Svårstartad dator

Permalänk
Hedersmedlem

Svårstartad dator

Jag har problem med att datorn blivit alltmer svårstartad, för ett halvår sedan hände detta en start på 20, numera händer det alltid.

Problem: När jag slår på strömmen kommer jag inte längre än till en svart skärm och ett pip från BIOS. Pipet signaerar fel på grafikkortet, men byte av grafikkort spelade ingen roll. Kör nu med ett felfritt GF4 MX440. Ofta hjälper det att låta datorn stå ca 20-30 minuter innan jag gör ett nytt försök.

BIOS POST CODE: Stannar först vid 0dh och piper efter grafikkortet. Stannar sedan slutligen vid 41h och piper en gång till, odokumenterad kod, lång - kort, mycket dovt och konstigt.

Båda dessa POST CODES är reserverade enligt manualen, känns om om de är reserverade för mig.

Moderkort: Epox KHA8+
Nätagg: Enermax 431W
CPU: XP1800+
3 HDD
2 CD
3COM LAN
SCSI-kort
512 MB minne.

Det jag behöver veta är: Är det nätagget som har problem att leverera startström eller moderkortet är trasigt.

Jag har också fått felmeddelande "CMOS chechsum error" ett par gånger vid en nästan lyckad start.

Datorn är 100% problemfri efter uppstart, normal uptime 1-2 veckor med full serverbelastning.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du fläktar kopplade direkt till moderkortet? Det kan ge de problem du beskriver. Sen så tycker jag även att du ska undersöka ditt minne då även det kan vara boven. Memtest86 är bra på det. www.memtest86.com

Permalänk
Hedersmedlem

Hade problem med mitt förra moderkort, ett slot-a (abit ka7) med via kx133 chipset.
Jag hade inte exakt samma problem men jag har ett tips, kolla in alla kondensatorer på moderkortet så de är hela.
På ka7:t så hade de vid processor sloten gått sönder. Om jag nu kan hitta nya med rätt "dimension" så ska jag löda dit nya och se om moderkortet fungerar.
Fast att kondensatorerna skulle gå sönder på ett så nytt moderkort låter konstigt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG