Permalänk
Medlem

Deneb med vengeance @ 1600mhz

Köpte till några stickor vengeance till min 965'a. Jag har läst att deneb inte har native stöd för 1600 mhz pga ingen xmp, men att det ändå kan gå ifall man överklockar processorn lite.

Hur som haver så prövade jag att ställa upp minnena från 1333 till 1600 i bios, med processorn oklockad. Enligt både bios och everest så verkar det funka rakt av ändå, men jag känner mig lite konfunderad över siffrorna som visas i everest.

Om någon bara lite snabbt skulle kunna verifiera genom att titta på bifogad bild så skulle jag bli ytterst tacksam

Bild

Permalänk
Medlem

Vilka siffror är du konfunderad över? 800 x2 (DDR = Double Data Rate) = 1600 MHz :]

Permalänk
Medlem

Så allt som står under "Minnesmodulsegenskaper" kan man se som "default settings"?

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du se vad dina stickor går i så får du gå till Dator och Överklockning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlage:

Köpte till några stickor vengeance till min 965'a. Jag har läst att deneb inte har native stöd för 1600 mhz pga ingen xmp, men att det ändå kan gå ifall man överklockar processorn lite.

Hur som haver så prövade jag att ställa upp minnena från 1333 till 1600 i bios, med processorn oklockad. Enligt både bios och everest så verkar det funka rakt av ändå, men jag känner mig lite konfunderad över siffrorna som visas i everest.

Om någon bara lite snabbt skulle kunna verifiera genom att titta på bifogad bild så skulle jag bli ytterst tacksam

Bild

Dra ner CPU-Z, kolla tabben Memory för aktuella inställningar. DRAM Frequency dubblas som sagt så den bör ligga på runt 800. Det som kan bli fel i BIOS är timings, man kan behöva ställa upp dem manuellt så de inte är så tighta, men funkar det bra som det är så är det ju bara att låta det snurra på.

Jämför timings i Memory taben med XMP-1600 kolumnen längst ner till höger i SPD taben i CPU-Z.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX