Hittar ingen hårddisk att installera Windows på.

Permalänk
Medlem

Hittar ingen hårddisk att installera Windows på.

Hej!

Jag har precis köpt en ny dator och plockat ihop den själv. När jag försöker installera Windows och kommer till momentet där man ska välja vad man ska installera på, så finns det ingen hårddisk att installera på. (i Bios hittar hittar jag hårddisken på 'IDE MASTER 1'). Börjar verkligen tappa tålamodet nu.

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med problemet?

Spec:

Intel core i5 2500k
Asus Gtx 560-Ti DCII TOP
Corsair 8 Mb CL9
GA-Z68X-UD3H-B3
Cooler Master Gx 750w
Seagate Barracuda 500gb
Fractal design arc

Note: är ej superkunnig med datorer (första egenbygget)

Tack på förhand.

Permalänk

har du laddat in mobo drivisar?

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

har du laddat in mobo drivisar?

Skivan som följde med moderkortet har 2 options, antingen 'Reboot' eller 'Backup'.

Efter att man laddat 'Reboot' kommer man inte ens in i Windows utan det fastnar på 'Operating system is loading'

Aldrig testat Backup.

Permalänk
Medlem

Var samma för mig för ett tag sedan. Fick gå in i BIOS och ändra SATA-kontrollern från AHCI till IDE-mode för att det skulle funka.
Testa med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Var samma för mig för ett tag sedan. Fick gå in i BIOS och ändra SATA-kontrollern från AHCI till IDE-mode för att det skulle funka.
Testa med detta.

Den står redan på IDE-mode för mig, så testade ACHI men samma fel.

När man väl kommer in i Windows står det ''To intall the device driver needed to access your hard drive, insert the installation media containing the driver files, and then click Ok'' Har testat att försöka köra Moderkorts skivan vid detta tillfälle men det fungerar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zazo:

Den står redan på IDE-mode för mig, så testade ACHI men samma fel.

När man väl kommer in i Windows står det ''To intall the device driver needed to access your hard drive, insert the installation media containing the driver files, and then click Ok'' Har testat att försöka köra Moderkorts skivan vid detta tillfälle men det fungerar inte.

Stod så för mig också, men det var i den datorn jag skulle installera på. Testade då att byta till min dator eftersom jag misstänkte att det var något med CD-romen så kan vara den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Stod så för mig också, men det var i den datorn jag skulle installera på. Testade då att byta till min dator eftersom jag misstänkte att det var något med CD-romen så kan vara den.

Fungera det i den andra datorn med samma skiva?
Och fick du det att fungera i den du skulle installera på sen?
Isf bytte du bara skiva eller hur gjorde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zazo:

Fungera det i den andra datorn med samma skiva?
Och fick du det att fungera i den du skulle installera på sen?
Isf bytte du bara skiva eller hur gjorde du?

Det fungerade på min dator efter jag ändrat AHCI till IDE-mode.
Var dock tvungen att installera om Windows på HDD:n från datorn den skulle sitta i.
Jag tog då min CD-läsare och satte i den datorn och då funkade det, så det kan vara läsaren iom att det inte funkade med hans läsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Det fungerade på min dator efter jag ändrat AHCI till IDE-mode.
Var dock tvungen att installera om Windows på HDD:n från datorn den skulle sitta i.
Jag tog då min CD-läsare och satte i den datorn och då funkade det, så det kan vara läsaren iom att det inte funkade med hans läsare.

Så du installerade om hårddisken som inte fungerade att installera Windows på?
Ska testa med en annan Cd-läsare.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att byte av Cd-läsare inte fungerade.