Papperskorgen skadad?

Permalänk
Medlem

Papperskorgen skadad?

Om jag klickar på egenskaper för min externa hårddisk kommer följande meddelande upp:

"Papperskorgen på E:\ är skadad. Vill du tömma papperskorgen för den här enheten?"

Vad betyder detta?

Har också upptäckt att disken bytt namn efter att jag ändrat säkerhetsinställningarna för den (ägare, behörighet etc.). Den hette tidigare My Book, men har nu fått namnet Lokal Disk. Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem

Vet att bumpning inte är tillåtet men jag vill helst undvika att förlora mina filer.

Har läst att man kan köra chkdsk, men vågar inte göra detta då jag är rädd att det tar bort filer. Vad betyder det att papperskorgen är skadad, visste inte ens att det fanns en papperskorg på en extern hårddisk (?). Och varför har hårddisken bytt namn?

Hjälp skulle uppskattas!

Permalänk

Du kan ju kolla på Microsoft's egna lösningar för div fel (om du kör Windows).
http://support.microsoft.com/fixit/

EDIT - Trodde det fanns ett avsnitt om just skadad papperskorg men tydligen inte.

Permalänk
Medlem

Win 7 skapar en egen papperskorg på ALLT som du kan lagra filer på. Jag har själv samma problem men har ej ännu funnit någon lösning trots frågor i forumet.

Min hobbylösning är att ALLTID se till att fixa fullständiga rättigheter på alla USB enheter när jag kör in dem första gången, annars skapas bin mappar på enheten som inte går att få bort på ett enkelt vis utan att formatera. Ibland räcker det inte ens med en formatering, man kan även behöva köra felkollen och reparera minnet för att det ska funka som det ska igen. I värsta fall blir det oanvändbart i samtliga system.

Det ska inte behöva vara så men så är det!

Det suger högaktningsfullt men så är det tydligen.

Permalänk
Medlem

Wixerone:
Ibland måste man även ta bort och skapa ny partition. Lika bra att göra det om man ändå formaterar. Om man bara formatera så är vissa saker om partitionen kvar som fortfarande kan ställa till problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Win 7 skapar en egen papperskorg på ALLT som du kan lagra filer på. Jag har själv samma problem men har ej ännu funnit någon lösning trots frågor i forumet.

Min hobbylösning är att ALLTID se till att fixa fullständiga rättigheter på alla USB enheter när jag kör in dem första gången, annars skapas bin mappar på enheten som inte går att få bort på ett enkelt vis utan att formatera. Ibland räcker det inte ens med en formatering, man kan även behöva köra felkollen och reparera minnet för att det ska funka som det ska igen. I värsta fall blir det oanvändbart i samtliga system.

Det ska inte behöva vara så men så är det!

Det suger högaktningsfullt men så är det tydligen.

Skrivet av panpo98:

Wixerone:
Ibland måste man även ta bort och skapa ny partition. Lika bra att göra det om man ändå formaterar. Om man bara formatera så är vissa saker om partitionen kvar som fortfarande kan ställa till problem.

Det hade jag ingen aning om, men vilken korkad funktion. Och för att inte tala om alla rättigheter, skapar ju bara problem...

Men, men. Skulle det hjälpa om man kopierar över alla filer till en annan hårddisk och sedan kör felkontrollen och ev. formaterar för att fixa problemet, tro? Eller sitter felet i filerna på enheten också på något sätt?