Värt att uppgradera? Och i så fall, är detta ett smart resonemang?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera? Och i så fall, är detta ett smart resonemang?

Tjo där. En gång i tiden var jag rätt het på datordelar men nu är jag så out of the loop att det är bäst att rådfråga internet.
Har gått i uppgraderingstankar ett tag nu men kännt att det inte riktigt behövts (förräns jag fixade ny skärm, mer om det här under) men nu när allt nytt godis kommer ut på marknaden blir man lite lätt sugen.

Vad jag gör på datorn.
Är 3D grafiker så väldigt mycket tid går åt att rita/sculpta och modellera. Arbetar mycket i unreal engine och lär gå över till unreal engine 4 när den kommer på marknaden. Utöver det är jag kåt på fps och högsta möjliga detaljnivå i spel. Min skärm kör ju 2560x1440 så det krävs ju något hårt för att det ska flyta.

Skulle uppskatta era tankar. Lär jag se en ordentlig boost i prestanda?

Nuvarande datorns specs.
Mainboard : Asus P7P55D LE
Processor : Intel Core i5 750 @ 2666MHz
Physical Memory : 8192MB DDR3-SDRAM (Corsair Dominators)
Video Card : NVIDIA GeForce GTX 460
OS Hard Disk : INTEL SSDSC2CW120A ATA Device (120GB)
Monitor Type : Dell Computer DELL S2409W
Monitor Type : Dell Computer DELL U2711 <- 2560x1440 (Tungt att driva dagens spel, klarade mig rätt bra med 1920x1280 innan men ja )

Tankar inför nästa.
Processor / Moderkort: Har hört att det ska släppas en ny radda processorer nästa månad och det är ju väldigt intressant. Värt att köpa en sådan eller ska jag bara fixa en av de som är ute nu? Behöver inte nödvändigtvis ha en i7.
Minne: Behålla dem jag har.
Grafikkort: 3gb's GTX 580 när 680 släppts = prissänkningar. 680 lär väl gå på en förmögenhet. Känner inte att jag kan berättiga 4k på ett grafikkort då de sjunker så snabbt i pris.

Tänkte i så fall uppgradera om ett par månader, har lite annat som händer närmsta tiden men vill åtminstonde börja planera för det.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Alltid bra med mer minne! Dubbla skiten
Jag tror du behöver en i7 med så många cores som möjligt också.
Grafikkortet blir nog bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

Tycker definitivt du ska vänta på nästa generations processorer. Den du har nu funkar bra så länge och det är bara lite drygt en månad. Tänk på att du kommer att behöva ett nytt moderkort då det är en annan sockel på de nya processorerna.

Likadant med grafikkorten, vänta på 680. Om det är så bra som det sägs kommer nog grafikkorten minska i pris.

Minnen: 8gb räcker gott och väl för spel, möjligt att du behöver mer för 3d-modellering.