tv).
Nackdelen med den är att den saknar trådlöst och ip telefon delen (om du nu hade haft iptele) så man behöver ju en annan router för att få fart på ett trådlöst lan (varför man nu vill ha ett sämre lan? i alla avseenden dvs hastighet,stabilitet,hackning) och att man behöver en tilgin iptele box från telia med (om man har iptele).
Sen kan man köra med en kabel direkt till dator och tvbox enbart tele behöver en box men det är ju att rekomendera (särskilt om du har 2 datorer) att köra en skaplig router (går med switch med men är inte lika säkert att köra med) mellan inteno och dator det enda du behöver vara uppmärksam på är att rätt port är kopplad till rätt sak BB,tv,tele men det är det ju på smart med.

Fördelen är att du får mindre ping,snabbare internet inga problem med omstarter av den smarta skiten för inteno routern har jag inte behövt starta om på 8-9mån (och det är strömavbrotten som sköter det åt mig det längsta det har gått här utan strömavbrott).
Samt att man (beroende på vad du har för router själv) kan öppna portar utan att dom öppnas,stängs som dom vill och även att man slipper spara 10 gånger innan skiten fattar att man vill öppna denna port.
Du kan använda vpn som i oerhört många fall inte fungerar alls med telias smarta skit.

Bara att ringa och begära att dom byter ut skiten mot en inteno samt ta bort smart profilen.
Det stora problemet är att få tala med nån som faktiskt vet om att dom har annat än smart för det lär ju telia inte ut till sin kundtjänst och det kan ta många samtal innan du får tag på nån som vet om det.
Inte nog med det utan sen ska ju personen ha behörighet att ändra detta med och framförallt inte skita i det för det tar för lång tid,för jobbigt,etc.

Så det absolut bästa är att du gör ett inlägg på www.fairshopping.se där du kräver att få byta smart mot inteno samt att dom tar bort smart från profilen.
Sen kan du ju alltid slänga med ett klagomål om att du är tvingad genom maffia fasoner att betala denna frb smarta avgift varje mån (vilket är gratis i ett år sen börjar den) och du kan inte säga upp denna smarta tjänst trots att du inte har denna smarta tjänst i varken din profil heller hårdvara.
Du blir då uppringd av telia och det av en person som har behörighet att göra nåt så du slipper sitta i deras telekö i 30+min 10-20 gånger innan det är löst.

Det va ett långt inlägg haha,
Aldrig faktiskt hört märket inteno.
Dock så verkar det vara väldigt olika T789VN som krånglar eller inte,
Jag använder VPN dagligen, jag spelar en himla massa spel och andra saker som är beroende på öppna portar och det funkar fint.
Jag har dock stängt av UPNP och stängt av brandväggen, brandvägg på router är onödigt om du har ett antivirus med brandvägg i datorn, tex f-secure.

Permalänk
Medlem

Tror ej det,
Misstänker att det behövs speciel router för att du ska kunna ha din tv-box inkopplad.
Varför vill du byta? vad krånglar?[/QUOTE]

Vill ju byta eftersom internet lägger av ett flertal gånger om dagen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon30129:

Aha ok, va ju bra att det gick bra så här långt,
dock förstår jag inte varför ni byter,
bara ni har superuser på routern så är det inget större fel på den.

Tror ej det,
Misstänker att det behövs speciel router för att du ska kunna ha din tv-box inkopplad.
Varför vill du byta? vad krånglar?

Ja vill byta eftersom internet lägger av ett flertal gånger varje dag.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mOOpiTh:

Ja vill byta eftersom internet lägger av ett flertal gånger varje dag.

Hm udda,
För mig händer det aldrig,
Vilken mjukvara har du i den? 8.8.B.A eller annan?
Prövat göra total reset?
Kan ju vara något hårdvarufel i värsta fall?

Permalänk
Medlem

ska försöka uppdatera tråden i kväll. Jobbet har tyvärr prio x)

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Så sorgligt att telia valde thomson, testade dom den inte innan? Känns lite segt att dra ut nästan en tusenlapp extra för att få en stabil uppkoppling. Som tur är funkar min thomson nu ganska bra (efter tre byten) så zyxel får bli nästa gång den totaldör Men riktigt bra guide annars, undrar dock vad som betyder med att något är bryggat?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bubbleq:

Så sorgligt att telia valde thomson, testade dom den inte innan? Känns lite segt att dra ut nästan en tusenlapp extra för att få en stabil uppkoppling. Som tur är funkar min thomson nu ganska bra (efter tre byten) så zyxel får bli nästa gång den totaldör Men riktigt bra guide annars, undrar dock vad som betyder med att något är bryggat?

När dom vill brygga thomsonen så vill dom vanligtvis använda den endast som modem, och använda en annan router för resten liksom.
Så har jag gjort förut jalle fall med min gamla thomson när jag hade ADSL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbleq:

undrar dock vad som betyder med att något är bryggat?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brygga_%28datorteknik%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Network_bridge

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!