Antec 620 med noctua p&p, hur koppla fläktar?

Permalänk
Medlem

Antec 620 med noctua p&p, hur koppla fläktar?

Tjena, har precis skruvat ihop min första ordentliga stationära då jag bara haft laptops de senaste åren.

Nu till min fråga,

har köpt två stycken noctua 120mm fläktar, och har monterat dom i push and pull, och dom kontakterna har 4pin, medans fläktkabeln från 620n bara är trepin. så jag körde en y-kabel (inte noctuas medföljande 4pin) men då går inte fläktarna överhuvudtaget..

Har en provisorisk lösning på att köra fläktarna i chassi fan med hjälp av noctuas 4-pin ysplit nu.

Hur ska jag göra? vill ju inte att fläktarna ska blåsa på 100% hela tiden (eller vill jag det?)

Tack alla kunniga!

Permalänk
Medlem

kolla så fläktarna blåser i rätt riktning är att börja med, sen går du in i BIOS och väljer vilken volt/hastighet du ska mata just de fläkt anslutningarna till = mindre rpm och mindre oljud.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disclose:

kolla så fläktarna blåser i rätt riktning är att börja med, sen går du in i BIOS och väljer vilken volt/hastighet du ska mata just de fläkt anslutningarna till = mindre rpm och mindre oljud.

Okej, så jag behöver inte köra dom "genom" h2on? givetvis blåser dom rätt, men är det verkligen rätt att ställa dom så att dom har statiskt varvtal?
Ska det inte vara så att varvtalet regleras efter cpu belastning, och det är det man får ut av genom att koppla den via h2'on?

Problemet är att dom är helt stilla när jag har dom ykopplade via h2on allstå, dom får ingen spänning överhuvudtaget

Permalänk
Medlem

Nej, du behöver inte koppla dom till H2On. Koppla dom direkt till CPU_FAN på moderkortet. 3-pin-kabeln kopplar du in på något annat ställe på moderkortet, förslagsvis PWR_FAN så den alltid går på max(Styr enbart pumpen).

Permalänk

Jag har pumpen på CPU_FAN som jag har ställt in på 12 volt. Sen styr jag mina två GT i PnP med en extern fläktkontroller. Dem kör på 1850 RPM i max men jag brukar köra dom i runt halva farten och märker inte så stor skillnad i temperatur.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | MSI Z68A-GD65 (G3) | Intel® Core i7 2600K, OC 4.2GHz | Antec Kühler 620 PnP SGT 1850 | Corsair VENGEANCE 2x4GB CL9 1600Mhz | MSI GeForce GTX 560ti | Corsair Force 3 Series 120GB SSD | Antec Neo HE 550W | NZXT Sentry 2 LCD Fan Controller | Galleri